جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پولشویی، حق‌الناس و دور زدن قانون / روایتی کوتاه از دادگاه بانک سرمایه و حسین هدایتی

24 خرداد 1401
پولشویی، حق‌الناس و دور زدن قانون / روایتی کوتاه از دادگاه بانک سرمایه و حسین هدایتی

۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ بود که اولین جلسه‌ دادگاه رسیدگی به متهمان بانک سرمایه تشکیل شد. این جلسه به رسیدگی سه متهم اصلی بانک ارتباط داشت؛ علی بخشایش، پرویز و محمدرضا توسلی. دومین جلسه هم اول بهمن ۱۳۹۷ تشکیل شد و جلسه‌ سوم ۸ بهمن ماه بود که باز هم به اتهامات سه عضو سابق هیات مدیره بانک سرمایه رسیدگی شد. جلسه چهارم هم ۹ بهمن ماه بود که باز هم به اتهامات علی بخشایش، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره بانک سرمایه و وزیر دولت نهم و محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه رسیدگی شد.

با بررسی‌های مختلف، معلوم شد جمع کل زیان انباشته بانک سرمایه به ۱۱هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسیده درحالی‌که جمع کل سپرده‌های این بانک ۱۸هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. از اولین جلسه‌‌ رسیدگی به متهمان بانک سرمایه پای حسین هدایتی به ماجرا باز شد. فردی که حالا همه کمک‌هایش را انکار می‌کنند اما تا همین چند وقت پیش عابربانک فوتبال ایران بود و خیلی‌ها برای عکس یادگاری انداختن با او سرودست می‌شکستند. مالک باشگاه استیل‌آذین و عضو سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که در نقش سرمایه‌گذار ظاهر شد اما حالا مشخص شده که پول بادآورده‌اش از کجا آمده است.

 

هدایتی چقدر وام از بانک سرمایه گرفت؟

نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی گفت: «هدایتی با تبانی با مدیران بانک سرمایه ۵۸۶ میلیارد تومان از وجوه این بانک را خارج کرده است. اعضای وقت هیات مدیره و قائم مقام بانک سرمایه و ریاست وقت شعبه مرکزی بانک سرمایه از طریق امضای صورت جلسات با نقض عامدانه مصوبات و مقررات بانکی نقش موثری در حیف و میل اموال بانک سرمایه داشته‌اند. همچنین دو نفر دیگر به عنوان کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس با گزارش خلاف واقع در تضییع اموال بانک سرمایه نقش موثری داشته‌اند.»

نماینده دادستان تهران گفت: «شرکت‌های مذکور فاقد فعالیت بوده و هر کدام به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به آقای هدایتی یا واگذار یا صلح شده‌اند. مدیران این شرکت‌ها هم افراد فاقد سرمایه و ناتوان بودند که حقوق ناچیزی دریافت می‌کردند و صرفاً در شرکت‌ها و جلسات حضور فیزیکی داشته‌اند و اقدام به امضای مصوبات و کارهای بانکی می‌کرده‌اند. حسین هدایتی به لحاظ تأخیر در بازپرداخت تسهیلات از بانک سرمایه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان معوقات از بانک سرمایه دارد و عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور برای او قابل انتساب خواهد بود.»

نماینده دادستان در رابطه با تسهیلات پرداختی به هدایتی اظهار کرد: «تسهیلات پرداختی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شرکت درخواست‌کننده پرداخت شده، فاکتورها همه صوری بوده، اعتبار سنجی صحیحی از وضعیت شرکت‌ها انجام نشده است، عموماً گواهی موضوع تبصره یک مربوط به عملکرد شرکت‌ها اخذ نشده است. اعطای تسهیلات به شرکت‌ها بیش از ۱۰ برابر سرمایه شرکت و برخلاف مقررات بانک مرکزی بوده است.»

او افزود: «اتهامات نامبرده حسین هدایتی مبنی بر تحصیل ۸ فقره تسهیلات بانکی به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان در قالب مشارکت‌های مدنی بازرگانی بوده که در محل تعیین شده مصرف نکرده است و عنوان مجرمانه خیانت در امانت در رفتار گیرنده محرز است. اتهام پولشویی از طریق پنهان کردن وجوهات دریافتی محرز است. کل ارزش خرید املاک ۱۴۵ میلیارد تومان طبق مبایعه نامه‌های رسمی بوده در صورتی که گزارشات کارشناسی بیشتر بوده است. متهم پس از اخذ مصوبات بانک سرمایه به صورت نمادین و صوری مبادرت به طرح شکایت از موسوی نژاد می‌کند.»

 

بانک کوتاهی کرده است

هدایتی اما این مسائل را به کوتاهی بانک مربوط دانست و گفت: «کارشناسان یک بار در سال ۹۱ اعلام کردند که کارشناسی‌ها جعلی است و یک مرحله هم در سال ۹۳. اگر شرکت‌ها کاغذی است ما بر اساس توافق ۴ درصد آورده داشتیم بنابراین بانک در این خصوص کوتاهی کرده است.»

هدایتی همچنین خطاب به نماینده دادستان در موضوع تبانی با مدیران بانک گفت: «من پایم را در بانک سرمایه نگذاشته‌ام و با آقای پرویز کاظمی آشنایی نداشتم. من بچه مسلمان و بچه جنگ هستم. من تبانی در سال ۹۱ و ۹۲ نداشته‌ام. آقای پرویز کاظمی سال ۹۱ به بانک سرمایه آمده است. والله نمی‌دانستم آقای کاظمی در بانک سرمایه است. تمام مدیران بانکی با من آشنا هستند و همچنین حاضرند بدون وثیقه به من تسهیلات بدهند، دلیلی نداشته تبانی کنم. من با هیأت مدیره بانک سرمایه در سال ۹۲ هیچ ارتباطی نداشتم.»

او باز کردن حساب به نام کارمندانش را پولشویی ندانست و اظهار کرد: «در مورد پولشویی باید بگویم من در طی این ۴۰ سال کارگری کردم، درباره اینکه به نام کارمندانم حساب باز کنم از مراجع آگاه به امور بانکی پرسیده بودم که آیا این موضوع پولشویی محسوب می‌شود یا نه که گفتند خیر. حسین هدایتی کارگری بیش نیست و نخواسته که خلافی انجام دهد. از بانک پارسیان برای ۲ کارخانه وام گرفتم اگر بدهکار این بانک هستم چرا تاکنون مطرح نکردید؟»

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات