جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ترکیه نرخ بهره را به یکباره ۳ درصد افزایش داد/ رقم؛۱۶.۵ درصد

24 خرداد 1401
ترکیه نرخ بهره را به یکباره ۳ درصد افزایش داد/ رقم؛۱۶.۵ درصد

به گزارش بانک اول به نقل از وال استریت ژورنال، بانک مرکزی ترکیه در یک اقدام فوری برای متوقف کردن سقوط ارزش لیر در یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور نرخ بهره را تا ۳ نقطه درصد افزایش داد.

براین اساس بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از ۱۳.۵ درصد به ۱۶.۵ درصد افزایش داد. در حال حاضر لیر ترکیه تقریبا ۱۹ درصد از ارزش خود را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

همچنین نرخ تورم در ترکیه به ۱۰.۸۵ درصد افزایش پیدا کرده و کسری حساب جاری این کشور بیشتر شده است که از جمله مشکلات بزرگ اقتصادی ترکیه محسوب می شود.

رییس بانک مرکزی ترکیه درباره افزایش نرخ بهره گفت: در زمان حساسی برای حفظ اعتبار سیاست پولی و بازگرداندن اعتماد به سرمایه گذاران قرار داریم.

این در حالی است که بازارهای ترکیه به دلیل تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی و از طرفی هم مواضع ضد افزایشی نرخ بهره از سوی اردوغان به حالت تعلیق بود و تصمیم بانک مرکزی پایانی به وضعیت بلاتکلیفی بازارهای ترکیه تلقی می شود.

البته پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که افزایش نرخ بهره مادر تمام بدی ها است و رییس جمهور آینده باید در تصمیم گیری های بانک مرکزی تاثیر گذار باشد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات