پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

در زمان افت قیمت بیت‌کوین این سه اشتباه را انجام ندهید

24 خرداد 1401
در زمان افت قیمت بیت‌کوین این سه اشتباه را انجام ندهید

به گزارش بانک اول اگر تجارت سنتی به آمادگی ذهنی بالایی نیاز دارد، پس می‌توان ادعا کرد که تاجران ارز رمزنگاری شده باید صبر ایوب داشته باشند. نوسان بازار رمزنگاری از هر بازار دیگری در جهان بیشتر است. کسانی که می‌خواهند وارد بازار خرید و فروش بیت‌کوین شوند، باید تسلط بالایی بر احساسات خود داشته باشند، درست مثل رهبران یوگا.

نویسنده این مطلب از تجریبات خودش در خصوص خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده می‌گوید و داستان را اینطور تعریف می‌کند.

من چند سال است که در فضای خرید و فروش بیت‌کوین فعالیت می‌کنم. در ابتدا با سرمایه‌گذاری شروع کردم، ولی بعدها دامنه فعالیت‌هایم را گسترش دادم. با یک شتابدهنده همکاری دارم و به فروش توکن‌ها کمک می‌کنم؛ به تازگی نیز به تیمی ملحق شده‌ام که عاشق کارشان هستم. کار کردن در این تیم به من کمک می‌کند تا درک جامعی از قواعد بازی داشته باشم.

آشنایی با بازیگران بازار ارز رمزنگاری شده به من یاد داده که این بازار تقریبا در تمامی مواقع بر پایه احساسات حرکت می‌کند. چنین جمله‌ای بدین معناست که روند قیمت ارزهای رمزنگاری شده همیشه با حساب و کتاب پیش نمی‌رود.

تعداد سرمایه‌گذاران خرد ارز رمزنگاری شده از هر بازار دیگری در جهان بیشتر است. کافیست لغت «بیت‌کوین» را در «گوگل ترندز» وارد کنید و نمودار آن را با نمودار قیمت بیت‌کوین مقایسه کنید. مشاهده می‌کنید که هر دو نمودار شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر چه بر تعداد افرادی که لغت بیت‌کوین را در گوگل جستجو می‌کنند، افزوده شود، قیمت آن افزایش بیشتری پیدا می‌کند. از آن‌جایی که تعداد داده استفاده شده برای رسم نمودار «حجم جستجو» کمتر است، این نمودار ملایم‌تر از نمودار قیمت بیت‌کوین به نظر می‌رسد.

مشاهده می‌کنید که به فاصله اندکی پس از افزایش حجم جستجو، قیمت بالاتر می‌رود.

در بازاری که بر اساس احساسات کنترل شود، نوسان قیمت نیز به صورت هیجانی انجام می‌گیرد. اگر می‌خواهید در یک بازار مبتنی بر هیجان، عملکرد مناسبی داشته باشید، باید عنصر احساسات را از معاملات خود حدف کنید.

دلیل من از گفتن چنین جمله‌ای این است که در برخی از اوقات، بهتر است به‌جای انجام اقدامات مختلف، هیچ کاری نکنید و فقط نظاره‌گر باشید. همان‌گونه که قبلا اشاره کردیم؛ چنین امری زمانی محقق می‌شود که صبر ایوب داشته باشید. تصور کنید که قیمت بیت‌کوین افت کرده و با چشم می‌بینید که ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده‌تان در حال کاهش پیدا کردن است. در چنین شرایطی، حفظ آرامش بسیار دشوار است.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا امکان دارد باز هم قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند؟ من گوی پیشگویی ندارم، ولی با اعتماد به نفس بالایی می‌گویم که بیت‌کوین در نهایت شکوه پیشین خود را باز خواهد یافت.

.

۱) سعی نکنید که در پایین‌ترین قیمت، نسبت به خرید اقدام کنید

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که بخشی از سرمایه خود را به شکل فیات یا بیت‌کوین نگهداری می‌کنید، زمان افت قیمت، فرصت مناسبی است که به ایجاد پورتفولیوی خود بپردازید. من همیشه مقداری پول فیات یا بیت‌کوین ذخیره می‌کنم تا در صورت افت شدید بازار از آن‌ها استفاده کنم، ولی همیشه وسواسی که برای رسیدن به پایین‌ترین قیمت یک سیر نزولی داشته‌ام، باعث شده تا برگ برنده‌های زیادی را از دست بدهم.

زمانی‌که به نمودار قیمت یک سکه‌ دیجیتال نگاه می‌کنید و مشاهده می‌کنید که قیمت آن در حال کاهش است، این سوال برایتان مطرح می‌شود که این سیر نزولی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

در چنین شرایطی، در واقع به دنبال این هستید که به پایین‌ترین قیمت برسید. رسیدن به پایین‌ترین قیمت بدان معناست که درست در زمان کمینه بودن قیمت، وارد معامله شوید. دستیابی به پایین‌ترین قیمت به حدی دشوار است که عنوان «گرفتن یک چاقوی در حال افتادن» را به آن اختصاص داده‌اند.

اگر دائم در تلاش هستید که به پایین‌ترین قیمت برسید، احتمال دارد که شانس‌های موفقیت را از دست بدهید.

چندین بار صبر کرده‌ام تا قیمت به کمترین مقدار خود برسد و درست قبل از معکوس شدن روند وارد بازار شوم؛ ولی این کمال‌گرایی در ورود به تجارت باعث شده تا شانس‌های زیادی را از دست بدهم و سود چندانی عایدم نشود. در برخی از اوقات، بهتر است به جای منتظر بودن برای رسیدن به قیمت کمینه، دست به کار شوید و در نزدیکی‌های این قیمت، قدم در معامله بگذارید.

اگر مانند شخصیت «گندالف» هستید و مثل دوستان من در «کازمیک تریدینگ»، می‌توانید مانند یک جادوگر به تجزیه و تحلیل بپردازید، بهتر است در مورد رسیدن به پایین‌ترین قیمت تمهیدات بهتری بیندیشید. البته خطاب ما فقط به شما نیست، این جمله برای تمامی سرمایه‌گذاران خرد، که بخش عمده‌ای از بازار را تشکیل می‌دهند، صادق است. شما «گرگ وال استریت» نیستید و اگر دست از چنین تصوری بردارید، کوین‌های بیشتری به دست می‌آورید.

.

۲) برای خرید کوین‌هایی که در حال افزایش قیمت هستند، کوین‌های فعلی خود را نفروشید

همه این کار را انجام داده‌اند. نیازی نیست که به خاطر انجام این کار شرمنده باشید، بالاخره ما همگی انسان هستیم و جایزالخطا. همگی ما این تجربه را داریم که سکه‌هایمان را به پایین‌ترین قیمت فروخته‌ایم و سپس روند معکوس شده و قیمت‌ آن سکه افزایش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد هر زمانی که دچار سندروم «فومو» شده‌ام و برای خرید یک کوین دیگر، کوین‌های فعلی خود را فروخته‌ام، قیمت کوین‌های فروخته‌ شده‌ام افزایش پیدا کرده است. فومو به معنای «ترس از دست دادن» است و باعث می‌شود تا در اقدامات تجاری خود تصمیم‌گیری‌های بدی داشته باشیم.

بگذارید یک مثال برایتان بزنم.

فرض کنید کوین XYZ را به قیمت ۰/۲۵ سنت خریداری می‌کنید، ارزیابی‌های دقیقی انجام داده‌اید، نمودارها را مطالعه کرده‌اید و اکنون نوبت رسیده به خرید. حتی منتظر رسیدن به پایین‌ترین قیمت هم نمانده‌اید و از آن‌جایی که می‌دانید این یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است، با خیال راحت خرید خود را انجام داده‌اید.

دو هفته گذشته و هنوز قیمت XYZ برابر با ۰/۲۵ سنت است. در این شرایط به باورها، منطق و حتی واقعیت وجودی خود شک می‌کنید. هر چه بیشتر کیسه‌ پول شما در زمین می‌ماند و به آسمان‌ها پرواز نمی‌کند، بیشتر دلسرد می‌شوید.

دو هفته دیگر هم می‌گذرد. قیمت XYZ به ۰/۲۰ سنت می‌رسد. دوست شما که تازه هفته گذشته به بازار ارزهای رمزنگاری شده وارد شده است، کوین جدیدی به نام ABC را به شما معرفی می‌کند. شما به او می‌خندید و حتی فکرش را هم نمی‌کنید که به غیر از XYZ، کوین دیگری را خریداری کنید.

شش ساعت بعد از این‌که دوستتان ABC را می‌خرد، قیمت آن به شدت افزایش پیدا می‌کند و به آسمان‌ها می‌رسد. ارزش ABC بیش از ۷۰ درصد رشد داشته و دوستتان تصور می‌کند که خدای ارزهای رمزنگاری شده است. او می‌داند که سکه شما افزایش قیمتی نداشته و به همین دلیل شروع می‌کند به نصیحت کردن.

در این صحنه سرنوشت‌ساز است که به نگرش خودتان شک می‌کنید و استراتژی اشتباهی را در پیش می‌گیرید!

با خودتان فکر می‌کنید: «اصلا با عقل جور در نمی‌آید که افراد نادانی مثل دوست من از این بازار پاداش بگیرند.»

هر چه باشد، او تنها ۱۲ ساعت است که به بازار ارزهای رمزنگاری شده وارد شده و در همین مدت اندک ۸۰ درصد سود داشته است. شوخی بدی است. او بیشتر از شما پیشرفت کرده و معاملات پرسودی را انجام می‌دهد؟!

فردای آن روز کوین دوستتان ۱۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. شما بعد از خبردار شدن از پنجره به بیرون خیره می‌شوید و با خودتان می‌گویید که اگر از این پنجره به پایین بپرم، در مقایسه با زمانی که بخواهم به صحبتای دوستم در مورد ارزهای رمزنگاری شده گوش دهم، درد کمتری را متحمل می‌شوم.

به خانه برمی‌گردید، صفحه مبادلات خود را باز کرده و با XYZ خداحافظی می‌کنید. تمام دارایی خود را با ضرر به فروش می‌رسانید و سرمایه حاصل را وارد ABC می‌کنید.

روز بعدی ارزش XYZ با رشدی ۸۰۰ درصدی مواجه می‌شود. دوستتان به شکلی هیجان‌زده به شما زنگ می‌زند و می‌گوید: «تبریک می‌گویم. امروز XYZ پرواز کرد و به آسمان‌ها رسید؛ ولی قیمت ABC کاهش پیدا کرده و به مبلغ زمانی رسیده که آن را خریداری کرده بودم. ای کاش به حرفت گوش کرده‌ بودم و XYZ می‌خریدم.»

هیچ انسانی دوست ندارد به جای چنین شخصی باشد، من تجربه مشابهی داشته‌ام و از آن تجربه‌ام اصلا خاطره خوشی ندارم.

.

۳) تمام روز به نمودارها خیره نشوید

چه باور کنید و چه نکنید، این امکان وجود ندارد که با خیره شدن به نمودارها آن‌ها را مجبور کنید که به سمت پایین یا بالا حرکت کنند.

به من اعتماد کنید. من تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌ام. در روزهای اولی که کار خرید و فروش بیت‌کوین را آغاز کرده بودم، ساعت‌های زیادی را به خیره شدن به نمودارها اختصاص می‌دادم. اگر بخواهم صادقانه بگویم، بیشتر آن ساعت‌ها را هدر داده‌ام. درست است که زمان زیادی را در راه مطالعه و آزمایش دانسته‌هایم صرف کرده‌ام، ولی ساعات زیادی را نیز بدون هدف به صفحه کامپیوتر خیره مانده‌ام.

یاد گرفته‌ام که اغلب اشتباهات زمانی سر می‌زنند که به یکی از سه مورد بالا گرفتار شویم. در روز‌هایی که سود چشمگیری نصیبم نمی‌شد، مانند یک پرنده شکاری به صفحه کامیپوتر نگاه می‌کردم. همین موضوع باعث می‌شد تا احساساتی رفتار کنم و بیش از حد معمول به خرید و فروش بپردازم. این دو، نکاتی هستند که اکنون می‌دانم باید از آن‌ها اجتناب کنم.

بعضی اوقات، بهترین کار این است که یک زمان محدود را در طول روز تعیین کنیم و بعد از آن زمان دیگر به بازار خرید و فروش بیت‌کوین فکر نکنیم.

به استراتژی من اعتماد کنید و همواره به یاد داشته باشید: معامله بدون استراتژی، به منزله قمار کردن است.

منبع: مدیوم

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات