جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

کلاهبردارانی که در کمین حساب‌های بانکی شما هستند

24 خرداد 1401
کلاهبردارانی که در کمین حساب‌های بانکی شما هستند

به گزارش بانک اول  به نقل از ایرنا، الو سلام خوب هستید، تبریک می گویم، من از دفتر زیارتی مزاحم شما می شوم. شما برنده نخستین مسابقه قرعه کشی ما در فصل تابستان شده اید، مطرح کردن این گونه مسائل گوشه کوچکی از ترفندهای کلاهبرداران برای جلب اعتماد و در نهایت تخلیه حساب های بانکی مردم است.

عده ای از کلاهبرداران حرفه ای نیز با به دست آوردن اطلاعات شخصی از قبیل شماره عابربانک، کد ملی، شماره شناسنامه و هر گونه اطلاعات فردی از طریق تماس های تلفنی برای مخاطب خود جلب اعتماد کرده و اقدامات خویش را برای سوء استفاده و کلاهبرداری در یک زمان چند روزه زمینه چینی می کنند.
افراد سودجو که این روزها مانند انواع سبک های دنیای هالیودی و بدون حضور فیزیکی و هرگونه رویت فردی اقدام به کلاهبرداری می کنند در اولین مرحله سعی بر جلب اعتماد مخاطب خود کرده و در همان تماس اول با دادن وعده هایی موجب ایجاد اعتماد و خوشحالی فرد مخاطب می شوند.
مریم السادات حسینی که در تماس تلفنی با ایرنا خودش را خانه دار معرفی کرد، از جمله افرادی است که مورد سوء استفاده مالی این نوع کلاهبرداران قرار گرفته است. او می گوید: حدود ساعت 11 صبح یکی از روزهای تابستان که مشغول کار در منزل بودم با گوشی همراه من تماس گرفته شد و خانمی در آن طرف خط با خوشرویی و برخورد بسیار خوبی خبر از برنده شدن من در قرعه کشی و اعزام به سفر کربلا را نوید داد.
من نیز که سالها در انتظار چنین سفری بودم و در پوست خودم نمی گنجیدم، با تشکر و قدردانی از خانم تماس گیرنده به وی گفتم این قرعه کشی بر چه اساسی انجام گرفته که به نام من این سفر رقم خورده است.
صدایش گرفته بود و گریه می کرد و مرب تکرار می کرد که چه اشتباهی کردم، می گفت: به مردم بگوید تا آگاه شوند و به هر شخصی یا تماس تلفنی اعتماد نکنند.
حسینی می گفت: وضع مالی مان خوب نیست اما تنها آرزوی چند ساله من سفر به کربلا و عتباب بود که کلاهبرداران از این نیت من آگاه شدند. آنان در مدت چند روز آن قدر در ساعات صبح با من تماس گرفتند و اعتماد مرا جلب کردند تا برای ثبت نام اولیه و اعزام به کربلا رمز دوم حساب بانکی مرا گرفتند و از طریق این رمز حساب بانکی مرا خالی کردند و پس از آن برای همیشه ارتباط من با آنها قطع شد.
یکی دیگر از شهروندان خود را احمد معرفی کرد و گفت که قربانی پیامک تبلیغاتی شده است.او گفت: پس از دریافت این پیامک که مدعی برنده شدن من در قرعه کشی بود، فریب خوردم و رمز دوم کارت بانکی ام را به دادم و بعد متوجه شدم که حساب بانکی من خالی شده است. البته به یکی از کلانتری های سطح شهر تهران مراجعه کرده ام اما نمی دانم شکایت من به نتیجه می رسد یا نه.
وی که جوانی حدود 24 ساله به نظر می رسید عنوان کرد از طریق دریافت پیامک وارد یک چرخه کلاهبرداری شده و ظرف چند دقیقه مقدار زیادی از حساب بانکی وی از طریق اینترنت به سرقت رفته است.

* اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا با هشدار به مردم در خصوص حفظ و نگهداری اطلاعات فردی به خصوص حساب های بانکی و رمز دوم آن گفت: عموما افرادی که در فضای مجازی باعث ایجاد حفره برای نفوذ کلاهبرداران و دستیابی آنان به اطلاعات شخصی می شوند مورد دستبرد همان افراد شیاد قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: فضای مجازی بسیار حساس تر از باز ماندن در منزل یا خودرو است زیرا در فضای اینترنتی بدون حضور و رویت شخص کلاهبردار ممکن است بخش عمده ای از سرمایه زندگی برای همیشه از دست شما خارج شود.

* کلاهبرداران از تلفن اینترنتی فاقد هویت استفاده می کنند
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود از طریق خط های تلفن فاقد هویت، اینترنتی یا توریستی استفاده می کنند و در اولین مرحله سعی بر اعتمادسازی برای مخاطب خود دارند.
به گفته وی، برنده شدن مخاطب در یک مسابقه تلفنی، خرید از بازار، قرعه کشی فصلی یا اعزام به یک سفر زیارتی با نازلترین قیمت از جمله ترفندهایی است که کلاهبرداران برای به دام انداختن افراد متخلف از آن استفاده می کنند.
معاون اجتماعی پلیس فتا تاکید کرد: همه هم و غم کلاهبرداران در اولین تماس یا ارسال پیامک، اخذ اطلاعات فردی و جلب اعتماد مخاطبان است. مردم باید با هوشیاری و دقت کامل به هیچ عنوان به این گونه ارتباطات پاسخ ندهند.
سرهنگ پاشایی خاطر نشان کرد: مردم باید آگاه و هوشیار باشند زیرا کلاهبرداران در کمین هستند. برای تخلیه حساب های بانکی هیچ نیازی به حضور فرد صاحب حساب به پای دستگاههای ATM نیست و همزمان با به دست آوردن اطلاعات فردی و به خصوص رمز دوم به کلاهبرداری اقدام می کنند.
وی افزود: پاسخ ندادن به هرگونه پیام یا تماس ناشناس بهترین گزینه برای جلوگیری از کلاهبرداری است. برخی از کلاهبرداران نیز مردم را با ترفندهای مختلف به پای دستگاههای ATM کشانده و با استفاده شخص صاحب حساب از طریق زبان انگلیسی به کلاهبرداری اقدام و حساب وی را خالی می کنند.
سرهنگ پاشایی تاکید کرد: تغییر رمزهای دوم و رمز اینترنتی به صورت دوره ای از دیگر مواردی است که مانع سوء استفاده و سرقت کلاهبرداران از سرمایه های مردم می شود.
وی اظهار داشت: مردم سعی کنند در هنگام تغییر رمز از حروف، عدد و علامت های خاص برای رمزگذاری استفاده کنند تا افراد فرصت طلب نتوانند به راحتی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند.
این مقام مسئول نیروی انتظامی تصریح کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد خاص و مشکوک مراتب را از طریق سامانه پلیس فتا و شماره 110 اطلاع رسانی و ثبت گزارش کنند و علاوه بر آن نی زاز خدمات مشاوره ای پلیس بهره مند شوند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات