جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

محدودیت جدید صرافی‌ها برای فروش دلار

24 خرداد 1401
محدودیت جدید صرافی‌ها برای فروش دلار

به گزارش بانک اول به نقل از مهر، بانک مرکزی سال گذشته به دلیل مدیریت بازار ارز، سقف فروش اسکناس دلار یا ارزهای دیگر را به هر فرد متقاضی، معادل 2200 دلار تعیین کرد که بر اساس آن، هر شخص حقیقی می‌تواند در سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی، اقدام به خریداری ارز نماید.

مراجعات روزهای گذشته خریداران ارز به بازار نشان می‌دهد که صرافی‌ها محدودیت جدیدی را بر پایه سقف تعیین شده بانک مرکزی یعنی همان 2200 دلار اعمال کرده‌اند و هر فرد حتی اگر کمتر از این سقف نیز، در یک فقره خرید، اقدام به دریافت ارز طی یک سال گذشته کرده باشد، اجازه استفاده از مابقی سهمیه خود تا سقف 2200 دلار را ندارد.

در واقع محدودیتی که بانک مرکزی برای صرافی‌ها قرار داده، این‌گونه است که اگر یک فرد متقاضی خرید ارز، با ارائه مدارک مثبته، حتی 100 دلار نیز از سهمیه 2200 دلاری خود را در یک فقره معامله، خریداری کرده و مجدد مطابق بخشنامه بانک مرکزی، بخواهد 2100 دلار مابقی را دریافت کند، از سوی صرافی‌ها دیگر اجازه این کار به او داده نمی‌شود؛ چرا که کد ملی فرد متقاضی، تنها یکبار در سامانه «سنا»، قابلیت خرید ارز خواهد داشت.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از روند کاری صرافی‌ها طی روزهای گذشته حکایت از آن دارد که هم‌اکنون خریداران بسیاری با مراجعه به صرافی‌ها، به دلیل عدم اطلاع از دستورالعمل‌ بانک مرکزی مبنی بر در نظر گرفتن محدودیت یکبار معامله ارز حتی کمتر از سقف تعیین شده بانک مرکزی، با سرگردانی مواجه هستند؛ به این معنا که تصورشان بر این بوده که می‌توانند به دفعات در سقف تعیین شده بانک مرکزی، اقدام به خرید ارز برای سفرهای متعدد خود داشته باشند؛ اما دستورالعمل‌های بانک مرکزی، این اجازه را به آنها نداده است.

یکی از متقاضیان ارز در بازار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای سفر به عتبات عالیات، بخشی از سقف تعیین شده برای ارز در سال 98 را که از سوی بانک مرکزی 2200 دلار تعیین شده بود، در ماه‌های گذشته از صرافی‌ خریداری کرده و اکنون نیز که برای سفر دیگری مراجعه کرده‌ام، قادر به خرید نیستم.

وی افزود: متأسفانه بانک مرکزی به صرافی‌ها اعلام کرده که تنها اجازه دارند برای هر متقاضی، یعنی هر کد ملی، یکبار تخصیص ارز تا سقف تعیین شده بدهند؛ بنابراین اگر متقاضی حتی 100 تا 200 دلار از سهمیه خود را دریافت کرده باشد، دیگر اجازه نخواهد داشت ظرف یک سال خریدی به میزان ارز باقیمانده از سهمیه خود داشته باشد و این مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از خریداران در بازار ارز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه تعداد زیادی از افراد وقتی که با محدودیت یکبار خرید ارز از صرافی‌ها حتی کمتر از سقف تعیین شده مواجه می‌شوند، مجبور هستند که برای تامین نیاز واقعی خود، به خارج از صرافی‌های بانکی و تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کنند.

وی افزود: متأسفانه این امر سبب شده تا برخی دلالان از این شرایط سوءاستفاده کرده و ارز را بالاتر از نرخ‌های تعیین شده یا سودهای معقول، برای مردم تعیین کنند.

این خریدار از بانک مرکزی درخواست کرد تا محدودیت پیش‌روی صرافی‌ها برای فروش ارز با یک کد ملی تا سقف 2200 دلار اما به دفعات را مجدد برقرار سازد تا نیازهای واقعی و در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی، به بازار غیررسمی منتقل نشود.

در عین حال، صرافی‌ها نیز این درخواست را از بانک مرکزی دارند تا اجازه دهد، به هر فرد متقاضی تا سقف 2200 دلار در سال، در هر تعداد معامله، ارز اختصاص دهد تا مردم سرگردان و روانه خرید از دلالان نشوند.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها