پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

دولت کمتر وام گرفت یا تسویه کرد؟

24 خرداد 1401
دولت کمتر وام گرفت یا تسویه کرد؟

به گزارش بانک اول  به نقل از ایسنا، بدهی دولت به شبکه بانکی طی سال‌های گذشته همواره در روند صعودی حرکت کرده و در آذرماه امسال به 255 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این مبلغ در مقایسه با آذرماه سال 1394 یعنی حدود دو سال پیش نزدیک 90 هزار میلیارد تومان رشد دارد. بدهی دولت در پایان سال گذشته 219 هزار میلیاد تومان بوده که در 9 ماهه امسال 35 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در قیاس با آذرماه سال گذشته نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان رشد دارد.

با وجود روند رو به رشدی که بدهی دولت طی می‌کند از سرعت رشد آن کاسته شده است، در آذرماه سال گذشته نسبت به آذرماه سال 1394 حدود 25.7 درصد رشد داشته که این آمار در مقایسه سال جاری تا 0.4 درصد کمتر شده است به گونه‌ای که در آذرماه سال 1396 در قیاس با همین ماه در سال گذشته 21.8 درصد افزایش یافته است. همچنین میزان رشد بدهی دولت به شبکه بانکی حدود 16.1 درصد نسبت به آذرماه سال گذشته رشد دارد در حالی که این درصد در آذرماه سال 1395 نسبت به اسفندماه سال قبل 20.5 درصد بوده است.

این کاهش سرعت رشد می‌تواند ناشی از استقراض کمتر دولت از بانک‌ها و یا برای ورود به تسویه این بدهی بر اساس قانون بودجه باشد. این در حالی است که طبق تبصره (35) قانون بودجه سال 1395 دولت مجاز شد تا حدود 15 هزار میلیارد تومان از محل منابع 45 هزار میلیاردی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را برای تسویه بدهی دولت به بانک‌هایی که بانک مرکزی بدهکار بودند صرف کنند.

طبق آخرین گزارشی که از سوی دولت و بانک مرکزی اعلام شده ظاهرا بیش از 13 هزار میلیارد تومان از این بدهی تسویه شده است که البته این تسویه جنبه تعدیل حسابداری داشته و به معنای پرداخت پول نقد به بانک‌ها نیست.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: