جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بانک مرکزی تعجیل می‌کرد بحران ارز سه روزه جمع می‌شد

24 خرداد 1401
بانک مرکزی تعجیل می‌کرد بحران ارز سه روزه جمع می‌شد

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا اگرچه موضوع اختلالات ارزی می‌تواند بسیاری از فعالان اقتصادی و صنایع ایران را از خود متاثر کند اما بخش معدن از آن دسته حوزه‌هایی است که بخاطر ارزبری پایین معمولا چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، یا حتی در مواردی که بیشتر مصارف صادراتی به آن حاکم می‌شود، از افزایش قیمت ارز نیز استقبال می‌کنند.

مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در رابطه با اتفاقات اخیر در بازار ارز ایران اظهار کرد: مسئله اختلالات در بازار ارز موضوع جدیدی نیست و از زمان وقوع انقلاب تاکنون در دوره‌های مختلف با آن در درگیر بودیم و بارها نوسانات، تنش‌ها و افزایش‌های ناگهانی قیمت ارز را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: پیش از این نیز در هر یک از دوره‌های آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد این مدل بحران‌های ارزی یک یا دو بار تجربه شد؛ به گونه‌ای که به خاطر داریم در دولت دهم وضع به جایی رسید که طی چند هفته قیمت ارز به صورت ساعتی افزایش می یافت.

این معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به تصمیم دولت برای مهار این بحران تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که دوباره بازار ارز با بر هم ریختگی‌هایی مواجه بود که به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی در این مورد فعال‌تر و سریع‌تر عمل می‌کرد، این امکان وجود داشت که بحران بازار ارز طی دو یا سه روز جمع شود.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد بحران این دفعه ارز فقط معلول فاکتورهای اقتصادی نبود، اظهار کرد: با این که تصمیم سریع دولت برای کنترل بازار عقلایی و خوب بود اما اگر این تصمیم دو هفته زودتر گرفته می‌شد و البته باید به تصمیم خوب دیگری که دولت در این میان گرفت، نیز اشاره کرد که آن تک نرخی کردن قیمت دلار بود.

کرباسیان افزود: دولت توانست در روز های گذشته، دلار را با شیوه مد نظر خود و قیمت 4200 تومان تک نرخی کند. گرچه شاید در این بین صاحب نظران بحث هایی درباره قیمت تعیین شده یا نحوه عملکرد بانک مرکزی داشته باشند اما در مجموع نتیجه این تصمیم اتفاق مثبتی بود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات