جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سفته‌بازان دلار بخوانند!

24 خرداد 1401
سفته‌بازان دلار بخوانند!

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا  از اواخر سال گذشته نرخ دلار که برای چند سالی آرام گرفته بود مجددا صعودی شد. نوسانات نرخ دلار از ابتدای امسال تشدید شده و چند هفته پیش به حدود ۱۹ هزار تومان نیز رسید.

با این حال از اوایل هفته گذشته با مداخله بانک مرکزی در بازار، نرخ ارز در حد قابل توجهی کاهش یافته و نوسانات آن نیز کمتر شد.

در این شرایط یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اثرگذاری مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی به کاهش قیمت دلار بعد از تصویب قطعنامه ۵۹۸ پرداخت.

مهدی پازوکی با اشاره به اثر مسائل سیاسی و شاخص‌های اقتصادی اظهار کرد: زمانی که قطعنامه ۵۹۸ تصویب شد، نرخ دلار  به صورت ناگهانی از ۱۴۸ تومان به زیر ۵۰ تومان رسید و حتی باعث شد عده‌ای در آن دوره سکته کنند. 

این کارشناس اقتصادی هشدار داده که هر لحظه ممکن است تجربه پیشین تکرار شده و نرخ دلار در حد زیادی سقوط کند بنابراین بازار ارز انتخاب مناسبی برای سفته‌بازی و کسب سود نیست.

علت گران شدن نخودچی و کشمش

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران گفت: بازار آجیل و خشکبار که تحت تاثیر نوسانات ارزی افزایش صادرات داشتند، با افزایش قیمت در بازار داخلی مواجه شده‌اند در این میان محصولات سنتی همچون نخودچی و کشمش هم افزایش قیمت داشتند که دلیل آن کاهش ورود بار به میادین اصلی عرضه است.

احمدی در رابطه با افزایش قیمت نخودچی و کشمش تاکید کرد: آجیل و خشکبار جزو محصولات کشاورزی هستند که میزان تولید و عرضه آن ارتباط مستقیم با شرایط آب و هوایی کشور دارد. در سال گذشته در اکثر نقاط کشور شاهد سرمازدگی یا خشکسالی بودیم.

به گفته وی، در کنار دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات داخلی که بی‌تاثیر از افت عرضه نبوده، موضوعاتی همچون افزایش نرخ دلار و افزایش تقاضا در بازارهای خارجی برای محصولات داخلی بر افزایش قیمت این محصولات تاثیرگذار بوده است.

وی همچنین یادآور شده که "کاهش میزان حمل و نقل بار بر قیمت نهایی محصول تاثیرگذار بوده و در روزهای گذشته یکی از دلایل افزایش قیمت، کاهش ورودی آجیل و خشکبار به میادین اصلی عرضه این محصولات بوده که امید است با ورود بار جدید به میادین اصلی قیمت‌ها کاهش یابد".

چرا سیب‌زمینی و گوجه فرنگی ارزان نشد؟

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: اعتراضات رانندگان کامیون‌های بین‌شهری و بارش باران شدید در مناطق شمالی بر قیمت میوه تاثیرگذار شده و برخلاف انتظار قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی به روال سابق بازنگشته است.

در هفته‌های گذشته به واسطه افزایش تقاضا در بازارهای صادراتی قیمت محصولاتی همچون سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی روند صعودی به خود گرفت که این موضوع با کاهش عرضه در این محصولات همراه بود و در کنار این دو محصول به دلیل افت تولید به دلیل کم‌آبی و خشکسالی در سال گذشته برخی از محصولات با کمبود در بازار داخلی عرضه شد.

این موضوع را می‌توان در افزایش قیمت قابل توجه نوبرانه‌های فصل تابستان جست‌وجو کرد. حال در شرایط فعلی جای سوال دارد که با وجود افزایش هزینه‌های حمل و نقل به واسطه اعتراض رانندگان ناوگان بین‌شهری و شرایط افزایش نرخ دلار و خشکسالی سال گذشته آیا نوبرانه‌های پاییز با افزایش قیمت عرضه می‌شود یا خیر؟ و در کنار آن با تمهیداتی که دولت در زمینه‌ی صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی اتخاذ کرده آیا قیمت میوه کاهش پیدا می‌کند یا خیر؟

در این زمینه اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران - گفت: با وجود آنکه انتظار می‌رفت قیمت سیب‌زمینی و گوجه به روال قبل باز گردد این موضوع رخ نداده است.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود به دلیل ورود سیب‌زمینی اردبیل قیمت این محصول در آینده نزدیک با افت همراه شود، اما این موضوع برای گوجه‌فرنگی محقق نخواهد شد، زیرا از میزان تولید محصول گوجه‌فرنگی شهرهای اطراف تهران در آینده نزدیک کاسته خواهد شد. وی همچنین بارندگی اخیر مناطق شمالی کشور را بی‌تاثیر ندانست و گفت: با آغاز فصل سرد سال و بارش باران و حمل و نقل و بارگیری میوه به صورت مقطعی با اختلال مواجه می‌شود که این موضوع عاملی می‌شود تا میوه و سبزی با تاخیر در بازار اصلی کشور تامین شود.

یک توصیه به ایران‌خودرو و سایپا

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا فرصت مناسبی برای ایران خودرو و سایپا است تا با طراحی پلت‌فرم مشترک، با کمترین هزینه به سمت خودکفایی در این صنعت حرکت کنند. ابوالفضل خلخالی  اظهار کرد: در حال حاضر هم ایران خودرو و هم سایپا هر کدام به طور جداگانه پروژه طراحی و تولید پلت‌فرم ملی را در دست اجرا دارند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های طراحی و تولید پلت‌فرم بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که صنعت خودرو با مشکلات داخلی و خارجی مختلفی روبرو است بهتر است این دو شرکت مشترکا یک پلت‌فرم را تولید کنند تا هزینه‌های آنها در این حوزه کاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تولید مشترک پلت‌فرم سال‌ها است که به رویه‌ای فراگیر در میان خودروسازان بین‌المللی تبدیل شده است و خودروسازان صاحب‌نام با مشارکت یکدیگر پلت‌فرم طراحی و تولید می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال دو شرکت خودروسازی نیسان و رنو با مشارکت یکدیگر یک پلت‌فرم مشترک طراحی و تولید کرده‌اند و هر کدام خودروهای مدنظر خودشان را با برند اختصاصی خودشان بر روی این پلت‌فرم تولید و عرضه کرده‌اند.

خلخالی با بیان اینکه پیشنهاد تولید مشترک پلت‌فرم از سوی ایران خودرو و سایپا به هیچ وجه به معنای پیشنهاد ادغام این دو خودروساز نیست، تصریح کرد: اتفاقا این دو خودروساز بزرگ باید به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند تا جریان رقابت در صنعت خودروی کشور حفظ شود اما بهتر است در حوزه طراحی و تولید پلت‌فرم از تجربه‌های بین‌المللی استفاده کرده و با یکدیگر همکاری کنند تا با هم‌افزایی، هزینه‌ها کاهش و خروجی کار ارتقاء یابد.

کدام بانکها مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوند؟

در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تمامی بازنشستگان بانک‌های دولتی و همچنین بانک‌هایی که در راستای اجرای اصل ۴۴ سهام آنها واگذار شده و ۱۰۰ درصد خصوصی نیستند باید پست خود را ترک کنند.

از اواخر شهریورماه امسال و با اصلاح ‌بندی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی آنها موظف شدند که تا پایان آبان‌ماه وضعیت بازنشسته‌های فعال خود را مشخص و با افراد غیرمشمول تسویه کنند. طبق قانون، روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، نائب رئیسان مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا به اضافه دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند. بر این اساس باید تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی نیروهای بازنشسته‌ غیرمشمول را کنار بگذارند.

بانک‌ها نیز به عنوان بخش بزرگی از نظام اداری و خدماتی از جمله بخش‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از بازنشسته‌ها در آنها مشغول بکار شدند؛ به ویژه در بانک‌های خصوصی بسیار دیده شد که بازنشستگان به ویژه از  بانک‌ها دولتی بکار گرفته شدند و حتی در حال حاضر برخی مدیران عامل بانک‌ها از مدیران بازنشسته هستند.

اینکه خروج بازنشسته‌ها از بانک‌ها به چه نحوی خواهد بود، موضوعی است که پیگیری آن از سازمان امور اداری و استخدامی با این توضیح همراه شد که بانک‌ها جزو دستگاه‌های مشمول قانون می‌شوند و تمامی بانک‌هایی که حتی درصدی از سهام آنها متعلق به دولت است و تماما خصوصی نیستند نیز شامل قانون خواهند شد؛ از جمله بانک‌هایی که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شدند. این در حالی است که بانک‌هایی که هیچ سهمی از آنها به دولت اختصاص ندارد و ۱۰۰ درصد خصوصی هستند شامل قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها نمی‌شوند. البته در کنار بانک‌های دولتی و خصوصی، بانک مرکزی نیز مشمول قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها می‌شود.

بر این اساس باید منتظر بود تا در مهلت دوماهه تعیین شده برای خروج بازنشسته‌های فعال غیرمشمول که پایان آبان ماه است، تمامی بانک‌های دولتی و آنهایی که دولت در آنها سهمی دارد، با بازنشسته‌های خود خداحافظی کنند. اما بانک‌هایی که ۱۰۰ درصد خصوصی هستند مشمول این قانون نبوده و به هر تعداد که بخواهند می‌توانند بازنشسته داشته باشند.

فروش بلیت قطارهای اربعین از ۲۱ مهرماه

معاون شرکت راه‌آهن اعلام کرد: فروش بلیت قطارهایی که از ۲۸ مهرماه مسافران اربعین را جابجا می‌کنند، از ۱۰ صبح روز ۲۱ مهر ماه آغاز می‌شود. میرحسن موسوی در نشستی خبری گفت‌: شرکت راه‌آهن مانند سال‌های گذشته تلاش کرده است تمام ظرفیت‌های موجود خود را برای خدمت رسانی به مسافران اربعین بسیج کند. از این رو در سال جاری نیز بین روزهای  ۲۸ مهر ماه تا یازدهم آبان ماه قطارهایی در این مسیرها فعالیت خواهند کرد.

به گفته وی، در این مدت ۱۶۰ رام قطار مسافری فوق‌العاده‌ و ۱۳۴ رام قطار ترکیبی میان تهران ــ مهران فعالیت خواهند کرد. این قطار ابتدا از تهران به سمت کرمانشاه حرکت می‌کند و سپس مسافران از کرمانشاه تا مرز مهران با اتوبوس‌هایی که از قبل برای این جابجایی برنامه‌ریزی شده‌اند به منطقه مرزی منتقل می‌شوند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن درباره چگونگی امکان خرید بلیت برای مسافران اربعین، توضیح داد: ما برای این روزها یک بسته پیشنهادی خاص در نظر گرفته‌ایم که در چارچوب آن مسافران می‌توانند برای مسیر رفت بلیت تهران ــ نجف را خریداری کنند و برای برگشت نیز مسیر کربلا ــ مهران و همچنین قطار ترکیبی مهران ــ تهران پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در صورتی که مسافران قصد داشته باشند بلیت خود را در این کشور خارجی (عراق) تهیه کنند، باید این بلیت با پرداخت ارز خارجی تهیه شود.

بر اساس اعلام موسوی مسافران و متقاضیان بلیت قطارهای مرتبط با سفرهای اربعین می‌تواند برای تهیه بلیت یا مطلع شدن از وضعیت قیمت‌ها با مراجعه به سایت راه‌آهن یا مراکز و سایت‌های رسمی فروش شرایط را ارزیابی کرده و از روز شنبه ۲۱ مهر ماه نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

علاقه‌مندی ایتالیا به ادامه روابط با ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا ضمن اعلام مثبت شدن تراز تجاری دو کشور و رسیدن آن به ۱.۷ میلیون یورو، گفت: تاکنون ایتالیا هیچ محدودیتی برای تجارت با ایران اعلام و اعمال نکرده و علاقه‌مند به ادامه روابط است و بازار ایران را دوست دارد.

احمد پورفلاح اظهار کرد: اتفاقاتی که قرار است بعد از چهارم نوامبر بیفتد، در حقیت اکنون هم افتاده و عملا شرکت‌هایی که به دلایلی نمی‌خواستند ادامه همکاری با ایران داشته باشند و نگران روابط‌شان با آمریکا بودند، به شکلی روابط‌شان محدود کرده‌اند. اما این موضوع به شرکت‌های بزرگ و اغلب شرکت‌های ملیتی که دادوستدهای بسیار زیاد با آمریکا دارند، مربوط می‌شود؛ لذا شرکت‌های کوچک و متوسط هنوز برایشان کاهش یا قطعی روابط اتفاق نیفتاده است و تبادل مویرگی را کماکان ادامه می‌دهند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: تا امروز اخطاری دریافت نکرده‌ایم که با شرکت‌های ایرانی که در ایتالیا حساب دارند، موظف شوند حساب‌های خود را ببندند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: به هر حال تمهیداتی اندیشیده شده که حداقل با شرکت‌های کوچک و متوسط که تبادل با دلار را ندارند یا از حجم خیلی کمی برخوردارند، ارتباط ها تداوم پیدا کند و به جای رفتن به سمت شرکت‌های بزرگ برای تامین نیاز، از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط بتوان این نیازها را برطرف کرد.

به اعتقاد وی، اتفاقاتی که قرار است بعد از آغاز تحریم‌ها بیفتد، افتاده و نباید گمان کرد که بعد از چهارم نوامبر برای شرکت‌های در رده SMA ها مشکلات بیشتر شود. اما با مکانیزم‌هایی که شرکت‌های مربوطه برای هر کشور دارند، سعی می‌کنند به شکلی تبادل تجاری‌شان را داشته باشند. باید برای بنگاه‌های مولد کشور سعی کنیم در شرایط بحرانی تا حد امکان روی پا بمانیم و به این وضعیت عادت کنیم و نگذاریم که ارگان‌های تولیدی، تولیدشان به حداقل برسد چون در نهایت در بخش‌های زندگی، رفاه و در درآمدهای مردم اثرگذار خواهد بود.

تلاش اروپا و روسیه برای دور زدن آمریکا

فدریکا موگرینی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته اعلام کرده است که اتحادیه اروپا با همکاری چین و روسیه، مکانیسمی برای تداوم همکاری تجاری و اقتصادی با ایران ایجاد کرد. او در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز گفته بود: در شرایط عملیاتی این بدان معناست که کشورهای اروپایی، یک نهاد قانونی برای تسهیل مراودات مالی با ایران ایجاد خواهند کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد روابط خود با ایران را حفظ کنند.

از دید برخی مقامات آمریکایی، این تلاش‌ها تمسخرآمیز و بی نتیجه هستند، آن‌ها هم چنین بر این باورند که شرکت‌های اروپایی منافع خود در بازار آمریکا را فدای همکاری با ایران نخواهند کرد. با این حال نشنال اینترست به مقامات امریکایی پیشنهاد کرده است تلاش‌های اروپایی‌ها را جدی بگیرند.

در سال ۲۰۱۸ نیز دلار آمریکا بهترین گزینه در نظام تجاری و مالی جهان بوده است با این حال برخلاف دوره قبلی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا معتقد است ایران به تعهداتش پایبند بوده و تا زمانی که این کشور به تعهداتش پایبند است دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها وجود ندارد. به نظر می‌رسد که شرکت‌های کوچک اروپایی که دسترسی به بازار آمریکا ندارند مایل به کار با ایران در صورت فراهم شدن ساز وکارهای مورد نیاز باشند.

از سوی دیگر روسیه نیز به دقت تجربه ایران را زیر نظر دارد و ابزار پرداختی جدید را راهی برای کاستن فشارهای تحریمی آمریکا بر اقتصاد خود می‌داند.  

پیش‌بینی کاهشی بودن قیمت نفت در ۵ سال‌ آینده

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش دورنمای اقتصادی جهان پیش‌بینی کرد با افزایش تدریجی عرضه، قیمت هر بشکه نفت تا پنج سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

در گزارش دورنمای اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده است عرضه جهانی نفت به تدریج افزایش پیدا کرده و قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ به ۶۸.۷۸ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ دلار می‌رسد.

طبق پیش‌بینی این وام دهنده جهانی، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال میلادی جاری به ۶۹.۳۸ دلار می‌رسد که بالاتر از قیمت ۶۲.۳۰ دلار  پیش‌بینی شده در گزارش آوریل صندوق بین‌المللی پول و همچنین قیمت ۵۲.۸۰ دلار در سال ۲۰۱۷ است.

ایران باید همچنان به سوئیفت دسترسی داشته باشد

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داده است مقامات سوئیفت و وزارت خزانه‌داری آمریکا به دنبال مجاب کردن ترامپ برای حفظ دسترسی ایران به سوئیفت هستند.

طبق اعلام واشنگتن فری بیکن، تعدادی از مقامات آمریکایی به این پایگاه خبری اطلاع داده‌اند یک نبرد داخلی در دولت دونالد ترامپ برای حفظ دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی شکل گرفته است.

به گفته این پایگاه خبری، مقامات سوئیفت هفته گذشته سفری به واشنگتن برای دیدار با مقامات آمریکایی داشته‌اند تا از حفظ دسترسی ایران به سوئیفت مطمئن شوند و روابط تجاری و مالی اتحادیه اروپا با ایران حفظ شود.

در شرایطی که ترامپ و جان بولتون- مشاور امنیت ملی آمریکا- صراحتا گفته‌اند که متحدان اروپایی آمریکا باید به روابط تجاری خود با ایران خاتمه دهند، برخی از مقامات خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند سرسختانه با این کار مخالف‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی که در خصوص ایران فعالیت دارد گفت: ترامپ از دولت خواسته است تا کلیه تحریم‌های مرتفع شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر ضد ایران را مجددا اعمال کنند.

وی افزود: در دوره اوباما به دلیل تحریم‌ها، دسترسی ایران به سامانه سوئیفت قطع شد با این حال برخی در تلاش‌اند ترامپ را متقاعد به اتخاذ رویکردی ضعیف تر در برابر ایران کنند که یک استراتژی جسورانه است.

علاوه بر مقامات وزارت خزانه‌داری، دو بانک مشهور "جی پی مورگان" و "سیتی گروپ" که نمایندگان آمریکا در هیات مدیره سوئیفت هستند نیز خواهان حفظ دسترسی و همکاری ایران با سوئیفت شده‌اند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات