ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

راز موفقیت در کسب‌و‌کار‌های نوپا/ چه کنیم تا صفرهای حساب بانکی‌مان سر به فلک بزند؟

24 خرداد 1401
راز موفقیت در کسب‌و‌کار‌های نوپا/ چه کنیم تا صفرهای حساب بانکی‌مان سر به فلک بزند؟

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا بسیاری از کارآفرینان در مواجهه با موانع و مشکلات راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، دست از کار و تلاش می‌کشند؛ تنها کارآفرینانی که از ویژگی‌های شخصیتی قوی‌تری برخوردارند، با درک شرایط و مشکلات و محدودیتهای موجود، همچنان علاقمند به راه‌اندازی کسب و کار باقی می‌مانند.

 

استارت‌آپ‌ (Startup) واژه‌ای است که در سال‌های اخیر بارها در اخبار دنیای فناوری شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانی‌های نوپا و نوظهوری هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند.استارت‌آپ،‌ به کسب وکار جدیدی گفته می‌شود که پایدار و ارزش‌آفرین است.درحقیقت یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شرکت یا سازمان موقت است که در بستر تکنولوژی‌های نوین و فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد.

 

در حال حاضر با توجه به گسترش روز افزون شبکه‌های مجازی، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی، توسعه کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپی به عنوان یک ایده جدید امری ضروری است.این کسب و کارها علاوه براشتغالزایی بالا می‌تواند افزایش ضریب رشد اقتصاد کشورها را موجب شود.

 

برخلاف آن چه که مردم تصور می‌کنند، استارت‌آپها و کسب و کارهای نوپا، تنها محدود به دنیای تکنولوژی و اینترنت نیستند بلکه می‌توانند بسیاری از مرزها را درنوردیده و به حوزه‌ها و بخشهای مختلف اقتصاد از جمله خدمات، کشاورزی، تعاون،تولید محصولات و فعالیتهای دانش بنیان ورود کنند.

 

از نگاه یک مشاور کسب وکار استارت‌آپی، در اقتصادهایی همچون ایران وجود استارت‌آپها می‌تواند موجب شود جوانان کمتر به استخدام‌های دولتی فکر کنند و بیش‌تر روی پای خود بایستند چرا که این کسب‌وکارها بدون تحمیل کمترین هزینه، درآمدزایی و ارزش آفرینی دارند.

 

مسلم خانی ـ مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون می‌گوید: هدایت کسب و کارهای نوظهور به سمت تعاونی‌ها موجب تحول و نوآوری در بخش تعاون می‌شود و اگر کارکردهای بخش تعاون در اقتصاد ملی بازتعریف شوند، بسیاری از نگاهها به این بخش مثبت خواهد شد.

 

به گفته وی راه اندازی کلینیک‌های کسب وکار تعاونی با هدف بهبود فضای فعالیت در این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

 

خانی تاکید دارد که پیوند میان تعاونی‌ها، استارت‌آپها و کسب و کارهای خلاقانه، به ایجاد فرآیندهای کارآفرینانه در کشور منجر می‌شود و در صورتی که بتوانیم کسب و کارهای نوظهور را به سمت مدل تعاونی هدایت کنیم، در حقیقت به شکوفایی اقتصاد و رشد و نوآوری در حوزه تعاون کمک کرده‌ایم.

 

او درعین حال ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری را از جمله زمینه‌های حمایت از استارت‌آپها عنوان کرده و می‌گوید: در این مراکز دانشجویان یا فارغ‌التحصیلانی که در حوزه فناوری اطلاعات تخصص دارند، می‌توانند ایده‌های خود را ابتدا در مراکز رشد تخصصی IT و ICT ارزیابی کنند تا کاستی‌های کارشان مشخص شود و پس از آن که به الگوی نهایی قابل ارائه به مشتری رسیدند، می‌توانند به پارک‌های فناوری منتقل شوند و کسب و کارهای دانش بنیان مبتنی بر وب را که ارزش افزوده برای کشور داشته باشد، ایجاد کنند.

 

پیش‌تر عیسی منصوری‌ـ معاون اشتغال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ـ از الگوسازی در حوزه کسب و کارهای نوآورانه خبر داده و گفته بود: در حوزه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا باید قوانین حمایتی داشته باشیم.

 

به اعتقاد وی نظام اجرایی کشور برای مدیریت و کمک کردن به این نوع ارتباطات آمادگی لازم را ندارد با این حال وزارت کار تلاش کرده در فضای جدیدی که در حوزه کسب‌وکارهای نوآورانه در بخش خصوصی شکل گرفته نقش تسهیل‌گری را در سطح دستگاه‌های دولتی و نظام اجرایی کشور ایجاد کند.

 

در حال حاضر تاسیس استارت‌آپ نیازی به برقراری قوانین ندارد.استارت‌آپها، معمولا در بستر ایده‌های نوآورانه و خلاقانه متولد می‌شوند و فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده‌های نو در جستجوی روشهایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند.

 

به نظر می‌رسد که استارت‌آپها در کشور ما آینده درخشانی داشته باشند چون پایه فعالیت آنها در ارائه خدمات است و در کشور ما خدمات با اقبال عمومی مواجه است.امروز استارت‌آپهای شناخته شده‌ بسیاری تلاش کرده‌اند در بخشهای مختلف خدمات ورود کرده و نیاز شهروندان را پاسخ دهند.بررسی فعالیت استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بعد از چند سال دیگر به عنوان یک استارت‌آپ شناخته نمی‌شوند با این حال رمز موفقیت و ماندگاری یک استارت‌آپ در توانایی او برای رشد بیش‌تر است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات