پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

مجلس از سیاست ارزی دولت حمایت می کند

24 خرداد 1401
مجلس از سیاست ارزی دولت حمایت می کند

 به گزارش بانک اول به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی جمعه شب در همایش توسعه اقتصادی در کیش افزود: در زمینه وضعیت کلان کشور با شرایطی مواجه هستیم که التهاب هایی را در مجموعه اقتصاد داخلی ایجاد کرده که ریشه اصلی آن به سیاست های ارزی بر می گردد.
وی اظهار داشت: در ماه های پایانی سال 96 شاهد رخدادهایی در وضعیت ارز بودیم که به طور طبیعی متناسب با این شرایط و حالت انتظار می رفت که دولت تصمیم هایی را در حوزه سیاست های ارزی اتخاذ کند تا با تجربه سال های گذشته به نحوی عمل کنیم که خروجی آن کمترین هزینه برای کشور و بیشترین سود برای فعالیت اقتصادی داشته باشد.
این نماینده مجلس گفت: در چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون چندین بار با شوک ارزی مواجه شدیم و این نخستین بار نیست که اقتصاد کشور با شوک ارزی مواجه می شود.
پور ابراهیمی تاکید کرد: شاید سنگین ترین شوک ارزی در اقتصاد ایران به دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برمی گردد که در آن زمان تغییرات نرخ ارز شرایط خاصی را در اقتصاد ایران به وجود آورد.
وی اظهار داشت: اما در سال 80 تا 90 این اتفاق نیفتاد و در سال 90 که مواجه شدیم با جریان تحریم ها این فنر آزاد شد و ارزش پول ملی ما به یک سوم کاهش پیدا کرد.
پور ابراهیمی گفت: اغلب تغییرات ارزش پول ملی و شوک ارزی در دوره های دوم دولت ها اتفاق می افتاد که این بار در سال اول دوره دوم دکتر روحانی رخ داد و شرایط را کمی متفاوت کرد.
او بیان کرد: طولانی شدن تصمیم هایی که دولت باید در این حوزه اتخاذ می کرد اثرهای منفی در بخش های مختلف اقتصادی کشور گذاشت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته های پایانی سال 96 پیشنهاد طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز را به دولت ارایه کردیم و در ابتدای سال 97 این طرح ارایه شد که در نشست مشترک بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی تصویب شد.
پور ابراهیمی اضافه کرد: محورهای اصلی، سیاست های مشخصی بود که هم بر اساس تجارب گذشته و هم مبتنی بر رویکردهای متناسب با شرایط کنونی کشور بایستی اتخاذ می شد.
وی اظهار داشت: اما ناگهان با تصمیمی مواجه شدیم تحت عنوان نرخ ثابت و عدد اعلامی به عنوان عددی که تامین کننده تمامی نیازهای جامعه است آن هم با عدد 42 هزار ریال که تقریبا 20 فروردین تصمیم گیری شد و روز بعد هم قرار بر اجرایی شدن آن بود.
این نماینده مجلس افزود: شاید غیر تخصصی ترین تصمیمی که در تاریخ اقتصاد ایران در حوزه سیاست های ارزی می توانست اتخاذ شود این تصمیم نرخ ثابت بود، چیزی که چالش های بعد از آن را در طول ماه های اخیر شاهد بودیم و پیش بینی می کردیم.
پور ابراهیمی گفت: هر کشوری که با محدودیت های ارزی مواجه می شود اگر تقاضا و مدیریت عرضه را در دستور کار قرار ندهد و سیاست های متفاوتی را در بخش های مختلف اقتصادی کشور تعریف نکند این محدودیت ها اثرات خود را در بخش های سیاست های ارزی خواهد گذاشت.

** ثبات نسبی ارز در راه است
وی اظهار داشت: شرایط جدید را با همه مشکلات مثبت ارزیابی و از سیاست جدید ارزی دولت حمایت می کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: توقع می‌ رود که دولت به صورت جامع سیاست ارزی جدید را اجرا و عملیاتی کند.
ابراهیمی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که بازار ارز در هفته ‌های آینده به ثبات نسبی خواهد رسید و وضعیت توقف بخش‌های اقتصادی برطرف خواهد شد.
وی بیان کرد: پیش بینی این است که نرخ ارز در بازار ثانوی به مراتب کمتر از بازارهای غیررسمی خواهد بود و دغدغه فعالان اقتصادی رفع خواهد شد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مطمئن هستیم آمریکایی ‌ها خواب پریشانشان علیه جمهوری اسلامی تعبیر نخواهد شد و ایران با تخصص، رویکرد علمی، ادبیات حرفه ای و توان اجرایی از این جریان و فضای سخت تحریم ها گذر خواهد کرد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات