پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

کارشکنی صرافی‌ها در راه اندازی بازار متشکل ارزی

24 خرداد 1401
کارشکنی صرافی‌ها در راه اندازی بازار متشکل ارزی

به گزارش بانک اول، قرار بود ۲۱ مردادماه و همزمان با عید قربان، این بازار به عنوان محلی برای تبادلات کلان ارزی کشور راه‌اندازی شود و بازار عمده‌فروشی ارز را شکل دهد تا بساط خرده‌فروشی‌های بی‌ضابطه را نیز در حاشیه خود جمع کند. اما آتش سوزی ساختمان این بازار بهانه محکمی برای تاخیر در راه اندازی بازار به دست مسئولان داد. به همین دلیل هر چند پس از آن رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ آتش سوزی بازار متشکل ارزی مانعی برای راه‌اندازی این بازار ایجاد نمی‌کند، اما با گذشت بیش از یک ماه از این ماجرا، هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. مهم‌ترین شرط راه اندازی این بازار از نظر کارشناسان آماده شدن بانک‌ها و صرافی‌ها و همچنین فراهم شدن اسباب و امکانات لازم این بازار است که هنوز فراهم نشده است.
در همین رابطه عبدالناصر همتی گفته بود: آمادگی کامل وجود ندارد، زیرا هنوز برخی بانک‌ها نتوانسته‌اند نرم‌افزارهای ارتباطی‌شان را برقرار کنند، برخی صرافی‌ها نیز فرم‌ها را پر نکرده‌اند و آمادگی ندارند. تا زمانی که اطمینان حاصل نشود، این بازار راه‌اندازی نخواهد شد.
بر اساس گزارش ها به طور کلی اکنون سه مانع عمده پیش روی راه‌اندازی این بازار وجود دارد که شامل متصل نبودن نرم‌افزارهای برخی بانک‌ها به سامانه این بازار، تکمیل نشدن مدارک برخی صرافی و طی نشدن روند آموزشی توسط صرافی‌هاست.
در همین رابطه مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: بازسازی ساختمان بازار متشکل ارزی به اتمام رسیده و همچنان برای آغاز به کار این بازار منتظر دستور بانک مرکزی هستیم.
او درباره علت تاخیر زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بیان کرد: از سوی ساختمان بازار متشکل ارزی و ساختار آن هیچ مشکلی وجود ندارد؛ همچنین استقبال خوبی از سمت صرافی‌ها برای ورود به بازار متشکل ارزی شده اما زمان راه‌اندازی آن را نه ما مشخص می‌کنیم و نه اطلاعی داریم و تنها منتظر فرمان بانک مرکزی هستیم و مسلما این بانک در یک زمان مناسب اقدام به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خواهد کرد.
با توجه به تاثیر این بازار در قیمت ارز راه‌اندازی این بازار نقش مهمی در کاهش قمیت ارز دارد.
بر اساس گزارش‌های موجود، قیمت هر دلار آمریکا(اسکناس) روز چهارشنبه ۲۴مهر ۹۸ در صرافی‌های بانکی به ۱۱۴۰۰ تومان رسید؛ یکصد دینار عراق هم ۹۳۳ تومان معامله شد.
قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) روز چهارشنبه ۲۴مهر ۹۸ در صرافی‌های بانکی برای فروش به ۱۱۴۰۰ تومان رسید؛ ضمن اینکه یکصد دینار عراق هم ۹۳۳ تومان معامله شد.
بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا برای خرید نیز ۱۱۳۰۰ تومان است.
همچنین نرخ هر یورو(اسکناس) برای خرید ۱۲۵۰۰ تومان و برای فروش ۱۲۶۰۰ تومان است.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی
صرافی‌ها به شفافیت بازار متشکل ارزی تن نمی‌دهند
از جمله اقدامات مهم بانک مرکزی برای کاهش برخی سودجویی‌ها و ایجاد شفافیت در بازار ارز، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است. اما تاخیر در راه‌اندازی این بازار نشان از عدم آمادگی بازیگران این بازار و مانع‌تراشی برای از آنها دارد.یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، عدم استقبال صرافی‌ها از این بازار باشد. بر اساس آنچه از وضعیت این بازار مشاهده می‌شود، هیات مدیره و هیات موسس بازار که به صورت غیررسمی کار خود را شروع کرده، قادر به قانع کردن صرافی‌ها برای انجام معاملات ارز اسکناس خود در چارچوب مقررات بازار متشکل ارزی نشده‌اند. یعنی صرافی‌ها به شفافیت بازار متشکل ارزی تن نمی‌دهند. مخصوصا آن دسته از صرافی‌هایی که در خرید و فروش عمده ارز اسکناس سهمی دارند.
از آنجایی که بازار متشکل ارزی عمدتا با ارز اسکناس سروکار دارد و از سویی بخش عمده نیاز ما به ارز و منابع ارزی از طریق ارز حواله ای تامین می‌شود، نمی‌تواند تاثیر چندان زیادی را در بازار ارز داشته باشد. ارز اسکناس در موارد محدودی کاربرد دارد و البته مورد استقبال کسانی که قصد دارند از طریق ارز ارزش دارایی خود را حفظ کنند، نیز این ارز قابل استفاده است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات