ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

چشم‌انداز آینده‌ی مدیریت مالی شخصی شباهت چندانی به خدمات بانکی کنونی ندارد

24 خرداد 1401
چشم‌انداز آینده‌ی مدیریت مالی شخصی شباهت چندانی به خدمات بانکی کنونی ندارد

به گزارش بانک اول بانک‌ها هیچ‌گاه از فرصت‌های خود برای کمک به مشتریان در جهت مدیریت پول استفاده نکرده‌اند، از این رو بازار ابزارهای مدیریت مالی شخصی (PFM) در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است. عملیات ابزارهای ارائه شده توسط بانک‌ها، تنها به انجام پرداخت‌ها و تهیه‌ی سابقه‌ از تراکنش‌ها محدود شده است.

تقاضای روزافزون برای مدیران دیجیتال پول (DMM)

با ظهور فین‌تک و معرفی بانکداری باز، موسساتی مانند مونزو (Monzo) و یولت (Yolt)، به معرفی نقشی به نام مدیر پول دیجیتال پرداختند. در حال حاضر، ابزارهای مدیریت دیجیتال پول، گزینه‌های زیادی به مشتریان ارائه می‌دهند تا بتوانند پول خود را به صورت دیجیتالی مدیریت کنند؛ در نتیجه‌ی این امر، هر روز بر میزان تقاضای مشتریان برای بهره‌مندی از این خدمات مالی افزوده می‌شود.

ما به تازگی تحقیقاتی انجام دادیم که نشان می‌دهد مشتریان، بانک نمی‌خواهند، بلکه خواستار نوعی از خدمات دیجیتالی هستند که به آن‌ها کمک کند با پول خود زندگی بهتری داشته باشند. بین این دو مورد یک تفاوت بزرگ وجود دارد که فرصت‌های بزرگی را برای رشد، هم برای تامین‌کنندگان موجود و هم برای شرکت‌های فین‌تک نوظهور، ایجاد می‌کند.

مشتریانی که از ابزارهای مدیریت دیجیتال پول استفاده کرده‌اند، در پرداخت صورت‌حساب‌های همیشگی، آگاهی نسبت به مخارج، بودجه‌بندی کردن و سایر بخش‌های امور مالی پایه‌ای خود، پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند. می‌توان ادعا کرد که در طی زمان کوتاهی، ابزارهای مدیریت دیجیتال پول، تاثیر مثبتی بر زندگی مالی کاربران خود داشته‌اند.

 

مدیریت دیجیتال پول چگونه می‌تواند به رشد خود ادامه دهد؟

مدیریت دیجیتال پول هنوز در ابتدای راه قرار دارد و دو روش کلیدی برای رشد آن در سال‌های آتی وجود دارد:

 

۱) برای عبور از سطح تازه‌واردان و ورود به بازار انبوه، مدیریت دیجیتال پول باید شروع به ارائه‌ی خدمات به طیف متنوع‌تری از مشتریان کند

تنها ۱۴ درصد از بریتانیایی‌ها ابزارهای مدیریت دیجیتال پول را امتحان کرده‌اند، یعنی بیشتر آن‌ها از ابزارهای غیردیجیتال یا اپلیکیشن‌های بانکداری همراه و آنلاینی که فقط نیازهای اساسی آن‌ها را پوشش می‌دهند، استفاده می‌کنند.

عمده کاربران ابزارهای مدیریت دیجیتال پول، متولدین نسل هزاره ثروتمندی هستند که مجموعه نیازهای خاصی دارند. کارهای مالی‌ای که این دسته از افراد باید انجام دهند بسیار متفاوت از یک دانشجوی ۲۰ ساله است که با ۱۳ پوند در روز زندگی می‌کند، یا فردی که همیشه با بدهی زندگی کرده و هرگز پولی برای پس‌انداز کردن نداشته است.

جذب مخاطبان گسترده‌تر به معنی ایجاد خدمات هوشمندی است که به مشتریان در ایجاد شبکه امنیت مالی و پرداخت بدهی کمک می‌کند. اغلب افرادی که بودجه‌ی محدودی دارند، خلاقانه عمل می‌کنند و از سیستم‌هایی مانند ۶جارز (۶jars)، انولوپ (Envelopes) یا پین‌بورد (Pinboard) برای تصویرسازی گردش پول، استفاده می‌کنند. با مطالعه‌ی رفتار این افراد می‌توان نکات زیادی را یاد گرفت.

شناسایی نیازها به افزایش تقاضای بازار و استفاده کاربردی از ابزارهای مدیریت دیجیتال پول، کمک خواهد کرد. یک فرصت دیگر نیز به بهبود تجربه کاربران فعلی ابزارهای مدیریت دیجیتال پول مربوط می‌شود که دومین حوزه برای پیشرفت به شمار می‌رود.

 

۲) کمک به مشتریان موجود برای این که از پول خود استفاده بیشتری ببرند

درست است که ابزارهای مدیریت دیجیتال پول کنترل افراد بر روی پولشان را افزایش داده‌اند، اما هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. پول در هر بخش از زندگی ما، تعیین‎‌کننده و تامین‌کننده است، بنابراین چطور ممکن است که ابزارهای مدیریت دیجیتال پول بیشتر از پول ارزش داشته باشند؟

آن دسته از خدمات دیجیتالی که به خوبی طراحی شده باشند، تا زمانی که مشتری به آن‌ها نیاز داشته باشد، نامرئی هستند. بسیاری از ابزارهای مدیریت دیجیتال پول با به حداقل رساندن زمان و استرس مربوط به مدیریت پول و دادن کنترل بیشتر به مشتری این کار را انجام می‌دهند. هنگامی که مشتری کنترل بیشتری داشته باشد، ظرفیت ذهنی بیشتری خواهد داشت تا کمی بلندمدت‌تر فکر کند.

تعداد مشتریان ابزارهای مدیریت دیجیتال پول که از قابلیت‌های آن برای کنترل منابع مالی خود استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کرده و در نتیجه اولویت‌های جدیدی ایجاد شده‌اند. این اولویت‌ها شامل کنار گذاشتن پول برای اتفاقات مهم زندگی مانند خریدن خانه، ازدواج کردن، رفتن به تعطیلات و یا تشکیل خانواده است. همه این‌ها اتفاقات مهمی در زندگی هستند و پیشرفت کردن در آن‌ها، مسیری است که بازار مدیریت مالی شخصی باید به سمت آن حرکت کند.

داده‌های به دست آمده از تحقیقات، حاکی از آن است که در بین کاربران ابزارهای مدیریت دیجیتال پول و کسانی‌که از آن استفاده نمی‌کنند، تفاوت آشکاری در امتیاز استفاده از فرصت بازار وجود دارد. امتیاز استفاده از فرصت بازار، نشان می‌دهد که مشتریان در چه بخش‌هایی خدمات مناسب را دریافت نمی‌کنند؛ به عبارت دیگر، این امتیاز نشانگر آن دسته از فعالیت‌های مالی‌ است که برای افراد بسیار اهمیت دارد ، اما انجام را سخت‌ می‌دانند.

برای کسانی که کاربر مدیریت دیجیتال پول نیستند، امتیاز استفاده از فرصت برای تدوین بودجه‌های واقع‌بینانه ۸۳ درصد است، اما برای پس‌انداز برای اتفاقات آینده زندگی (مانند خریدن خانه) کمتر از آن و برابر با ۶۱ درصد می‌باشد.

برای کاربران ابزار مدیریت دیجیتال پول این امتیازات کاملا برعکس است. در میان این افراد، امتیاز استفاده از فرصت برای تدوین بودجه‌های واقع‌بینانه ۵۴ درصد است، ولی برای پس‌انداز برای اتفاقات آینده زندگی به ۸۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت زمانی که مشتریان برای مدیریت بهتر پول خود از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند، تغییر بزرگی را در فرصت‌های استفاده از بازار تجربه می‌کنند.

 

توصیه‌هایی برای بهره‌مندی عالی ابزارهای مدیریت مالی شخصی

اولین چیزی که باید به خاطر داشت این است که مشتریان، بانک، به شکلی در گذشته وجود داشته را نمی‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند در کارهای مهم زندگی خود پیشرفت کنند. مشتریان آینده‌ی ابزارهای مدیریت مالی شخصی سلایق و خواسته‌های متنوعی خواهد داشت، از این رو یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌های ارائه دهنده این ابزارها، توسعه‌ی طیف وسیعی از محصولات و خدمات برای پاسخگویی به نیازهای آن‌هاست. این خواسته‌ها عبارتند از:

۱) ایجاد یک بودجه شخصی واقع‌بینانه و دانستن اینکه چقدر می‌توان خرج کرد

۲) توجه بیشتر به اینکه پولتان بیشتر در کجا خرج می‌شود

۳) بر اساس بودجه پیش رفتن و تطبیق آن در صورت نیاز

۴) تامین هزینه‌ی فعالیت‌ها (مانند تعطیلات)

۵) انجام پس‌اندازهای بلندمدت برای اهداف خاص (مانند ازدواج یا خرید خانه)

۶) ایجاد یا حفظ یک نقطه امن که در صورت لزوم بتوان به آن برگشت

۷) استقلال بیشتر از لحاظ مالی، به عنوان مثال پول نگرفتن از والدین

۸) نظارت بر پولتان زمانی که در جاهای مختلف پس‌انداز می‌شود

۹) مدیریت صورت‌حساب‌ها و قبض‌های تکراری و هزینه‌های زندگی

۱۰) شناسایی فرصت‌ها برای دسترسی به منافع بیشتر، پاداش‌ها و تخفیف‌ها بر اساس عادت‌های خرج کردن

۱۱) کاهش یا مدیریت وام‌ها و بدهی‌ها

۱۲) پیدا کردن راه‌هایی برای کسب درآمد بیشتر از پس‌انداز و دارایی‌هایتان

مشخصا سرویسی وجود ندارد که همه این خدمات را به مشتری ارائه دهد. آنچه که در عوض رخ داده است، این است که فین‌تک‌ها در یک یا دو مورد از این حوزه‌ها متخصص می‌شوند تا تناسب بازار محصول را پیدا کنند و کسب و کار خود را در آنجا پیشرفت دهند. مشتریان به شکل فزاینده‌ای خواستار یک پلتفرم یا پنل کنترلی واحد هستند که به آن‌ها در انجام تمامی امور مالی کمک کند.

نقطه شروع کار برای ابزارهای مدیریت دیجیتال پول این است که به توسعه‌ی خدمات و سرویس‌هایشان در حول این وظایف مالی بپردازند. بنابراین تمرکز باید بر روی طراحی و ارائه‌ی خدمات هوشمندی باشد که به جای عرضه‌ی خدمات مالی سنتی، به مشتریان کمک کند تا در انجام امور مالی خود پیشرفت کنند.

ابزارهای مدیریت دیجیتال پول همچنین باید بر روی ارائه خدمات کاربر به کاربر (end-to-end) به مشتریان نیز تمرکز کنند. یعنی اگر مشتری در حال پس‌انداز پول برای خریدن خانه است، یک ابزار مدیریت دیجیتال پول چطور می‌تواند به او کمک کند تا برنامه‌ریزی کند که چقدر می‌تواند پس‌انداز کند و با بودجه‌‌ی درنظر گرفته شده، چه نوع خانه‌ای می‌تواند بخرد.

یک سرویس فین‌تک بسیار جالب در هنگ‌کنگ به نام پلانتو (Planto) وجود دارد که این کار را برای مشتری انجام می‌دهد، اما در برخی کشورهای دیگر هنوز نمونه‌ای از آن وجود ندارد، بنابراین فرصت خوبی برای کسب تمایز و برتری محسوب می‌شود.

به طور خلاصه، ابزارهای مدیریت دیجیتال پول تاثیر عمیقی بر روی کاربران خود گذاشته‌اند. این ابزارها برای ادامه مسیر رشدشان، باید خدمات‌شان را به طیف‌های مختلف مردم گسترش دهند و به مشتریان فعلی کمک کنند تا فراتر از کارهای مالی نظارتی پایه‌ای، گام بردارند. آن دسته از ابزارهای مدیریت دیجیتال پول که خدمات هوشمندی در حیطه کارهای با پتانسیل فرصت بالا ارائه می‌دهند، پیروز رقابت خواهند بود. این به معنی هرچه کمتر شبیه یک بانک بودن و کمک به مشتریان برای پیشرفت در لحظات مهم زندگی است.

منبع: BankingTech

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: