شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

کلاهبردار ۱۰۰ میلیارد تومانی در پایتخت دستگیر شد

24 خرداد 1401
کلاهبردار ۱۰۰ میلیارد تومانی در پایتخت دستگیر شد

به گزارش بانک اول سردار «علیرضا لطفی»، با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار که با اغفال شهروندان به بهانه وام از آنها کلاهبرداری می کرد، افزود: این متهم با تاسیس شرکت های صوری از متقاضیان وام، اسناد ملکی دریافت و با سوء استفاده از اسناد مزبور و اخذ وام از بانک های مختلف، اقساط آن را پرداخت نمی کرد.
وی تصریح کرد: با ارجاع چند فقره شکایت به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص کلاهبرداری از شهروندان تحت عنوان پرداخت وام های چند صد میلیونی و میلیاردی، تیمی از ماموران این پایگاه، تحقیقات خود را برای شناسایی متهم اصلی پرونده آغاز کردند.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، که این متهم یکی از کلاهبرداران حرفه ای است که با تاسیس چند شرکت جعلی، کاغذی و انتشار آگهی در بخش نیازمندی های روزنامه های کثیرالانتشار و فضای مجازی همچون تلگرام و گوگل، اقدام به انتشار آگهی های تبلیغاتی مبنی بر تخصیص وام های کلان کرده است.
وی افزود: زمانیکه شهروندان به این شرکت ها مراجعه می کردند، از طریق منشی هایی که استخدام کرده بود، بدون انجام هرگونه ملاقات حضوری با مال باختگان به درخواست آنها برای دریافت وام رسیدگی می کرد و نهایتا با تنظیم مبایعه نامه صوری برای سندهای ملکی چند میلیاردی، وام به متقاضیان پرداخت و به آنها اعلام می کرد سال آینده برای بازپرداخت وام خود به شرکت مراجعه کنند.
وی درباره شیوه و شگرد انجام کلاهبرداری توسط متهم، افزود: زمانی که متقاضیان وام، اسناد ملکی و مالی خود را در اختیار این متهم قرار می دادند، وی با استفاده از این اسناد به بانک های مختلف مراجعه و با وثیقه قرار دادن آن به عنوان ضمانت، وام های کلان بانکی دریافت می کرد اما پس از چند پرداخت چند قسط اولیه ، نهایتا شرکت را تعطیل و از محل متواری می شد و سپس اقدام به تاسیس شرکتی با عنوان دیگر می کرد.
لطفی با بیان اینکه پرونده برای پیگیری های تخصصی به اداره 14 پلیس آگاهی پایتخت، ارجاع شد، اظهار داشت: با ارجاع پرونده به این اداره، بررسی های تخصصی و فنی در این خصوص آغاز شد و ردی از این متهم به نام «احسان» 34 ساله، در خیابان نلسون ماندلا، به دست آمد و پس از تعقیب و مراقبت های متعدد کارآگاهان اداره چهاردهم موفق شدند وی را دستگیر کنند.
رئیس پلیس تهران بزرگ تصریح کرد: متهم پس از دستگیری در تحقیقات پلیسی اعتراف کرد با تاسیس شرکت های مختلف صوری، اقدام به انتشار آگهی اعطای وام به شهروندان در نیازمندی های روزنامه ها و فضای مجازی کرده است و هنگامی که متقاضیان برای وام مراجعه می کردند در قبال دریافت اسناد ملکی به آنها وام هایی با مبالغ بالا (500 میلیون تا یک میلیارد تومان) با بازپرداخت یکساله پرداخت می کرد.
لطفی با بیان اینکه متهم در ادامه تحقیقات به دریافت وام های چند میلیاردی از بانک با استفاده از اسناد متقاضیان وام، عدم پرداخت اقساط و نیز انحلال شرکت صوری و متواری شدن خود اعتراف کرد و افزود: پس از مدتی از سوی بانک نامه ای مبنی بر عدم پرداخت اقساط و به حراج گذاشتن ملک مذکور که متعلق به مال باختگان بوده، برای مالک که از این متهم وام دریافت کرده بود، ارسال می شد.
وی با اشاره به اینکه متهم مزبور هر بار پس از انحلال شرکت خود، شرکتی دیگر تاسیس و با استخدام منشی های جدید اقدام به کلاهبرداری مجدد می کرد، گفت: با شناسایی حساب های مختلف بانکی متعلق به متهم و بررسی تراکنش مالی این حساب ها، برآورد اولیه در خصوص ارزش مالی این پرونده بیش از 100 میلیارد تومان محاسبه شده که با شناسایی تعدادی از شکات و مال باختگان، مبدأ اولیه بیش از 10 میلیارد تومان از این مبلغ ( 100 میلیارد تومان ) شناسایی و تحقیقات برای شناسایی سایر شکات و مال باختگان در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به فعالیت متهم در پوشش شرکت کاغذی و صوری با عناوین مختلف، گفت: متهم از این طریق ده ها فقره کلاهبرداری کرده که تحقیقات برای شناسایی دیگر مال باختگان این پرونده از سوی پلیس ادامه دارد.
سردار لطفی از کلیه شهروندان مختلف که بدین شیوه و شگرد و تحت عنوان شرکت جامعه هدف دار مورد کلاهبرداری قرار گرفتند، دعوت کرد برای طرح و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

ایرنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات