جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

اصلاح نظام بانکی پیش شرط کنترل نقدینگی

24 خرداد 1401
اصلاح نظام بانکی پیش شرط کنترل نقدینگی

 به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا تیمور رحمانی، با تاکید بر اینکه پیش شرط اصلی کنترل نقدینگی اصلاح نظام بانکی است، گفت: دولت برای مهار نقدینگی سرگردان باید راهکارهایی مانند افزایش ذخایر قانونی بانک ها و انتشار اوراق مشارکت بلندمدت را در دستور کار قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: زمانی که ثبات اقتصادی نداشته باشیم، نقدینگی تمایلی برای حرکت به سمت تولید ندارد و بیشتر به سراغ سفته بازی می رود. حال در چنین شرایطی سیاست گذار شاید نتواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد، اما می تواند با اتخاذ تدابیر ویژه از شیب افزایش بکاهد.

رحمانی گفت: متاسفانه طی سال های گذشته توجه کافی به رشد نجومی نقدینگی نشده چرا که سیاست اصلی دولت مهار نرخ تورم بود. اما در شرایط فعلی دولت باید به دنبال راهکارهایی باشد تا جلوی رشد بیشتر نقدینگی را بگیرد.

وی افزود: نکته قابل تامل این است که علاوه بر رشد بالای نقدینگی که عواقب ناگواری را به بار خواهد آورد حجم بیشتر نقدینگی به شدت سیال شده و ماندگاری سپرده ها در بانک ها افت کرده است؛ بنابراین باید اقدام سریع برای کنترل آن به کار گرفته شود.

به اعتقاد این اقتصاددان، اولین گام برای مهار نقدینگی حل مشکلات نظام بانکی است به طوری که اگر ایرادات نظام بانکی حل نشود رشد نقدینگی تداوم خواهد داشت و قطعا بحران هم تشدید می شود.

رحمانی پیش شرط اصلی کنترل نقدینگی را اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: در شرایط فعلی ضریب فزاینده نقدینگی بسیار بالاست و پایه پولی رشد چشم گیری داشته است؛ بنابراین افزایش نرخ سود بانکی به رشد نقدینگی دامن می زند.

وی افزود:دولت برای مهار نقدینگی سرگردان باید راهکارهایی مانند افزایش ذخایر قانونی بانک ها و انتشار اوراق مشارکت بلندمدت را در دستور کار قرار دهد. این استاد دانشگاه بیان داشت: قطعا باید نظام بانکی را سر و سامان داد تا موتور خلق نقدینگی از کار نیفتد، چرا که تداوم رشد نقدینگی قطعا مشکلات اقتصاد ایران را پیچیده تر خواهد کرد.

این اقتصاددان اظهار داشت: سال هاست که نظام بانکی درگیر رقابت بانک ها برای جذب نقدینگی است که با دور زدن قانون و با روش های مختلف نرخ سود را برای جذب منابع بالا می برند، بدون اینکه به عواقب آن بیاندیشند.

رحمانی در ادامه گفت: سیاست گذار پولی در گام نخست اصلاح نظام بانکی باید مسابقه نرخ سود بین بانک ها را از بین ببرد. دولت باید بداند که اگر موتور رشد نقدینگی را از کار نیندازد بحران نظام بانکی تشدید می شود و نرخ تورم هم افزایش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: سیاستگذار بیش از اینکه نگران رشد تورم باشد، باید با تدابیر اصولی و اصلاح نظام بانکی نقدینگی را کنترل کند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات