پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

اصلاح نظام بانکی با ادغام بانک‌های نظامی و وابسته به نیروهای مسلح در بانک‌های دولتی / اینفوگرافیک

24 خرداد 1401
اصلاح نظام بانکی با ادغام بانک‌های نظامی و وابسته به نیروهای مسلح در بانک‌های دولتی / اینفوگرافیک

 به گزارش بانک اول به نقل از ایران  فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی در جلسه کارگروه بانکی در اتاق بازرگانی خرم‌آباد از ادغام بانک‌ها خبر داد. پیش‌ازاین صحبت از ادغام بانک‌های نظامی در یکدیگر مطرح بود اما حیدری خبر از ادغام در بانک‌های دولتی داد. پیگیری‌ها نیز نشان می‌دهد که حالا قرار است بانک‌های انصار و حکمت ایرانیان در بانک سپه ادغام شوند.

 

چرا نهادهای نظامی بانکدار شدند؟

اولین نهادی که در اقتصاد ایران خواهان تأسیس بانک شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. صندوق انصارالمجاهدین، زیر نظر بنیاد تعاون سپاه، در طول دهه هشتاد ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور دایر کرد و سرعت رشد آن به‌اندازه‌ای بالابود که بانک مرکزی تصمیم گرفت مجوز تأسیس بانک را به نام سپاه، صادر کند.

درهمان اولین سال‌های فعالیت، این بانک از طریق سپرده و تأمین مالی اولیه بنیاد تعاون شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کرد. بر اساس آخرین صورت‌های مالی بانک انصار بیشترین ثروت و سوددهی را در میان بانک‌های خصوصی نظامی دارد.

این تجربه سپاه باعث شد تا نهادهای دیگر نیز در اواخر دهه هشتاد به فکر بانکداری بیفتند. در آن زمان به خاطر وضعیت اقتصادی و نظام بانکی تمام نهادهایی که پولی در اختیار داشتند، تصمیم گرفتند بانک تأسیس کنند و به‌جای آنکه پول‌هایشان را در بانک‌های دیگر سپرده‌گذاری کنند، خودشان مدیریت را در دست داشته باشند.

حالا در سال ۹۷، بانک حکمت متعلق به ارتش، بانک انصار متعلق به سپاه، بانک قوامین متعلق به نیروی انتظامی، مؤسسه کوثر متعلق به وزارت دفاع و مؤسسه ثامن متعلق به سپاه، درمجموع شش بانک و مؤسسه نظامی را در اقتصاد ایران تشکیل می‌دهند. صورت‌های مالی این بانک‌ها از سال ۹۵ به بعد به‌روز نشده است اما همان صورت‌های قدیمی نیز وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهند. حالا یک سالی است که صحبت از ادغام بانک‌های نظامی داغ شده است.

روند ادغام چطور پیش می‌رود؟

از ابتدای سال ۹۶ صحبت‌های ضدونقیض مختلفی از ادغام برخی بانک‌ها وجود داشت که سپرده‌گذاران را نگران کرده بود. درنهایت در نیمه مرداد سال گذشته ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی رسماً اعلام کرد که مؤسسه ثامن و مهر اقتصاد با مؤسسه کوثر تجمیع و یک بانک ایجاد خواهد شد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع نیز که مؤسسه کوثر زیر نظر وزارت اوست، در زمستان سال پیش گفت: «وزارت دفاع در چارچوب قوانین بانک مرکزی، ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهادهای نظامی را صورت می‌دهد و معتقدیم این ساماندهی وضعیت را بهتر می‌کند و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.»

فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در اواخر اسفند ۹۶ اعلام کرد که قرار بر این است تا در مرحله اول مؤسسه ثامن و مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام شوند. برخی خبرها نیز نشان می‌دهد که سرمایه اولیه این بانک سه هزار میلیارد تومان خواهد بود. در مرحله دوم نیز بانک‌های حکمت، قوامین و مؤسسه کوثر به یک بانک واحد تبدیل شوند.

درنهایت نیز در چشم‌اندازی دورتر قرار است تا دو بانک بزرگ تشکیل‌شده نیز یکی شوند و بتوانند یک بانک بزرگ و کارآمد نظامی را ایجاد و فعالیت کنند.

 

چرا بانک‌ها باید ادغام شوند؟

در اقتصاد ایران در کل ۲۰ بانک غیردولتی از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند و تعداد شعبه‌های بعضی از این بانک‌ها در شهر تهران به بیش از ۵۰ عدد می‌رسد. بنابر اعلام بانک مرکزی ۸۵ مؤسسه مجاز فعال نیز در بازار پول کشور حضور دارند. نام دو بانک قرض‌الحسنه معتبر در فهرست بانک مرکزی وجود دارد.

نام هفت صندوق قرض‌الحسنه مرتبط با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری هم در فهرست بانک مرکزی به‌عنوان مؤسسات مجاز فعال در بازار پول آورده شده است.

البته این اعداد بدون احتساب بانک‌های دولتی است. این شرایطی است که بهاءالدین حسینی هاشمی، اقتصاددان و مدیرعامل سابق بانک سرمایه از آن به‌عنوان بانک‌زدگی یاد می‌کند و پیش‌ازاین گفته بود: «بانک‌های دولتی و شبه‌دولتی ما با اسامی مختلف فعالیت می‌کنند، اما همه یک کار انجام می‌دهند. تعدد بانک‌ها رقابت ناسالم ایجاد می‌کند و اقتصاد را به نابودی می‌کشاند. روش ادغام برای مؤسسات مالی و اعتباری استفاده شد، اما حتی برای بانک‌های بزرگ هم باید چنین روشی پیش گرفت تا با مدیریت کارآمد، بتوانند فضای بحران‌زده بانکی را مدیریت کنند.»

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
م م
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام بنده کارمند یکی از موسسات اعتباری وابسته به ارگان نظامی هستم تمام این نظریات قبول و به جا اما به تعدیل نیرو فکر کردین تمام این بانکهایی ک نام برده شد به صورت زنجیر وار در هر منطقه با فاصله های خیلی کم از هم دایر هستند حال اگر ادغام صورت بگیرد یعنی ۴ شعبه بطور مثال میشود یک شعبه با نیروی مازاد چه میشود تا به کی باید بااسترس صبح ها به سرکار رفت لطفا اگر کسی اطلاعی دارد درمیان بگذارد باتشکر

محمد عباسی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من کارمند یکی ازاین بانکهای نظامی هستم لطفا خواهشمندم هرچه زودتر مارو ادغام کنید تاما ومشتریان خیالمون راح شود .خسته شدیم ازاینهمه حق خوری وظلم وبی برنامگی مسئولان بانکمون.شما فقط حقوق ومزایای ماروبابانکهای مثل ملت ومسکن وبانکهای خصوصی مقایسه کنید.ببینید چقدر فرق داره.خداکنه زودتر ادغام شویم .ممنون

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات