جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

تشخیص و جلوگیری از انجام تراکنش‌های بانکی خارج از ایران

24 خرداد 1401
تشخیص و جلوگیری از انجام تراکنش‌های بانکی خارج از ایران

داود محمد بیگی باا بیان این که بانک مرکزی تغییراتی را در حوزه نظارت بر کنترل عملکرد شبکه پرداخت از چندین ماه گذشته با دستور رییس کل بانک مرکزی پیگیری کرده است، گفت: جلوگیری از انجام تراکنش‌های بانکی و سوءاستفاده از شبکه پرداخت برای اقدامات سوداگرانه به ویژه در بازار ارز با هماهنگی شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در حوزه نظارت بوده است که دستاوردهایی بزرگ را به دنبال داشته است و توانسته تا راه سودجویان را مسدود کند؛ کانالیزه کردن شبکه پرداخت و اعمال قوانین در حوزه تراکنش‌های با کارت بانکی در سقف معین، غیر فعالسازی پایانه‌های فروش در خارج از کشور و مسدودسازی دسترسی کاربران خارج از کشور به درگاه‌های پرداخت از جمله اقدامات برای بهبود رصد در نظام پرداخت بوده که با جدیت دنبال شده است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به لزوم تشخیص تراکنش‌های ارسالی به شبکه پرداخت از سوی کاربران ایرانی در خارج از کشور گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک تاکید داشته که تراکنش‌ها با استفاده از ابزارهای پرداخت به خصوص درگاه اینترنتی و پایانه فروش صرفا در داخل کشور انجام شود و تراکنش‌های درخواستی از خارج از کشور به شبکه پرداخت رصد و از انجام آن‌ها جلوگیری شود که تشخیص این تراکنش‌ها با استفاده از زیرساخت ایجاد شده ممکن شده تا ازسودجویان از نظام پرداخت کشور سوءاستفاده نکنند.

سرویس ایران اکسس در اختیار شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها قرار می‌گیرد

وی تاکید کرد: پیاده سازی زیرساخت مبدا تراکنش‌های بانکی نیاز به هماهنگی‌هایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت داشته تا زیرساخت فنی و مورد نیاز برای کشور مبدا تراکنش بانکی شناسایی و از انجام تراکنش در خارج از کشور جلوگیری شود که بانک مرکزی در این زمینه اقدامات مورد نیاز را انجام داده است؛ سرویس ایران اکسس در اختیار شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن امکان تشخیص تراکنش ‌های داخل ایران یا خارج از ایران  فراهم شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی  با بیان این که استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی از جمله VPN اختلالی در انجام تراکنش بانکی نخواهد داشت، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم این است که استفاده از VPN توسط کاربری که در ایران حضور دارد، نباید در انجام تراکنش اختلالی ایجاد کند، بر همین اساس تراکنش بانکی‌ در داخل و خارج از کشور حتی در صورت استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی آدرس شناسایی می‌شود و در صورتی که کاربر در ایران حضور داشته باشد می‌تواند از خدمات شبکه پرداخت پرداخت استفاده کند.

ایبنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات