پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شبای بانک قرض الحسنه مهر ایران

24 خرداد 1401
شبای بانک قرض الحسنه مهر ایران

دریافت شماره شبای بانک مهر ایران

برای دریافت شماره شبای مهر ایران اینجا کلیک کنیدyes

 

شماره شبا:

انتقال پول از هر حساب شما در هر بانک به حساب دیگر در بانک دیگر بصورت الکترونیکی، با پياده سازي سامانه تسويه ناخالص آني "ساتنا" و سامانه پاياپاي الكترونيك "پايا" در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران امكانپذير شده است .
به این ترتیب انتقال پول به حسابی در بانک دیگر، به سادگي دريافت نقدي و واريز به يک حساب در همان بانک قابل انجام است.
تحقق این امر تحولی عظیم در نظم بانکی کشور بشمار مي رود و اثرات فوق العاده مثبتي از جمله کاهش تقاضاي عمومي براي اسکناس، ايران چك، چكهاي رمزدار، كاهش مراجعه به شعب بانكها، كاهش ترددهاي درون شهري و... خواهد داشت.

بمنظور تسریع در واریز وجه به حساب مقصد، بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران در تاريخ ۱۳۸۸/۳/۱۲ ساختار يک شناسه منحصر به فرد را براي هر حساب بانکي اعلام كرد.

دریافت شناسه شبا

 شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار "شبا" نامیده می شود، شماره اي است ۲۴ رقمي که يک حساب بانكي را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانكي ايران مشخص مي كند.
آشنایان و طرف های تجاری شما با استفاده از "شبا" می توانند بدون نياز به ذکر نام بانک، نام يا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظير آن، يصورت الکترونيكي وجه برايتان حواله كنند.
همچنین شما می توانید از "شبا"ی ديگران براي انتقال وجه به آنها استفاده کنيد .
 

مزایای شبا

"شبا" جایگزین شماره حساب های فعلی نمي شود، بلکه به عنوان يک شماره ي استاندارد در کنار آنها قرار مي گيرد. براي هر حسابي که داريد، مي توانيد يك "شبا"ي مخصوص به آن دريافت كنيد. "شبا" براي انواع حسابها مانند جاري، سپرده، تسهيلات و نظاير آن مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. وجود "شبا" مزاياي زير را براي مشتريان و بانك در بردارد:
۱- "شبا" تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد . با دانستن "شبا" میتوانید وجه را به آن منتقل کرده يا از طريق آن پول دريافت کنيد، بدون اين که نگران ساير جزئيات حساب باشيد.
۲- برای حواله هایی که از "شبا" در آنها استفاده می شود، نياز به دانستن، ذکر و کنترل هيچگونه اطلاعاتي نظير نام بانک، نام يا كد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگيري با كدهاي مختلف و گوناگون نداريد. تمامي اين داده ها در "شبا" وجود دارند.
۳- اگر اشتباه یا سهوی در ورود "شبا" پیش آید، سامانه هاي بانکي از اشتباه مشتري (در اعلام شبا) يا متصدي بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش مي کنند . به اين معني که اگر مشتري يا متصدي بانك يك يا چند رقم از "شبا" را به اشتباه وارد كند، سيستم با كنترل محتواي "شبا" به او ا علام مي كند كه اشتباهي رخ داده است و بايد "شبا"ي وارد شده مجدداً كنترل شود.
این ساز و کار "شبا" امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب هاي ديگر را تا حد بسيار زيادي کاهش مي دهد .
۴- سامانه های حواله الکترونیکی کشور "ساتنا" و "پایا" براساس "شبا" فعاليت مي­نمايند؛ بنابراين دانستن "شبا"ي حساب براي انجام حواله بين بانکها براي همه مشتريان بانكها ضرورت دارد.
 

 شکل و محتوا

یک"شبا" به صورت زیر دیده می شود (شماره به عنوان مثال است):

 

۰۱ ۲۰۰۰ ۰۳۲۴ ۰۰۱۰ ۰۰۰۰ ۰۱۷۰ ۲۷

 

 همانگونه که مشاهده می شود، "شبا" از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل مي شود که اين قسمتها با يک فاصله از هم جدا شده اند.
نوزده رقم سمت راست "شبا" شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانکها داشته و در واقع از آن ساخته می شود.
سایر ارقام شامل نوع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده ی صحت (Check Digit) "شبا" هستند.
مطابق با دستورالعمل بانک مرکزی بانکها مکلف هستند "شبا"ی تمامی حسابهای مشتريان خود را محاسبه و در اختيار آنها قرار دهند.
شما هم می توانید با مراجعه به شعبه، وب سایت اینترنتي يا خودپردازهاي بانک خود، "شبا"ي حساب يا حسابهاي خود را دريافت کنيد.
پس از همین امروز با مراجعه به بانک خود برای اخذ "شبا" های حساب خود اقدام کنید .

 

شبای بین المللی

"شبا" در مبادلات بین المللی نیز کاربرد مهمی دارد. "شبا" براساس استاندارد IBAN (International Bank Account Number) ايجاد شده است که در حال حاضر در بسياري از کشورهاي جهان – شامل تمام کشورهاي اروپايي – به عنوان استاندارد شماره حساب بانكي مورد استفاده قرار مي گيرد .
"شبا"ی بین المللی با افزودن IR به "شبا"ی داخلي ساخته مي شود (شماره به عنوان مثال است):

 

۰۱ ۲۰۰۰ ۰۳۲۴ ۰۰۱۰ ۰۰۰۰ ۰۱۷۰ IR۲۷

 

"شبا"ی بین المللی می تواند در مبادلات بين المللي استفاده شود .

شبای دریافتی از این درگاه صرفا براي واريز وجه به شماره حساب اعلامي از سوي شما در بانک قرض الحسنه مهر ايران معتبر ميباشد .

اخبار مرتبط
یکی از رایج‌ترین مشکلات مردم در نگرفتن سود سهام عدالت، اشتباه وارد کردن شماره شبا در سامانه سهام عدالت برای گرفتن سود است. اما چاره چیست؟ آیا می‌توان به راحتی شماره شبای سهام عدالت را تغییر داد؟
مدت‌زمان واریز وجه در ساتنا بین ۲۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. البته لازم است بدانید که این مدت‌زمان فقط در ساعات کاری بانک‌ها یعنی ۸ تا ۱۴:۳۰ امکان‌پذیر است.
اگر به شماره شبا احتیاج دارید و در حال حاضر فقط به شماره کارت ۱۶ رقمی خود دسترسی دارید یا این که قصد دارید برای افراد زیادی با ساتنا و پایا پول واریز کنید اما فقط شماره کارت آن‌ها را دارید. پیشنهاد می شود این مطلب را با دقت مطالعه کنید.
درگذشته بانک‌ها از شیوه‌های متعددی برای شماره‌گذاری حساب‌ها انتخاب می‌کردند که باعث سردرگمی افراد می‌شد. اما خوشبختانه در سال ۱۳۸۵ به‌منظور یک‌پارچه‌سازی حساب‌های بانکی، ایران نیز مطابق استاندارهای جهانی IBAN و استاندارد ISO 13616 برای هر حساب یک شماره یکتا در نظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها