جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

۱۳ سرفصل پرداخت وام قرض‌الحسنه/ سقف تسهیلات ۲۰ میلیون تومان

24 خرداد 1401
۱۳ سرفصل پرداخت وام قرض‌الحسنه/ سقف تسهیلات ۲۰ میلیون تومان

به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا  بانک مرکزی در مردادماه سال گذشته با صدور بخشنامه‌ای سقف وام‌های قرض‌الحسنه را از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش داد و بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران به عنوان دو بانک قرض‌الحسنه موظف شدند سقف وام اعطایی را افزایش دهند.

طبق آخرین آمار بانک مرکزی که در بهمن ماه سال ۹۶ منتشر شده است، بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۰۳۶۶.۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این ماه اعطا کرده‌اند که این میزان تسهیلات رشد ۲۶.۵ درصدی را نسبت به اسفندماه سال ۹۵ نشان می‌دهد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از مجوع تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته بین ۵ تا ۵.۶ درصد متغیر بوده و این میزان از ابتدای سال روندی صعودی داشته است.

این در حالی است که تسهیلات قرض‌الحسنه در بخش‌های مختلفی به متقاضیان اعطا می‌شود که دارای شرایط متفاوتی با یکدیگر است. وام ازدواج از مهم‌ترین سرفصل‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه است که طبق قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ آن افزایش یافت. وام ازدواج اکنون به مبلغ ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه اعطا می‌شود.

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های تعاونی و تسهیلات قرض‌الحسنه کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی دو مورد دیگر در اعطای وام به شمار می‌رود که سقف آن ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه است. همچنین اشخاص فعال در بخش کشاورزی و اشخاصی که به علت بروز عوامل نامساعد طبیعی نظیر سیل، زلزله، یخبندان، گرما، آفات نباتی و سایر موارد اضطراری مشابه دچار ضرر و زیان شده‌اند، می‌توانند حداکثر ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند.

مسکن نیز از جمله‌ بخش‌هایی است که تسهیلات قرض‌الحسنه برای آن در نظر گرفته شده است. بر این اساس برای تامین هزینه‌های تعمیرات مسکن حداکثر ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه و برای تامین هزینه‌های ایجاد مسکن در روستاها حداکثر ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه اعطا می‌شود.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای سایر نیازهای ضروری مانند کمک به هزینه‌های تحصیل، درمان و حمام روستایی نیز اعطا می‌شود که سقف آن حداکثر ۱۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه است. مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز می‌توانند حداکثر تا سقف ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه برای اشتغال فردی و برای هر نفر ۲۰ میلیون تومان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه برای کارفرمایی از تسهیلات قرض‌الحسنه بهرمند شوند.

همچنین امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه برای اشتغال خانگی فردی و به ازای هر فرد ۶ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه برای مشاغل خانگی جمعی وجود دارد. تسهیلات مربوط به ستاد دیه برای زندانیان معسر حداکثر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۱۵ ماهه و تسهیلات ویژه جانبازان تا سقف ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه نیز دیگر موارد اعطای وام قرض‌الحسنه است.

  •  
اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات