ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

رونمایی از ارز دیجیتال ایرانی در سال ۹۷

24 خرداد 1401
رونمایی از ارز دیجیتال ایرانی در سال ۹۷

به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا ایران تصمیم دارد در سال آینده از نخستین ارز دیجیتال داخلی خود به‌صورت آزمایشی رونمایی کند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد دولت به جای برخورد سلبی با ارزهای دیجیتال یا رمزنگار نظیر بیت‌کوین، به سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزگذاری شده دیجیتال اقدام می‌کند، درخصوص نحوه اجرای این سیاست مشترک پولی و ارتباطی هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مشارکت پست‌بانک از یک‌سو و بانک مرکزی با محوریت پژوهشکده پولی و بانکی، مطالعات اولیه درباره پشتوانه دارایی ارزهای دیجیتال و سازوکار استفاده از آن را آغاز کرده است.

 دیروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: به‌طور حتم بحث ارز، موضوعی است که در اصل به بانک مرکزی ارتباط دارد اما هنگامی که بحث ارز دیجیتال مطرح می‌شود، به‌دلیل اینکه به حوزه دیجیتال و الکترونیک وارد می‌شود، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم ارتباط پیدا می‌کند. وی افزود: موضوعی که وجود دارد این است که اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه از مسئولان بیشتر است و با یک عقب افتادگی آگاهی در بین دست‌اندرکاران این حوزه مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی فعالیت‌ها و مذاکرات خوبی در این زمینه آغاز شده است، تصریح کرد: معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز دراین زمینه مطالعات و بررسی را آغاز کرده و در زمینه فین تک‌ها و حمایت از این حوزه نیز اقدامات مناسبی در حال انجام است. جهرمی، گفت: براساس مذاکرات انجام شده با پژوهشکده پولی و بانکی و پست بانک قرار است نمونه‌ای از این ارزها پیاده‌سازی‌ و این ارزها برای مسئولان این عرصه به نمایش گذاشته شود. به گفته این عضو کابینه، فراخوان‌های لازم داده شده و اجرای این طرح بر عهده پست بانک است اما پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برآن نظارت دارد و هماهنگی‌ها در حال انجام است. در سال۹۷ شاهد اتفاق‌های خوبی در این زمینه خواهیم بود.

 

ارز دیجیتال با حضور حداقلی دولت

همزمان با این موضع‌گیری وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بر لزوم جلوگیری از انتشار اخبار منفی درباره ارزهای دیجیتال تأکید کرد و گفت: ارز دیجیتال در کشور باید با حضور حداقلی دولت ایجاد شود.
نیما امیر شکاری تأکید کرد: در مرحله اول نباید انتظار هیچ‌گونه انتفاع و کسب سود از این ارزها داشته باشیم و باید در ابتدا این ارز هم در معرض آزمایش قرار گیرد. به گفته وی، باید شرایط ایده آلی برای این نوع ارز در کشور ایجاد شود زیرا هم‌اکنون مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی برای استفاده و ایجاد این نوع ارزها در کشور وجود دارد.
امیرشکاری با تأکید بر اینکه نباید این ارز دیجیتال داخلی را با بیت کوین مقایسه کنیم، گفت: زوایای مختلف این ارز باید در نهادهای ذیربط مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. وی ادامه داد: در کنار مطالعه روی این ارز دیجیتال داخلی، باید از انتشار و انعکاس اخبار منفی درباره ارزهای دیجیتال جلوگیری شود؛ زیرا اینگونه اخبار مانع پیشرفت تکنولوژی در کشور خواهد شد.

 

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همشهری پیش از این گزارش داده بود که دادوستد ارزهای دیجیتال نه‌تنها در فضای اینترنت رایج شده که حتی برخی صرافی‌ها هم وارد میدان شده‌اند و نوسان شدید ارزش ارزهای دیجیتال یا رمزینه در بازارهای جهانی، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده به‌ویژه اینکه هنوز بسیاری از بانک‌های مرکزی دنیا در مواجهه با ارزهای دیجیتال موضع حمایتی اتخاذ نکرده‌اند. مقامات بانک مرکزی ایران هم پیش از این بارها نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هشدار داده‌اند، اما تا بهار سال آینده و زمان اعلام سیاست رسمی مقامات بانک مرکزی، باید با احتیاط بیشتری اقدام کرد. نخستین بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۲هفته پیش از بررسی ابعاد مختلف عرضه و طراحی ا رز دیجیتال با مشارکت پست بانک خبر داده و از سوی دیگر مجلس هم از بانک مرکزی خواسته تا گزارشی از آینده ارز دیجیتال تهیه و ارائه کند.

 

تهدید یا فرصت

هفته گذشته رئیس سازمان پدافند غیرعامل در اظهارنظری گفت: پول‌های دیجیتال مهم‌ترین تهدید نظام بانکی است وقدرت نظارت بانک مرکزی و دولت در نظام پولی را کاهش می‌دهد. به گفته غلامرضا جلالی اگر سرمایه افراد در بازار پول‌های دیجیتال رایج در اینترنت آسیب ببیند امکان پاسخگویی به این زیان‌ها برای بانک مرکزی وجود ندارد.
وی با اشاره به فرصت‌هایی که استفاده از ارزهای رمز نگاری شده در اختیار کشور قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: با استفاده از این فناوری نوین امکان دور زدن تحریم‌ها و خزانه داری آمریکا و همچنین امکان عبور از رگولاتوری بانک مرکزی آمریکا در کشور فراهم می‌شود. وی افزود: همچنین استفاده از ارزهای دیجیتال فرصت ارسال و دریافت نقطه به نقطه بین خریدار و فروشنده در سطح جهانی را فراهم می‌کند و از این مزیت‌ها می‌توان به‌عنوان یک فرصت در کشور استفاده کرد.

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: