ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

ارزهای دیجیتال اثرات تحریم‌های ارزی را کاهش می‌دهد/عدم بازگشت ارز خارج شده به کشور مشکلات اقتصادی را به وجود آورد

24 خرداد 1401
ارزهای دیجیتال اثرات تحریم‌های ارزی را کاهش می‌دهد/عدم بازگشت ارز خارج شده به کشور مشکلات اقتصادی را به وجود آورد

به گزارش بانک اول به نقل از فارس چند است که موضوع ارزهای الکترونیکی در کشور در فضای مجازی مطرح شده است، ارزهایی که وجود خارجی ندارند اما از یک ساز و کار الکترونیکی بسیار پیچیده و قوی بهره می‌برند.

این ارزها در برخی از کشورها از جمله امارات و ترکیه مورد استفاده عموم قرار گرفته است به طوری که بابت استخراج آن از عابربانک‌های مخصوص استفاده می‌شود.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خواهد شد که باور کنیم در آینده نه چندان دور این نوع ارز جایگزین ارزهای رایج در جهان از جمله دلار و یورو خواهد بود، که البته طبق بررسی‌های صورت گرفته و نمودار آماری موجود در حال حاضر نیز نرخ این ارزها از جمله مشخص‌ترین آنان با نام«بیت‌کوئین» به دلیل استقبال جهانی، با دلار برابری و حتی در برخی مواقع از آن پیشی گرفته است.

خبرگزاری فارس، در خصوص جایگاه این ارزها در کشور و امکان مبادلات آن‌ها و همچنین مسائل و موارد بانکداری در کشور با«آرمان خالقی» عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت‌وگویی صورت داده است که در ادامه می‌آید.

فارس: ساز و کار فعالیت ارزهای الکترونیکی در کشور ما چگونه است؟ آیا قانونی برای این ارزها تبیین شده است؟

خالقی: در خصوص بایدها و نبایدهای ارزهای الکترونیکی در حال حاضر دستگاه‌های مربوطه مشغول بررسی و تحلیل‌های کارشناسانه هستند و هنوز از قانون و مبنای خاصی برخوردار نیستند، اما افرادی در کشور در حال استخراج و معامله این ارزها بوده و هم‌اکنون این ارزها در برخی از کشورها به عنوان ارزهای مبادله‌ای پذیرفته شده است.

فارس: آیا ورود این ارزها به بازار مجازی کشور می‌تواند برای کشور سودآوری به همراه داشته باشد؟

خالقی: آنچه که تا کنون به طور مشخص مشاهده شده، رشد ارزشی ارزهای دیجیتالی در بازارهای برابری بوده و جالب است که بدانیم برخی‌ها، فعالیت این ارزها را در بازارهای بین‌المللی ناممکن می دانستند اما در واقع ارزهای الکترونیکی بسیاری از معادلات اقتصادی را دگرگون ساخت و اکنون با ارزش دلار برابری می‌کند بنابراین به نظر می رسد که اکنون زمان آن فرا رسیده است که فعالیت این ارزها نیز در کشور ما به صورت رسمی صورت پذیرد.

فارس: آیا می‌توان گفت که فعالیت این ارزها در کشور برای اقتصاد مفید است؟

خالقی: قطعا همینطور است، یکی از مواردی که ما اکنون در کشور با آن با مشکل مواجه هستیم، موضوع ارزهای رایج همچون دلار و یورو است که در زمان تحریم‌ امکان مبادلات و جابجایی بانکی همچون سوئیفت بسیارمحدود و به سختی صورت می‌گیرد، اما ارزهای دیجیتال مشکلات این چنینی را ندارند و به گفته برخی متخصصان ارزهای الکترونیکی می‌تواند یکی از راههای دور زدن تحریم‌ها باشد اگر چه مخاطراتی همچون پولشویی را نیز به‌همراه دارد.

اما با تمام این موارد در حال حاضر نمی‌توان نسبت به خرید این ارزها به مردم پیشنهاد داد.

 اکنون نرخ برابری بیت‌کوئین یکی از مطرح‌ترین این ارزها، با دلار از رقم بسیار بالایی حکایت دارد اما باید منتظر ماند تا بانک مرکزی راهکارها و نحوه خرید و فروش این ارزها را به طور رسمی اعلام کند.

فارس: آیا می‌توان از این ارزها برای ساز و کارها و مبادلات بین کشورها بهره برد؟

خالقی: بیت کوئین دارای برخی رمزنگاری‌ها است که اعتبار و ارزش این ارز را مشخص می‌کند، در حال حاضر این موضوع که بتوان بر اساس ارزش بیت کوئین اقدام به واردات کالا و ثبت سفارش‌ها کرد، امکان پذیر نشده است اما می‌توان امیدوار بود که با راه‌اندازی ساز و کارهای ارزهای الکترونیک در کشور احتمال انجام معاملات بین‌المللی وجود دارد.

فارس: رئیس جمهور به بازرگانان کشور گوشزد کرده است که باید ارزهایی که به واسطه صادرات توسط این افراد از کشور خارج شده، طی سه ماه به کشور بازگردانده شود درغیر این صورت این افراد قاچاقچی محسوب می‌شوند، آیا این مسئله می تواند بر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد؟

خالقی: یکی از مواردی که باعث شد اقتصاد کشور به شدت ضرر ببیند عدم ورود ارز در زمان مقرر به کشور بود، به طور مثال شرکت‌های پتروشیمی نتوانستند ارز حاصل از صادرات را در موعد مقرر به سیستم اقتصادی کشور تزریق کنند که همین موضوع باعث ایجاد خلاء ارزی در کشور شد و این مسئله باعث کمبود ارز در بازار و افزایش نرخ آن و به تبع آن نیز افزایش تمامی کالاها در کشور شد، بنابراین با توجه به محدودیت و کمبود ارزی موجود در کشور باید ارزهای اخراج شده از کشور دوباره به چرخه اقتصاد بازگردانده شود.

فارس: در خصوص بانک‌های کشور و سیستم بانکی هم صحبت کنیم، آیا سیستم بانکداری در کشور باعث افزایش فقر در جامعه نشده است؟

خالقی: بله در واقع باید گفت، بانک‌هایی که از سیستم مالی درستی پیروی نمی‌کنند باعث ایجاد فقر در جامعه می‌شوند، زیرا این بانک‌ها منابع مالی را به درستی مدیریت نمی‌کنند و متاسفانه بیشتر به منافع سهام‌داران بانک توجه دارند، اگر چه تعدادی از بانک‌های کشور به عنوان الگوهای موفق و توسعه در جهان نیز شناخته می‌شوند.

اصولا بانک‌ها باید محل تجمیع منابع و سرمایه‌های مردم باشند تا با تجمیع این سرمایه‌ها چرخه تولید و رونق اقتصاد در کشور بچرخد، در صورتی که این منابع تنها جمع‌آوری شود و در مسیر چرخه اقتصادی قرار نگیرد در واقع فقر را در کشور پدید آورده‌ایم.

به طور مثال منابع مالی تنها برای واردات صرف می‌شود و هیچ حرکتی برای تولید در کشور صورت نمی‌گیرد که در این بین اقتصاد کشور کاملا به کما خواهد رفت و نیازهای داخلی به شدت وابسته به خارج خواهد بود .

اصولا بانک‌ها باید منابع مالی خود را در مسیر به حرکت درآوردن چرخه تولید و اشتغال کشور صرف کنند، اما با وضع موجود در سیستم بانکداری کشور، متاسفانه نمی‌توان گفت که بانکداری ما یک بانکداری اسلامی است.

ایرادات جدی نسبت به سیستم بانکداری کشور وارد است که به طور شفاف تمکین نکردن از قوانین و مقررات بوده و به طور مثال بی‌توجهی به بخشودگی‌ها، دریافت جرائم دیرکرد و مشارکت نداشتن بانک‌ها در بخش زیان‌دهی پروژه‌هایی که در آن شرکت داشتند، را می‌توان بخشی از عملکرد متناقض بانک‌های کشور دانست که این نیز به دلیل عدم اجرای قوانین بانکداری اسلامی است.

فارس: آیا دولت توانایی مقابله با اقدامات بانک‌ها در تخریب اقتصاد کشور را ندارد؟

خالقی: برخی از بانک‌ها توسط افراد دارای سرمایه‌های کلان و متصل به گروه‌های سیاسی ایجاد شده‌اند، در واقع این افراد از لابی‌‌های قدرت و ثروت برخوردار هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های حوزه اقتصادی کشور دخالت کنند،.

این بانک‌ها در بدترین شرایط اقتصادی کشور هرگز دچار ورشکستگی نشده‌، زیرا به محض رسیدن به مرز ورشکستگی دولت و بانک مرکزی با حمایت‌های مالی موجب سرپاماندن این بانک‌ها می‌شوند، در حالی‌که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور که با ساز و کار صحیح در مسیر تولید و اشتغال قرار داشته‌اند ضمن مواجه با بی‌مهری بانک‌ها و دولت به راحتی دچار ورشکستگی شده‌اند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات