ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

هزینه امتیاز وام مسکن بدون سپرده کاهش یافت

24 خرداد 1401
هزینه امتیاز وام مسکن بدون سپرده کاهش یافت

به گزارش بانک اول  به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن محمدحسن مرادی، اعلام کرد: طی نیمه اول آبان ماه سال جاری بنا بر دو علت عمده هزینه خرید امتیاز تسهیلات بدون سپرده مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات کاهش یافته است که این موضوع منجر به کاهش هزینه دریافت این نوع تسهیلات برای متقاضیان بازار مسکن شده است.

مرادی با بیان اینکه هم اکنون عمده تسهیلاتی که در بخش مسکن به متقاضیان برای خرید واحدهای مسکونی پرداخت می شود از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن پرداخت می شود، افزود: کاهش هزینه خرید اوراق برای متقاضیان در شرایط فعلی که قیمت واحدهای مسکونی با جهش مواجه شده است در نهایت به نفع متقاضیان استفاده از این تسهیلات برای خرید آپارتمان است؛ چرا که همزمان با افت قیمت هر فقره اوراق در بازار معاملات اوراق، هزینه کل دریافت تسهیلات برای متقاضیان کاهش یافته و در مجموع مبلغ کمتری را از بابت دریافت امتیاز تسهیلات پرداخت می کنند.

وی افزایش مانده حساب ممتاز بانک مسکن را از عوامل موثر در کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد و گفت: موجودی و مانده حساب ممتازبانک مسکن از ابتدای امسال افزایش یافته است؛ این حساب پشتوانه صدور اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن است و افزایش موجودی و مانده آن منجر به افزایش عرضه اوراق به بازار مبادلات اوراق و در نتیجه تعدیل و کاهش قیمت اوراق می شود.

مرادی تصریح کرد: هم اکنون حجم عرضه اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن افزایش یافته است و می توان گفت عرضه موجود به سهولت، پاسخگوی نیاز متقاضیان برای استفاده از این تسهیلات در بازار مسکن است؛ چرا که تعادل عرضه و تقاضای اوراق و پیشی گرفتن عرضه اوراق بر تقاضای آن یکی از مهمترین دلایل افت قیمت آن در مقاطع زمانی مختلف از جمله زمان حال حاضر است.

وی افزایش شدید قیمت مسکن طی ماه های گذشته را نیز از دیگر دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد. مرادی در این باره گفت: طی ماه های اخیر در نتیجه جهش های متوالی قیمت مسکن تقاضا برای خرید اوراق به منظور استفاده از تسهیلات برای خرید آپارتمان کاهش یافته و بنابراین در نتیجه افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای خرید اوراق، متوسط قیمت هر فقره اوراق در نیمه اول آبان ماه به کمتر از ۶۰ هزار تومان رسید که این میزان را می توان طی چند سال گذشته بی سابقه دانست.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تصریح کرد: هم اکنون به دلیل افزایش شدید قیمت واحدهای مسکونی بسیاری از متقاضیان که قصد خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی مسکن داشتند قادر به ورود به بازار مسکن و خرید واحدهای مسکونی نیستند و همین موضوع بازار معاملات اوراق را نیز به لحاظ قیمتی تحت تاثیر قرار داده است. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نوسانات قیمتی بازار مسکن را از مهمترین عوامل موثر بر نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه بازار معاملات اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن بازاری مصرفی است، گفت:مقابله با سفته بازی و سوداگری در این بازار به منظور حمایت از تقاضای مصرفی طی سال های اخیر منجر شده است هم اکنون این بازار محل امنی برای سفته بازان و سوداگران نباشد و همین موضوع نیز از عوامل موثر در تعدیل قیمت اوراق محسوب می شود؛ هم اکنون بازار اوراق به طور نسبی بازاری کاملا مصرفی است و از این جهت نوسانات شدید قیمتی تحت تاثیر فعالیت های سفته بازانه به آن راه ندارد.

مرادی تاکید کرد: هم اکنون تغییرات قیمت اوراق مسکن تحت تاثیر اعمال تدابیر مقابله با سفته بازی و سوداگری در بازار اوراق تنها به شرایط بازارمسکن و حجم عرضه و تقاضا برای خرید اوراق وابسته است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن همچنین اعلام کرد: پیش بینی می شود بازار اوراق تسهیلات مسکن دست کم تا پایان سال جاری در محدوده قیمتی فعلی-مرز ۶۰ هزار تومان- باقی بماند و هیچ نوع انتظاری از بابت افت شدید و یا نوسان قابل توجه در قیمت اوراق وجود ندارد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: