شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

هشدار به بانکها / تراکنش آنی کلاهبرداری آنی را در پی دارد

24 خرداد 1401
هشدار به بانکها / تراکنش آنی کلاهبرداری آنی را در پی دارد

به گزارش بانک اول پرداخت‌های سریع‌تر، شبکه‌های پرداخت جدیدی را ایجاد نموده و رقابت بین خدمات را افزایش داده است. این وضعیت چالش‌هایی به همراه دارد زیرا در پرداخت‌های سنتی، بانک زمان کافی دارد که بررسی کند آیا مورد مشکوک یا فریبکارانه‌ای وجود دارد یا خیر.

 

پرداخت‌های سریع‌تر گرچه از نظر سرعت و کارایی برای بانک‌ها و مشتریان، مزایایی دارد اما موجب افزایش چشمگیر کلاهبرداری می‌شود؛ زمانی که شبکه‌های پرداخت سریع‌تر در انگلیس رونمایی شد، مؤسسات خدمات مالی شاهد سه برابر شدن میزان کلاهبرداری بودند.

 

گیمبلرت، کارشناس مدیریت کلاهبرداری در این باره گفت: «ما سال گذشته حتی پس از اجرای Zelle شاهد مشکلات تازه‌ای بودیم؛ مشتریانی داشتیم که پس از استفاده از Zelle 90 درصد کلاهبرداری را گزارش دادند.»

 

در حال حاضر بیش از 30 بانک آمریکایی از جمله بانک آمریکا، کپیتال وان و جی¬پی¬مورگان چیس، از شبکه پرداخت Zelle پشتیبانی می‌کنند که با هشدار اولیه مواجه شده اند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی در مورد افزایش کلاهبرداری در شبکه Zelle منتشر شد؛ از جمله شایعاتی مبنی بر اینکه کلاهبرداران، حساب‌های بانکی در بانک‌های تحت پشتیبانی Zelle راه‌اندازی کرده‌اند تا مبالغی را که کاربران برای کالاها یا خدمات تقلبی ارسال می‌کنند، دریافت کنند.

 

به گفته گیمبلرت، بخش جدید این کلاهبرداری‌ها افزایش دزدی از حساب مشتریان از طریق مهندسی اجتماعی است. جایی که کلاهبرداران  با ترکیبی از داده‌های آزاد بر روی شبکه‌های اجتماعی و داده‌های خریداری‌شده از وب سیاه، حساب‌ها را در اختیار می‌گیرند.


کلاهبرداران با مراکز تماس ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات بیشتری در مورد حساب مشتری یا تغییر اطلاعات حساب به دست می‌آورند تا حساب مشتری را در کنترل خود بگیرند. در دست گرفتن حساب مشتری بزرگ‌ترین مشکل بانک‌هاست.


کلاهبردارانی که بر عوامل متعددی برای هک کردن حساب، تکیه می‌کنند، می‌توانند به آسانی از راه تماس با مرکز یک موسسه مالی و ارائه مقداری از اطلاعات کاربر، روش‌های تائید هویت مشتری، مانند ایمیل، پیامک یا آدرس منزل را دور بزنند. برای مقابله با این کلاهبرداری ها، بانک‌ها باید به اشکال بهتر تائید هویت مانند مشخصات بیومتریک روی بیاورند.

 

گیمبلرت معتقد است «بسیاری از مؤسسات مالی هم چنان از تائید هویت مبتنی بر اطلاعات استفاده می‌کنند اما باید روش امن‌تری برای تائید هویت مشتریان از طریق ویژگی‌های بیومتریک به کار بگیرند مانند اثر انگشت، صدا یا تصویر و باید در لحظه، کار تشخیص کلاهبرداری و نظارت بر تراکنش‌های مالی و تعاملات غیرمالی مشتری را انجام دهند.»

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات