پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی ها از بازار مسکن ۹۷ به کدام کفه ترازو نزدیک تر است؟

24 خرداد 1401
پیش بینی ها از بازار مسکن ۹۷ به کدام کفه ترازو نزدیک تر است؟

به گزارش بانک اول به نقل از خانه ملت  تاثیرپذیری بیش از حد بخش مسکن از بازارهای موازی و همچنین شفاف نبودن سیاست های دولت ها و شبکه بانکی امکان اظهارنظر قطعی در خصوص آینده بازار را نمی دهد.

نگاهی اجمالی به وضعیت بازار مسکن در سال 96 و نوساناتی که در نیمه اول سال و نیمه دوم آن رخ داده می تواند تا حدودی مسیر آینده این بخش در سال جاری را نشان دهد به گونه ای که نگرانی هایی نیز از ادامه روند گرانی ها در بازار وجود دارد.

بازار مسکن در سال 96 تا اواسط مهر ماه روند آرامی را پشت سر گذاشت اما از اواسط مهرماه و تا اوایل دی ماه افزایش حجم خرید و فروش ها و گردش مالی افزایش قیمت  در حول واحدهای نقلی یا با متراژ کم که علت آن افزایش قدرت خرید مردم با ارایه تسهیلات بانکی بود را رقم زد.

سرشکنی نوسانات ارزی در بازار مسکن

در اوایل دی ماه تا پایان بهمن ماه 96 نوسانات نرخ ارز بازار مسکن را تحت الشعاع قرار داده و منجر به رشد قیمت ها بیش از نرخ تورم و حتی تا مرز 20 درصد هم شد اما نکته جالب این است که همزمان با تعدیل نرخ ارز در کشور حباب ایجاد شده در بخش مسکن نیز کاهش نیافت که این موضوع نگرانی بسیاری از متخصصان امر را ایجاد کرد؛ به گونه ای که زمزمه رشد قیمت ها در سال 97 نیز با ادامه این روند شنیده می شود.

نکته حائز اهمیت در اظهارات کارشناسان بازار مسکن که به کرات شنیده می شود ضرورت توجه دولت به افزایش ساخت و ساز در کشور است زیرا تنها عاملی که می تواند تا حدودی به تنظیم نرخ ها در بازار مسکن کمک کند کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا است زیرا به اعتقاد بسیاری از متخصصان امر هیچ دولتی موفق به تولید مسکن به میزان نیاز یک میلیون واحدی مسکن در طول سال نشده اند که این موضوع عامل انباشت تقاضا و در نتیجه هجوم گرانی به بازار بوده است.

تنها عاملی که می تواند تا حدودی به تنظیم نرخ ها در بازار مسکن کمک کند کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا است

یکی دیگر از عواملی که تورم را در بخش مسکن در ماه های اخیر چند برابر کرده موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن است زیرا با رشد رقم تسهیلات بازار خرید و فروش داغ شده و در نتیجه برخی دلالی و سوداگرای ها به تورم در این حوزه دامن زده است.

تعدیل نرخ سود بانکی فاکتور مهم دیگری بود که در سال 96 حباب نرخ مسکن را بزرگ کرد زیرا به علت ناتوانی دولت و مسئولان امر در تنظیم بازارهای موازی مسکن در زمان تعدیل نرخ سود بانکی نتوانستیم مکانیزمی را برای جذب سرمایه های مردم تعریف کنیم از این رو تعدیل صرف نرخ سود بدون ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاری مردم در بورس، صنعت و یا تولید معضلات عدیده ای را ایجاد کرد زیرا پول های آزاد شده از شبکه بانکی وارد بازار مسکن، ارز و سکه شده و سردرگمی را برای پول های سردرگم ایجاد کرد.

بازار مسکن باید به سمت کوچک شدن حباب قیمتی هدایت شود

حال با این اوصاف به اعتقاد برخی مسئولان امر آینده بازار مسکن باید به سمت کوچک شدن حباب قیمتی هدایت شود اما به گفته کارشناسان اگر دولت تولید انبوه مسکن، تنظیم بازارهای موازی، عاملیت چندین بانک در حوزه تسهیلات دهی ارزان در این بخش و اقداماتی از این دست را در دستور کار قرار ندهد گرانی 4 برابر بیشتر از نرخ تورم در بازار مسکن تکرار خواهد شد.

در جدول زیر نظرات برخی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در سال 97 مشاهده می کنید. همچنین متن کامل پیش بینی ها با کلیک بر روی متن ها به صورت کامل قابل مطالعه است.

محمدرضا رضایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس

راهکار ثبات قیمت مسکن در سال 97 را ارایه تسهیلات ارزان قیمت با عاملیت بانک های مختلف خواند و گفت: در حال حاضر توازنی میان عرضه و تقاضای مسکن برقرار نیست.

مجید کیان پور

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس

در طی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه تولید مسکن سالی 300 هزار به عبارتی یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی عقب هستیم و هر چه این میزان در سال های بعدی افزایش یابد انباشت تقاضا رخ داده و یک باره فنر قیمت ها رها خواهد شد.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی

عضو کمیسیون عمران مجلس

عاملیت چند بانک در پرداخت تسهیلات ارزان راهکاری برای کاهش حجم حباب قیمت در این بازار است.

سیدکمال الدین شهریاری

عضو کمیسیون عمران مجلس

شرایط برای افزایش قیمت مسکن و رونق بازار مهیا است و ماه های آینده نیز باید منتظر افزایش نرخ ها باشیم.

سیدحسین افضلی

عضو کمیسیون عمران مجلس

پیگیری اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی برای توقف  رشد قیمت مسکن و اجاره بها لازم است.

صدیف بدری

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

میزان کاهش نرخ ارز در سال 96زیاد نبوده و تاثیر چندانی در بازارهای موازی نداشته است از این رو حباب مسکن در سال 97 بزرگ است، البته متاسفانه آمارهای ضدو نقیض در خصوص وضعیت بازار مسکن خود عاملی بر تنش قیمتی است.

قلی الله قلی زاده

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس

تسریع در افزایش سرمایه بانک ها برای تقویت قدرت تسهیلات دهی آن ها در حوزه مسکن راهکاری برای کمک به کاهش حجم حباب مسکن در سال 97 است.

شهرام کوسه غراوی

عضو کمیسیون عمران مجلس

بزرگ شدن حباب قیمت ها در بازار مسکن دیگر امکان بازگشت به نرخ های قبل از تورم را مهیا نمی کند.

سیدهادی بهادری

عضو کمیسیون عمران مجلس

عدم تعادل میان عرضه و تقاضا ریشه بروز بیماری هلندی در بازار مسکن و گرانی قیمت ها است.

یوناتن بت کلیا

عضو کمیسیون عمران مجلس

نرخ سودهای بالای بانکی، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نابه سامانی بازار ارز تنش های قیمتی بسیاری بر بازار مسکن ایجاد کرده که آینده این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات