جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

سود حداکثری بانک‌ها برگشت

24 خرداد 1401
سود حداکثری بانک‌ها برگشت

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا  یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی امروز، بازگشت سود 23 درصدی نرخ سود بانکی بود. به دنبال فرصتی که بانک مرکزی در اختیار شبکه بانکی قرار داد تا سپرده‌های مشتریان را تمدید و یا تغییر دهند آن‌ها نیز در این فاصله‌ چند روزه اقدام به افزایش نرخ سود برای جذب سپرده و نگه داشت منابع قبلی کردند؛ به طوری که نرخ سودی که این روزها به مشتریان پیشنهاد می‌شود تا ۲۳ درصد افزایش داشته و ۸ درصد بالاتر از نرخ متعارف ۱۵ درصدی مصوب شورای پول و اعتبار است.

افزایش قیمت طلا و سکه

یکی دیگر از اخبار مهم امروز، افزایش قیمت طلا و سکه بود که رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، برکناری وزیر اقتصاد را یکی از دلایل این موضوع دانست. ابراهیم محمدولی درباره آخرین قیمت‌های بازار طلا نیز اظهار کرد: هر قطعه قیمت سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۲۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۹۲۵ هزار تومان است.

گوشت خارجی نهایتا کیلویی ۲۹ هزار تومان

در اخباری دیگر، گرانی گوشت و مرغ مورد بررسی قرار گرفت. علی‌اکبر مهرفرد - معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی - اعلام کرد: گوشت منجمد گوساله حداکثر باید کیلویی 29 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد و اگر تخلف و گرانفروشی از واردکننده‌ای سر بزنند، دیگر به او مجوز واردات نمی‌دهیم.

همچنین مرتضی رضایی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - معتقد است که با توجه به وضعیت مناسب تولید و عرضه محصولات پروتئینی، افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ ربطی به تولید نداشته و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بلکه دلالی و واسطه‌گری عامل گرانی و افزایش قیمت غیرمنطقی است.

ماجرای بسته‌های تشویقی اپراتورها

در یکی از گزارش‌های امروز، سقف زمانی بسته‌های تشویقی اپراتورها مورد بررسی قرار گرفت. برخی کاربران تصور کنند بسته‌هایی که گاهی توسط اپراتورها ارائه می‌شوند، دائمی است یا کاملا در حوزه‌ اختیارات اپراتور است، در حالی که این طرح‌ها پس از مدتی دچار تغییراتی می‌شوند و علت این تغییرات نیز مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که زمان ارائه طرح‌های تشویقی را تعیین کرده‌ و اپراتورها موظف به اجرای آن هستند.

امضاهای طلایی و رانت؛ پاشنه آشیل اقتصاد امروز ایران

امضاهای طلایی و رانت، بیش از هر موضوع دیگری اقتصاد ایران را در این دوران تحت تاثیر قرار داده، موضوعی که باعث شده عده‌ای به مکانیزم بازار حمله کرده و خواهان تعطیلی یا پا نگرفتن بازارهای رسمی شوند. در گفت‌وگوی تفصیلی با حامد سلطانی‌نژاد -مدیرعامل بورس کالا- که امروز در ایسنا منتشر شد، بازار آتی کالا بررسی  شد.

سلطانی‌نژاد از آن دسته افراد است که تشکیل بازار رسمی را ضروری می‌داند و تاکید می‌کند که حاکمیت باید پول‌های سرگردان را به سمت "بازارهای رسمی" هدایت کند وگرنه باید منتظر هرج و مرج بود. او به موضوعات مختلف از جمله قیمت ارز و سلاطین سکه اشاره‌هایی شد و تلاش بر این بود که سوالات و ابهاماتی که از سمت گروه‌ها و افکارهای مختلف امروز درباره عملکرد بورس کالا مطرح می‌شود را به صورت واضح مطرح کنیم تا پاسخی شفاف برای مخاطبان ارایه شود.

دولت بنزین را با چه نرخی از پالایشگاه‌ها می‌خرد؟

برای بررسی این سوال که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار، دولت با چه نرخی بنزین را از پالایشگاه‌ها می‌خرد و هزینه تولید و خرید هر لیتر بنزین که با قیمت ۱۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد چقدر است؟ ایسنا  گفت‌وگویی با غلام‌رضا باقی - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - انجام داد. او در پاسخ به این سوال گفت: دولت تا سال گذشته بنزین را بر اساس نرخ بانک مرکزی از پالایشگاه‌ها خریداری می‌کرد اما در سال جدید هنوز چیزی به ما اعلام نشده و اگر تغییری پیدا کند، باید به ما ابلاغ کنند.

با گذشت ۹ سال از قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز یکی از بندهای آن که بر "حذف یارانه سوخت و افزایش سالانه ۲۰ درصدی قیمت حامل های انرژی طی پنج سال" دلالت می‌کرد، اجرایی نشده است؛ بنابراین با اینکه دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های سوخت را داشته، قیمت سوخت از سال ۱۳۹۴ تاکنون و بعد از تک‌نرخی شدن همچنان ثابت است و هزینه‌های اضافی تولید بنزین در ایران از جیب دولت پرداخت می‌شود.

قدرت خرید کارگران به یک سوم رسید

با توجه به شرایط اقتصادی موجود اعضای شورای عالی کار متفق‌القول معتقدند شرایط برای کارگران مساعد نیست و آمار و ارقام رسمی از مراجع ذیصلاح این مساله را تایید می‌کند. ابوالفضل فتح‌الهی - نماینده کارگران در شورای عالی کار - در گفت‌وگویی که امروز منتشر شد، اظهار کرد: در شرایط موجود قدرت خرید کارگران به یک‌سوم رسیده و کارفرمایان برای حفظ معیشت نیروهای کار خود باید پیشقدم شوند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران همچنین بیان کرد: در چنین شرایطی تصمیماتی که در سال گذشته برای بهبود وضع معیشت کارگران گرفتیم، یک‌سوم تکافوی زندگی آن‌ها را پوشش می‌دهد. به همین دلیل اعضا به دنبال راهی بودند که هم از طریق کارفرمایان بتوان به کارگران کمک کرد و هم دولت به شکل غیرنقدی با اختصاص سبد کالا خانوارهای کارگری را تحت پوشش قرار بدهد.

حمایت بیمه‌های درمانی با ارزهای دولتی

در خبری دیگر، بیژن صادق - مدیرعامل بیمه دانا- با اشاره به شرایط متلاطم اقتصادی و تاثیر آن بر روی صنعت بیمه اظهار کرد: با اینکه این شرایط اقتصادی بر روی صنعت بیمه تاثیراتی گذاشته، اما صنعت بیمه جزو مجموعه‌هایی است که حداقل نسبت به مجموعه‌های دیگر عملکرد بهتری داشته است. در بیمه‌نامه‌های ثالث و درمان که ۷۵ درصد بیمه ما را تشکیل ‌می‌دهد. خوشبختانه در این زمینه قوانین خیلی خوبی داریم که باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات ما برطرف و روند زیاندهی بیمه‌های ثالث متوقف شود.

نائب رئیس هیئت مدیره بیمه دانا همچنین به افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر روی صنعت بیمه هم اشاره کرد و گفت: همه تلاش مسئولان این است که از ارزهای دولتی برای تامین امکانات درمانی مردم استفاده شود. بیمه دانا هم جزو معدود شرکت‌های بیمه‌ای است که مبنای درمانی و بیمه اشخاص دارد که به همین خاطر هم نسبت پرتفوی بیمه درمان در بیمه دانا بیشتر است که همین مساله بیمه دانا را در زمینه درمان به یک برند تبدیل کرده است.

مذاکره با عراق برای یک میلیارد دلار

صادرات برق به عراق در ماه‌های گذشته شایعات متعددی را ایجاد کرد تا جایی که عده‌ای علت خاموشی‌ها را همین مساله می‌دانستند و معتقد بودند که دولت باید صادرات به این کشور را متوقف کند. در آن زمان حقی فام - سخنگوی صنعت برق، صراحتا اعلام کرد که صحبت‌هایی که اخیرا درخصوص توقف صادرات برق به عراق از سوی ایران مطرح می‌شود، اساسا پایه و اساس درستی ندارد و علت اصلی این مساله تنها نیاز کشور در زمان پیک (اوج مصرف) است، چون در زمان پیک به دلیل افزایش مصرف داخل، برنامه‌ریزی برای صادرات صورت نمی‌گیرد.

با اتمام خاموشی‌ها در کشور، فصل جدیدی از صادرات برق آغاز شده و در حال حاضر ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق برق صادر می‌کند. این در شرایطی است که اکنون عراق بیش از یک میلیارد دلار به ایران بدهی دارد. البته بر اساس اظهارات رضا اردکانیان -وزیر نیرو- قرار شده مذاکراتی با عراقی‌ها برای تسویه بدهی صورت گیرد.

بازار مسکن کاملا راکد است

در گفت‌وگویی دیگر که امروز منتشر شد، حسام عقبایی - نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک- گفت: کاهش قدرت خرید متقاضیان، افزایش شدید قیمت مسکن، ورود سفته بازان و سپس خروج آنان از بازار مسکن باعث شده تا این بازار در مردادماه به طور کامل وارد رکود شود.

وی  اظهار کرد: با توجه به قیمت مسکن شهر تهران که رشد ۵۵ درصدی داشته، از تیرماه شاهد کاهش حجم معاملات بودیم و پیش‌بینی ما این بود که در صورت ادامه این وضعیت، بازار مسکن به سمت کاهش حجم معاملات پیش برود. اما شاهد بودیم که در مردادماه رکود چشمگیر و عمیقی بازار مسکن را فرا گرفته است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که بازار مسکن قبل از پیش‌بینی‌ها به طور کامل وارد رکود شد. این افت شدید حجم خرید و فروش در صنف مشاوران املاک کاملا مشهود است.

تحریم‌های آمریکا مشکلی در قراردادهای فاینانس ایجاد نمی‌کند

خیراللـه خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- معتقد است با توجه به این که بسیاری از قراردادهای فایناس و تامین مالی خارجی برای پروژه‌های زیرساختی ایران از کشورهای منطقه و چین استفاده کرده، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مشکلی برای اجرای آنها ایجاد کند.

خادمی، با ارائه توضیحاتی بیان کرد: قراردادهای پروژه‌های ریلی مانند کرمانشاه ــ خسروی، شیراز ــ بوشهر و طرح‌هایی مانند خط ریلی سنندج، رشت و انزلی بخشی از پروژه‌هایی هستند که مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس آن‌ها ادامه‌ دارد. در کنار آن در طرح‌هایی که ما برای ساخت و تکمیلشان نیاز به مشارکت طرف خارجی داریم، خوشبختانه بخش‌های مهم و کلیدی از سوی ایرانیان قابل ساخت هستند و از این رو تحریم‌های فعلی که در قیاس با تحریم‌های قبل گستردگی سابق را ندارد، چندان برای این پروژه‌ ها خطرناک به شمار نمی‌رود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات