شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

چطور می شود عابر بانک شد ؟

24 خرداد 1401
چطور می شود عابر بانک شد ؟

به گزارش بانک اول به نقل از بنکر سازمانهای پولی و مالی مثل بانکها و بیمه ها و شهرداریها و... عمده ارگانهای هستند که در معرض فساد قرار دارند ، تصمیم گرفتیم با توجه به نیاز جامعه در خصوص فساد گسترده در بانکهای خصوصی مطالبی را بیان کنیم تا زمینه گسترده فساد در این بانکها که عدم برخورد به موقع و قاطع با آنها می تواند ضررهای جبران ناپذیری در زمینه سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ایجاد کند.
در چند ماه اخیر درخصوص برخورد با فساد از طریق شرکتهای کاغذی و دریافت تسهیلات کلان و آقایان عابر بانک مطالب زیادی از طریق رسانه ها شنیده اید و عمده آن می توان به بانک سرمایه اشاره کرد که اگر وابستگی به صندوق ذخیره فرهنگیان نداشت شاید اصلا هیچ ایراد و فسادی در آن کشف نمی شد و این غده سرطانی بزرگتر و بزرگتر می شد و بدخیمی آن گریبان افراد زیادی را می گرفت .
راستی برایتان حتما سوال ایجاد شده چطور می توان تبدیل به عابر بانک شد ؟!!!
یکی از متهمان بزرگ بانک سرمایه عابر بانک اکثر افراد بزرگ ورزشی و سیاسی و اقتصادی و تیم سرخ پایتخت بود و چندی پیش فرد دیگری که فقط با 2 میلیارد آورده آن هم از طریق وام از بانک دیگر صاحب بانک شد و بعدها منحل شد (ببخشید اسمش عوض شد ) و بزرگترین عمارت خاورمیانه را در منطقه 22 تهران در حال ساخت دارد و روزی که شایعه شد توسط سایتهای معاند نظام جمهوری اسلامی ایشان از کشور فرار کرده ، فردای همان روز با وزیری که دامادش فقط و فقط 800 میلیارد تومان عنوان کرده بدهی به بانک دارد ، تله فیلم کارآفرینی و حمایت از بیماران سرطانی را راه ساخت و حضور خودش در کشور را بعنوان کارآفرین و حامی کودکان سرطانی  از رسانه ها اعلام نمود که خود بعنوان رقیب عابر بانک سرخ ، عابر بانک تیم آبی پایتخت یاد می شد .
همه افراد این جامعه دوست دارن زندگی راحت داشته باشند و بسیاری از افراد با ایده ها و خلاقیتهای گوناگون ، توانائیها و ایده های خود را در ذهن دفن می کنند و حسرت حمایت شدن مالی را دارن و چه بسا اگر ایده های آنها شکوفا شود انسانها و جوانان زیادی از کشورعزیزمان ایران حلال وار مشغول به اشتغال می شوند و با گذر زمان از خود سوال می کنند؛
 راستی چطور و از چه طریقی می شود ، عابر بانک شد ؟!!!
در پارت اول بررسیها گذری به انحلال و تاسیس دوباره یک بانک می اندازیم و پاسخ سوالات بی پاسخ آن را برای پیگیری واگذار می کنیم به مسئولان زحمت کش قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور ؛

ماجرای انحلال بانک ؟ چه بود؟
تیتر شد ؛
اگر چه انحلال بانک ؟ در هفته ای که گذشت خبر سازی های قابل توجه ای را به ثبت رساند اما شعله این اتفاق نخستین بار در سیزدهمین روز مهر سال 90 روشن شد....
هنوز خبر مربوط به فساد بانکی موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی سوژه اصلی گفت و گو شهروندان به حساب می آمد و جزییات آن چندان انتشار پیدا نکرده بود که ناگهان سازمان بازررسی کل کشور طی مکاتبه ای با بانک مرکزی خواستار تعطیلی دو بانک ؟ و ؟ شد. درخواستی که حدود 9 ماه پس از مطرح شدن آن، به شکل جدی توسط مسئولان طی ماه های اخیر دنبال شد و در هفته ای که گذشت نیز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و خبر سازی های قابل توجه در این رابطه بودیم.
اگر چه انحلال بانک ؟ در هفته ای که گذشت خبر سازی های قابل توجه ای را به ثبت رساند اما شعله این اتفاق نخستین بار در سیزدهمین روز مهر سال 90 روشن شد؛ به طوریکه خبرآنلاین با انتشار خبری کوتاه اعلام کرد در پی فعالیت های پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار ماجرای گروه آریا سازمان بازررسی کل کشور دستور تعطیلی دو بانک ؟ و ؟ را صادر کرده است.
اگرچه در روزی که این خبر انتشار پیدا کرد برخی آن را شایعه ای بیش ندانستند اما حدود نه ماه بعد و در چهاردهمین روز تیر خبری انتشار پیدا کرد مبنی بر اینکه بانک مرکزی نام بانک ؟ را از لیست بانک‌ها حذف و نام بانک ؟ را در لیست اسامی بانکهایی که مدیران آن دارای تائید صلاحیت از بانک مرکزی هستند، قرار داد.
پس از اینکه بانک مرکزی بانک ؟ را از لیست بانک های حذف کرد مدیر اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار آخرین وضعیت بانک‌ ؟ در بورس را اعلام کرد. امیرحمزه مالمیر در پاسخ به این سوال که بانک ؟ اخیرا اعلام کرده 29 تیرماه دو مجمع سالانه برگزار خواهد کرد، آیا از نظر سازمان بورس در این دو مجمع زمینه طرح ادغام بانک ؟ با دو موسسه دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: « در این دو مجمع خیر، چرا که در حالی هنوز اطلاعات مورد نیاز برای بررسی ادغام این بانک به سازمان بورس ارسال نشده که از طرفی دیگر بحث ادغام باید حتما در دستور جلسه مجمع فوق‌العاده باشد که چنین دستور جلسه‌ای مشاهده نمی‌شود. »
پس از اینکه بانک مرکزی بانک ؟ را از لیست بانک های حذف کرد مدیر اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار آخرین وضعیت بانک‌ ؟ در بورس را اعلام کرد.
نگرانی از بابت وضعیت سهامداران بانک ؟ طی هفته های گذشته نیز به دفعات مطرح شده بود که معاون نظارتی بانک مرکزی وعده داد تکلیف سهامداران بانک منحل شده ؟ به زودی مشخص می‌شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی که در روزهای ابتدایی تیر عنوان کرد تکلیف سهامداران بانک منحل شده ؟ به زودی اعلام خواهد شد در روز چهار شنبه 21 تیر اعلام کرد بانک ؟ تابلوهای خود را 48 ساعته جمع کند. معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان آن که بانک ؟ لغو مجوز شده و مسئولان این بانک حق هیچ گونه فعالیت ندارند، گفت: این بانک باید ظرف مدت 48 ساعت ؟ تمام تابلوهای خود را از سر در شعب جمع آوری کند.
درست یک ساعت پس از انتشار این خبر معاون نظارتی بانک مرکزی طی گفت و گوی دیگری به صراحت عنوان کرد بانکی به نام ؟ نداریم و هشدار بانک مرکزی را به گوش مسئولان 3 بانک و موسسه رساند. ابراهیم درویشی با بیان اینکه بانک ؟ لغو مجوز شده است، اظهارداشت: این بانک دیگر حق هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و مسئولان این بانک لغو مجوز شده موظفند تابلوی این بانک را از سردر شعب خود بردارند و تابلو بانک ؟ را نصب کنند. وی افزود: به موجب تبصره 3 و 4 ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه هرگونه دخل و تصرف در منابع و اموال این بانک در حکم تصرف اموال عمومی محسوب می‌شود.معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر بانکی به نام بانک ؟ وجود ندارد.
نکته ای که معاون نظارتی بانک مرکزی برای سومین بار طی یک روز مطرح کرد و گفت: « بانک لغو مجوز شده ؟، حق انجام هیچگونه عملیات بانکی را ندارد. » ابراهیم درویشی افزود: « با توجه به این که به موجب رای هیات انتظامی بانکها مجوز فعالیت بانک ؟ لغو شده است، تحت این عنوان ،حق انجام هیچ‌گونه فعالیت از جمله دریافت سپرده و عملیات بانکی را ندارد. » معاون نظارتی بانک‌مرکزی خاطرنشان کرد: « مسئولان بانک‌ ؟ موظفند هر چه سریع‌تر برای برداشتن تابلوهای این بانک- که مجوز فعالیت آن لغو شده است- اقدام کنند. »
با توجه به اینکه هنوز شعب بانک ؟ به ادامه فعالیت های خود مشغول هستند و حتی در نشست درج پارسی در مقابل میزی که وزیر ارشاد نشسته بود پرچم این بانک قرار گرفته بود، باید منتظر ماند و دید سناریوی انحلال بانک ؟ که از نه ماه پیش کلید خورده است به کجا خواهد رسید.
الیاس نادران در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس «خبرگزاری دانشجو»، در مورد علل انحلال بانک ؟ اظهار داشت: طی یک سال گذشته با ارجاع ریاست مجلس به کمیسیون اقتصادی، گزارشی از نهادهای نظارتی مبنی بر تخلفات سهامداران بانک آمد که شائبه ذینفع واحد را داشت.
وی افزود: همچنین تخلفات قانونی‌ای که در آنها صورت گرفته بود، از جهت ترکیب سهامداران و سقف سهامداران بود.
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد:‌ برخی تخلفات دیگر نیز از ناحیه وام‌ها و تسهیلاتی که داده شده بود، اتفاق افتاده بود کهآنهانیزبررسیشد.
نادران بیان داشت:‌ نهادهاینظارتی،مجموعهاینگزارشها راباشورایپولواعتباردرمیانگذاشتند،کهنمایندگانمجلسنیز در این شورا حضور دارند، بنابراین به این جمع‌بندی رسیدند که راهی جز انحلال بانک ؟ وجود ندارد.وی خاطرنشان کرد: شنیدهامقراراستکهباترکیبدوموسسهمالیواعتباریدیگروبانکمنحلشده؟،بانکجدیدیتشکیلشود.
و این خلاصه ی از انحلال و بعد ادغام و بعد افتتاح یک بانک بود .
سوالات زیادی پیش آمده بود اما ما با آنها کاری نداریم ، امروز سوال از قوه قضائیه و سازمان بازرسی این چنین است ؟
1-    راستی امروز سهامداران این بانک با آن بانک چه کسانی هستند ؟
2-    مدیران این بانک با آن بانک چه کسانی هستند ؟
3-    آیا مدیران این بانک صلاحیت دارند مثل مدیران آن بانک ؟
4-    عمده تسهیلاتی که این بانک به شرکتها داده آیا این شرکتها کاغذی هستند یا ورشکسته نیستند یا صاحبان امضاء آنها مجاز هستند ؟
5-    چطور سود تسهیلات کلان ( بخوانید هزار میلیاردی )دوباره وام داده می شود ؟دوباره به وام جدید تبدیل میشود؟بلاخره زمان تسویه کی می باشد؟
6-    این تسهیلات در کجا هزینه شده است ؟
7-    ایجاد صندوقهای مختلف کارکنانی که با 9 سال سابقه کار بیشترآنها وام ضروری و خودرو خود را نگرفته اند آیا جهت حمایت آنهاست و اگر کارمندی اعتراض نمود توسط پیرمرد 80 ساله بازرسی این بانک و آن بانک اخراج می شود یا محترمانه اتمام قرارداد می خورد (راستی اگر بازرسی آن بانک خوب بود چرا اختلاس شد و دوباره همان بازرسی ادامه دار شده ؟!!! ) به طنز گفته می شود مدیران این بانک و آن بانک که جملگی می شوند این بانک سبد دارند که ماهیانه توسط عابر بانک معروف پر می شود ( خدا داند ) یا خدای نکرده تخصیص تسهیلات برای پروژه خاص؟!!!
8-    خرید املاک متعدد با ارقام غیر واقعی  به اسم اشخاص مختلف و تبدیل آن به اجاره برای بانک و خدای نکرده تراز آرایی و شناسای سود و گرفتن تسهیلات متعدد و همه آنها معوق و ... که نمی باشد ؟مثلا ملکی به زور 2 میلیارد در یکی از بخش های شهرستان ارزش دارد 10 میلیارد وام گرفته شود آیا وثیقه ارزشمند است ؟ بر فرض معوق شود ، چه می شود؟ بیچاره کارمند ، بیچاره رئیس شعبه.
9-    تعاونی که در مشهد با این مجموعه ادغام شده به اسم چه کسی و به کام چه کسی است ؟ آیا عابر بانک برادر دارد ؟
10-    وآیا این بانک تغییری در تخلفاتش ایجاد شده یا سازمان یافته تر شده؟
من هم بعنوان نویسنده این مقاله و خیلی از افراد دیگر ، اگر چنین سرمایه کاغذی داشته باشیم بعنوان بزرگترین کارآفرین ایران که سهل است بعنوان بزرگترین کارآفرین دنیا انتخاب خواهیم شد.
و سوال جوانان این سرزمین که عاشق وطن و رهبری هستند عدالت می باشد.
در آخر باید بعرض عابر بانکهای این کشور برسانم ؛ افراد زیادی آرزوی گذر از کنار عابر بانکها را دارند که تنها برایشان ماهیانه یکبار برای گرفتن یارانه 45500 تومانی شان اتفاق می افتد ...
واقعا چطور می شود عابر بانک شد ؟!!!

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات