پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

بازگشت «وبملت» به بورس/ شفاف سازی از «تجدید ارزیابی» و «تسعیر ارز»/مبلغ خسارت اعلام شد

24 خرداد 1401
بازگشت «وبملت» به بورس/ شفاف سازی از «تجدید ارزیابی» و «تسعیر ارز»/مبلغ خسارت اعلام شد

نگاهی به عملکرد بانک

در ابتدای این جلسه خلاصه‌ای از عملکرد بانک ملت در دوره 6ماهه نخست سال جاری ارائه شد. بر این اساس «وبملت» در نیمه نخست سال 98 توانسته در تجهیز بهینه منابع و مصارف عملکرد مناسبی داشته باشد. در همین راستا سود دریافتی از محل تسهیلات اعطایی در این دوره با کاهش 14درصدی نسبت به دوره 6ماهه سال قبل روبرو شده است. همچنین نرخ موثر تسهیلات در شهریور 97 معادل 15.8درصد بوده که این نرخ در نیمه نخست سال جاری به 15.1درصد رسیده است. در مقابل قیمت بهره‌ای پول کاهش چشمگیری را در این دو دوره تجربه کرده است. به‌طوری‌که از 12.53درصد در نیمه نخست سال 97 به 9.82درصد در نیمه نخست سال 98رسیده است. در نتیجه حاشیه سود ایجاد شده در 6ماهه نخست سال جاری به 6.28درصد رسیده است. این در حالی است که حاشیه سود مزبور در دوره مشابه قبل معادل 3.27 درصد بوده است.

 

خسارت بانک ملت چقدر است؟

در ادامه این جلسه کاظم چاوشی، مدیر امور مالی بانک ملت به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: بانک ملت به لحاظ فعالیت اصلی خود در زمینه سپرده‌گیری و تسهیلات‌دهی در حوزه ارز و ريال بسیار موفق است. در این راستا بانک هم تلاش کرده تا از فعالیت‌های بی‌کیفیت پرهیز کند.

وی در زمینه بحث خسارت بانک ملت نیز گفت: بانک ملت در سال 2009 از سوی خزانه‌داری دولت انگلیس تحریم شد. آسیب‌شناسی در این زمینه توسط متخصصان داخلی بانک و مشاوران صورت گرفت و برآوردی از جهت خسارات احتمالی به بانک از ناحیه تحریم ایجاد شده صورت گرفت. به این ترتیب طرح دعوایی در دادگاه انگلیس انجام شد. در ابتدا رای بر خلاف خواسته بانک ملت بود؛ اعتراض صورت گرفت و این اعتراض‌ها در دوره‌های متوالی ادامه یافت. در نهایت رای به نفع بانک ملت از جنبه حقوق بشر صادر شد. 

چاوشی در ادامه با اظهار این مطلب که خسارتی که اعلام شده به‌صورت برآوردی بوده که از سوی کارشناسان مربوطه در این زمینه صورت گرفته ، گفت: این مبالغ به عنوان هزینه‌ در صورت‌های مالی «وبملت» قرار نگرفته و تنها برآوردی از خسارات احتمالی و مفروضات خواهد بود.

 

دریافت 80میلیون یورو

وی در ادامه افزود: به این ترتیب در نهایت با توافقی که صورت گرفت، طرفین رضایت دادند که این موضوع را بیرون از دادگاه پیگیری و حل و فصل کنند. یکی از توافق‌ها این بود که جزئیات این توافق، بندها و ماده‌ها افشا نشود و تنها موارد مالی آن عنوان شود. در نهایت مبلغ 80 میلیون یورو دریافت شد.

البته با توجه به اینکه هیات مدیره بانک ملت به بازگشایی این نماد در روز چهارشنبه تاکید داشتند، به‌نظر می‌رسد نامه شفاف‌سازی در این زمینه به زودی در سایت کدال منتشر شود.

 

افزایش سرمایه «وبملت»

در ادامه این جلسه محمد تقی صمدی، عضو هیات مدیره بانک ملت با اشاره به بحث‌های پیرامون افزایش سرمایه این بانک گفت: افزایش سرمایه 160 درصدی از محل ساير اندوخته‌ها و تفاوت ناشي از تسعير دارايي‌ها و بدهي‌هاي ارزي خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل در برنامه‌های بانک ملت قرار دارد، ولی صحبت‌هایی پیرامون این موضوع شکل گرفته که افزایش سرمایه از این محل مشمول عدم پرداخت مالیات نخواهد بود. بر این اساس هیات مدیره بانک در حال پیگیری‌های لازم برای بررسی صحت این موضوع است. چنانچه این نوع افزایش سرمایه معاف از مالیات باشد، برای مراحل بعدی اقدام خواهیم کرد.

 

دخالتی در قیمت بازگشایی نداریم

در ادامه جمعی از سهامداران معترض بانک ملت با اشاره به توقف حدود 3ماهه این نماد و در مقابل بازدهی‌های بالای دیگر سهام معامله شده در بورس، قیمت بازگشایی این نماد را در محدوده‌ بالایی خواستار شدند . به‌طوری‌‌که عنوان داشتند: «بازگشایی نماد کمتر از 1200 تومان برای هر سهم، ظلم در حق سهامداران این بانک خواهد بود».

در این راستا صمدی تاکید کرد: بانک ملت و هیات مدیره هیچ نقشی در قیمت‌گذاری سهام در زمان بازگشایی نداشته و منتظر می‌مانند تا عرضه و تقاضای موجود در بازار قیمت را تعیین کند.

مذاکره با بانک مرکزی برای تعیین نرخ تسعیر ارز

یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه، تعیین نرخ تسعیر ارز بود. در این راستا نیز هیات مدیره بانک ملت عنوان کرد که نرخ تعسیر را بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام می‌کند و تنها مجوز برای درج در صورت‌های مالی با نرخ دلار 7500 تومان داده شده است. البته مکاتبه‌ای در این زمینه با بانک‌ مرکزی داشته‌ایم تا نرخ مورد تایید برای سال جاری را نیز عنوان کنند./بانک اول

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها