جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

حل مشکلات نظام بانکی با تدبیر/ خروجی اصلاح نظام بانکی

24 خرداد 1401
حل مشکلات نظام بانکی با تدبیر/ خروجی اصلاح نظام بانکی

به گزارش بانک اول  محمدهاشم بت شکن در پنل تخصصی اصلاح ساختار نظام بانکی؛ پیشرفت ها و چالش ها نسبت به بحران نظام بانکی هشدار داد و گفت: تا نظام بانکی جراحی نشود و مشکلات آن با تدبیر حل نشود هرگونه افزایش سرمایه ای در بانک ها و هرگونه کمکی که بانک مرکزی در قالب خطوط اعتباری انجام دهد به دلیل عدم اصلاح زیرساخت ها هیچ اثر بهبودی بر بدنه نظام بانکی نخواهد گذاشت.

بت شکن درباره مشکلات سیستم بانکی گفت: متاسفانه دولتمردان هنوز باور ندارند که نظام بانکی ایران بحران زده است و متاسفانه در کشور آنقدر به یک معضل دیر پرداخته می شود که سطح هزینه آن بسیار بالا می رود و در پایان هم از سوی مرجع اصلی تصمیم گیری نمی شود و پس از برون ریزی اجتماعی تبدیل به یک موضوع امنیتی می شود و دست آخر مانند موسسات غیرمجاز به شورای امنیت ملی می رود و بعد بر اساس آن تصمیم گیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پذیرفت که نظام بانکی ایران دچار معضل است، گفت: بحران پدیده غیرطبیعی نیست و در نظام مالی دنیا و در کشورهای توسعه یافته چنین مسائلی پیش می آید اما با شفافیت اعلام می شود و تدابیر لازم اتخاذ می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ حال سئوال این است که آیا مجلس ما این اراده را دارد که برای اصلاح نظام بانکی تا بحران پیچیده تر نشده است اقدامی انجام دهد؟ البته در حال حاضر اصلاح، راهکار بحران نیست بلکه فقط نجات نظام بانکی می تواند مسئله را حل کند. بنابراین ابتدا مسئولین باید باور کنند که نظام بانکی در مرحله بحران و نجات است و در گام بعد باید اراده وجود داشته باشد که رییس جمهور هم دو سال قبل چنین طرحی را پیشنهاد کرد اما نکته قابل تامل این است که کجا اجرا شد؟

وی افزود: خروجی اصلاح نظام بانکی می بایست دو پارامتر را به ارمغان بیاورد. اول افزایش ظرفیت تسهیلات دهی نظام بانک و دوم هم متعادل سازی و متوازن سازی نرخ سود تسهیلات. اما متاسفانه هیچ کدام از این دو مورد محقق نشد. بنابراین طرح های تهیه شده خروجی محور نبوده و هیچ کدام از اقدامات کارآمد نبود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ریشه اینکه این دو پارامتر اجرایی نشد به شکاف دارایی و بدهی ها برمی گردد چرا که در حال حاضر ۷۰ درصد دارایی نظام بانکی منجمد و سوخت شده است. از سوی دیگر سمت چپ ترازنامه دائما به دلیل نرخ سود آنچنانی افزایش می یابد ولی سمت راست ترازنامه به روش های ناکارآمد به جای افزایش سرمایه نظام بانکی که ریشه در دارایی های موهومی دارد محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه شکاف درآمد و هزینه بانک ها در حال رشد است تصریح کرد: ریشه اصلی این مشکلات به مدل های کسب و کار ناکارآمد، کیفیت سرمایه متزلزل و پرتفوی اعتباری ضعیف بر می گردد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از لحاظ فرایندی هم مهم ترین مشکل نظام بانکی این است که حکمرانی در بانک ها و حتی در بانک مرکزی ضعیف است و تا مشکلات عملیاتی برطرف نشود بحران نظام بانکی رفع نخواهد شد. متاسفانه در چند سال اخیر تمام بانک های دولتی از محل تبصره ۳۵ اصلاحیه بودجه تنها با جابجایی حساب اقدام به افزایش سرمایه کردند و نتیجه آن هم این بود که فقط در ظاهر اقدام به اصلاح ترازنامه بانک ها گرفته شد.

بت شکن با بیان اینکه مقامات اقتصادی باید ابتدا تصمیم گیری و سپس اجرا کنند، گفت: نظام بانکی بیمار است و نیاز به جراحی دارد. بنابراین مسئولین باید مسئولیت این جراحی را بپذیرند و تا زمانی اراده وجود نداشته باشد هر چقدر هم که کار مطالعاتی انجام شود قابلیت اجرا نخواهد داشت

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات