پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

سازمان ملل پول پرداخت حقوق کارمندان را ندارد

24 خرداد 1401
سازمان ملل پول پرداخت حقوق کارمندان را ندارد

به گزارش بانک اول به نقل از فارس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هشداد داد در صورتی که کشورهای عضو این سازمان به تعهد مالی  خود در قبال آن عمل نکنند احتمالا سازمان ملل برای ماه آینده نخواهد توانست حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.

وی به کمیته بودجه سازمان ملل گفت: اگر من در زمینه کاهش مخارج سازمان از ماه ژانویه کار نکرده بودم حتی پول نداشتیم که مجمع عمومی سازمان که ماه گذشته با حضور سران کشورها تشکیل شد، برگزار کنیم.

گوترش در سخنان خود گفت:‌این ماه ما به بیشترین کسری بودجه در 10 سال گذشته خواهیم رسید و این خطر وجود دارد برای ماه نوامبر پول برای پرداخت حقوق کارمندان نداشته باشیم.

آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه سازمان ملل است و متعهد شده 22 درصد بودجه 3.3 میلیارد دلاری سال 2019 سازمان ملل را تامین کند.

در حال حاضر آمریکا 381 میلیون دلار بابت بودجه‌های سال‌های قبل و 674 میلیون دلار بابت بودجه امسال به سازمان ملل بدهکار است.

این رقم از سوی نماینده آمریکا در سازمان ملل تائید شده است.

البته وی در باره این که کی قرار است آمریکا تعهد خود به سازمان ملل را اجرایی کند، جزئیاتی ارائه نکرده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که واشنگتن به شکل ناعادلانه‌ای بخش قابل توجهی از هزینه‌های سازمان ملل را به دوش می‌کشد و به همین دلیل خواستار اصلاحات و ساختار سازمان ملل شدند.

سخنگوی سازمان ملل می‌گوید: تا الان 129 کشور به تعهد مالی خود در قبال این سازمان برای سال 2019 عمل کرده که مجموع پرداختی آن 2 میلیارد دلار بوده است.

این پول‌ها جدای بودجه مصوب برای عملیات صلح‌بانی در سازمان ملل است که این عملیات به طور جداگانه برای سال 2019 معادل 6.7 میلیارد دلار و برای سال 2020 معادل 6.51 میلیارد دلار بودجه مصوب دارد.

آمریکا متعهد شده است که 28 درصد این بودجه را تامین کند اما دولت آمریکا می‌گوید که 25درصد آن را تامین خواهد کرد.

بنا بر قوانین داخلی آمریکا هم اکنون این کشور 2.4 میلیارد دلار بابت بودجه صلح بانی سازمان ملل به این سازمان بدهکار است.

سازمان ملل مدعی است هزینه عملیات صلح‌بانی این سازمان کمتر از نیم درصد مجموع هزینه‌های نظامی کشورهای جهان است.

در حال حاضر اتیوپی، هند، بنگلادش، نپال، و روآندا بزرگ‌ترین تأمین کنندگان بودجه صلح‌بانی سازمان ملل محسوب می‌شوند.

کشورها بر اساس دستمزد داخلی خود به سربازان مأمور به صلح‌بانی برای سازمان ملل حقوق پرداخت می‌کنند و ماهانه به ازای هر سرباز 1428 دلار از سازمان ملل دریافت می‌کنند.

گوترش اعلام کرده که فعالیت‌ها و اجرای اصلاحات در سازمان ملل در معرض خطر کمبود بودجه قرار دارند.

ماه گذشته میلادی گوترش سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با کسری بودجه سازمان ملل به اجرا درآورد که ممنوعیت سفرهای غیر ضروری و لغو برخی ملاقات‌های مقامات این سازمان برخی از این سیاست ها هستند.

انتظار می رود فعالیتهای دفاتر سازمان ملل در نیویورک، ژنو، وین، نایروبی، و دیگر دفاتر منطقه‌ای این سازمان تحت تأثیر این قوانین جدید قرار گیرد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات