ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

۹ کارشناس مشهور امور مالی، از تغییرات در بانکداری تا سال ۲۰۲۵ می‌گویند

24 خرداد 1401
۹ کارشناس مشهور امور مالی، از تغییرات در بانکداری تا سال ۲۰۲۵ می‌گویند

با هدف کسب اطلاع از این راهکارها، از اعضای شورای مالی فوربس (Forbes Finance Council) خواستیم تا پیش‌بینی‌های خود را از تأثیرگذارترین تغییرات بالقوه در صنعت بانکداری در پنج سال آینده با ما به اشتراک بگذارند. در ادامه به پاسخ آن‌ها می‌پردازیم:

اعضای شورای مالی فوربس به بیان پیش‌بینی‌های خود از تأثیرگذارترین تغییرات در صنعت بانکداری ظرف پنج سال آینده می‌پردازند.

 

۱) فین‌تک، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی با کلاهبرداری و پول‌شویی مبارزه خواهند کرد

امروزه، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی در صنعت بانکداری دارند و این تأثیر در طول پنج سال آینده بیشتر خواهد شد. کارایی هوش مصنوعی در زمینه تجزیه و تحلیل و کشف روندهای موجود در مقادیر بزرگ داده، بیشتر از انسان‌ها است. یکی از حوزه‌هایی که شروع به تحول خواهد کرد، تشخیص پول‌شویی و کلاهبرداری است. تنظیم‌کنندگان مقررات به بانک‌ها فشار می‌آورند تا اقدامات بیشتری در این مورد انجام دهند، هوش مصنوعی می‌تواند به کمک بانکداران بیاید.

-اسماعیل ریکسن (Ismael Wrixen) از اف‌ای اینترنشنال (FE International)

 

۲) تجربه بانکداری صرفاً بر روی خدمات آنلاین متمرکز خواهد بود

فناوری در حال گسترش روزافزون در تمام مناطق جهان است، صنعت بانکداری نیز باید یه عنوان یک شریک، همراه با آن تکامل یابد. تجربه بانکداری بر روی بخش آنلاین متمرکز شده و از میزان وابستگی آن بر فرآیندهای کاغذی کاسته خواهد شد، به این معنی که چک‌های کاغذی و صورتحساب‌های بانکی از رده خارج می‌شوند. بعلاوه، فناوری مالی تکامل می‌یابد تا کاربرپسندتر شود و به همه افراد امکان دسترسی سریع و آسان به امور مالی‌ را فراهم کند.

-گرگ هرلین (Greg Herlean) از هرایزن تراست (Horizon Trust)

 

۳) بلاکچین تجربه بانکداری را دگرگون خواهد کرد

موسسات مالی باید مانند شرکت‌های فناوری فکر کنند، و بلاکچین روشی برای این کار ارائه می‌دهد. اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در طول ۲۰ سال گذشته به فعالیت‌هایی اختصاص داشته که نیازمند ارتباط رو در رو با مصرف‌کننده هستند. بلاکچین تسریع‌کننده تحول در فرآیندهای دستی بک‌آفیس است و با ایجاد یک تجربه سرتاسر دیجیتال، بسیاری از نقص‌ها و خطاهای هماهنگ‌سازی رایج را حذف می‌کند.

-ماریان مارو (Maryanne Morrow) از ناینث گیر تکنولوژیز (۹th Gear Technologies)

 

 ۴) اپلیکیشن‌ها شکاف‌های بانکداری موجود در اقتصادهای نوظهور را پر خواهند کرد

در اقتصادهای توسعه‌یافته، خدمات آنلاین و آفلاین بانکداری، به‌خوبی و در سطحی گسترده عرضه می‌شوند؛ اما اقتصادهای نوظهور چنین نیستند. در کشورهایی که خدمات بانکداری کندی دارند یا قوانین صنعت بانکی آن‌ها بیش از حد دست‌وپا گیر است، انبوهی از شرکت‌ها ظهور خواهند کرد تا این شکاف را پر کنند. برای فهمیدن این مسأله که بانکداری به کدام سمت پیش می‌رود، کافی است به کشورهایی مانند چین و تایلند نگاهی بیاندازیم که به لطف اپلیکیشن‌های خلافانه، از بانکداری سنتی گذر کرده‌اند.

– ولاد روس (Vlad Rusz) از ولاد کورپ آمریکا (Vlad Corp. USA)

 

۵) بانک‌ها با شرکت‌های مجازی سازگار خواهند شد

شرکت‌های مجازی بسیاری وجود دارند که اعضای تیم آن‌ها لزوماً در یک ایالت یا منطقه سکونت ندارند. سیاست‌های بسیاری از بانک‌های بزرگ، به اندازه‌ کافی انعطاف‌پذیر نیست و امکان ایجاد حساب‌های بانکی برای مشتریانی که از چند منطقه‌ی مختلف هستند را نمی‌دهد. بانک‌های بزرگ باید با بانک‌های آنلاین کوچک‌تری که به سرعت رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند تا نیازهای این دسته از شرکت‌ها را برآورده کنند، سازگار شوند.

– بن جن (Ben Jen) از هولدینگ بن جن ( Ben Jen Holdings SLLC)

 

۶) خودکارسازی متداول‌تر خواهد شد

من فکر می‌کنم که وقتی بخش بانکداری کارآمدتر می‌شود، از فناوری نیز به صورت هوشمندانه‌تری استفاده خواهد کرد؛ به عنوان مثال، می‌توان به جایگزینی تحویلداران، بانکدارهای تجاری و مکان‌های فیزیکی با ماشین‌ها اشاره کرد. در آینده خدمات بانکداری بیشتر به صورت آنلاین و از طریق تلفن انجام خواهد شد و تقریباً نیازی به رفتن به یک شعبه وجود نخواهد داشت.

– خرم چوهان (Khurram Chohan) از توگدر سی‌اف‌او (Together CFO)

 

۷) شفافیت در بانکداری افزایش خواهد یافت

بانک‌ها مقدار زیادی از درآمد خود را از راه‌هایی به دست می‌آورند که اکثر آمریکایی‌ها از آن‌ها اطلاع درستی ندارند، مانند پول درآوردن از مبلغی که مردم در حساب‌های خود پس‌انداز می‌کنند. با آنلاین شدن بانکداری، به لطف رقابتی که ایجاد خواهد شد، ما شفافیت بسیار بیشتری را شاهد خواهیم بود. این موضوع باعث خواهد شد تا بر میزان آگاهی مصرف‌کنندگان افزوده شود. – پیتر مالوک (Peter Mallouk) از کرییتیو پلنینگ (Creative Planning)

 

۸) پول روی پروتکل اینترنت، تعریف تازه‌ای از بانکداری ارائه می‌دهد

درست همان طور که صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP) اسکایپ (Skype) را قادر ساخت تا مدل کسب و کار متعارف اپراتورهای تلفن در سرتاسر جهان را متحول کند، حرکت تکاملی ارزهای مجازی به سمت تکنولوژی پول روی پروتکل اینترنت (MoIP) نیز صنعت بانکداری را از نو تعریف خواهد کرد. تازه‌واردانی که بر روی کاربردهای صدا در بستر پروتکل اینترنت سرمایه‌گذاری می‌کنند، بانک‌ها را وادار خواهند کرد تا به‌سرعت تغییر کنند و مدل‌های کسب و کار جدیدی را اتخاذ نمایند.

– کریستین کمیر (Christian Kameir) از ساستینی کپیتال (Sustany Capital)

 

۹) بانک‌های کوچک بیشتری افتتاح خواهند شد

با بزرگ‌تر شدن بانک‌های بزرگ و نامدار، بانک‌های متوسط حذف خواهند شد و در نتیجه، بانک‌های کوچک عهده‌دار عرضه‌ی خدمات به وام‌گیرندگان و سپرده‌گذارانی خواهند شد که درخواست‌های آن‌ها در قالب محصولات ارائه شده توسط بانک‌های بزرگ نمی‌گنجند. بازار هدف بانک‌های کوچک شامل کسب‌وکارهای کوچک و خصوصا بیبی‌بومرها (متولدین دوره انفجار جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم)یی می‌شود که موسسات کوچک‌تر و مبتنی بر روابط را ترجیح می‌دهند. بر تعداد بانک‌های کوچکی که به خدمت‌رسانی به این بازارها می‌پردازند، افزوده خواهد شد.

-کریس تیرنی (Chris Tierney) از مور کولسن (Moore Colson CPAs and Advisors)

نکته: شورای مالی فوربس یک سازمان برای مدیران شرکت‌های موفق در زمینه حسابداری، برنامه‌ریزی مالی و مدیریت ثروت است که عضویت در آن از طریق دعوتنامه انجام می‌گیرد.

منبع: فوربس

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات