پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ارزش کاغذ اسکناس در ونزوئلا بیشتر از ارزش اسمی آن شد استفاده از اسکناس برای ساخت وسایل زینتی!

24 خرداد 1401
 ارزش کاغذ اسکناس در ونزوئلا بیشتر از ارزش اسمی آن شد استفاده از اسکناس برای ساخت وسایل زینتی!

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، در هفته های اخیر تقاضا برای اسکناس بولیوار ونزوئلا در نقاط مرزی و کشورهای همسایه بسیار افزایش یافته است اما اشتباه نکنید! این تقاضا خیلی به ارزش این اسکناس مربوط نمی‌شود بلکه بیشتر به خاطر کاغذ آن است! هکتور کوردرو، یک مهاجر ونزوئلایی که به کلمبیا رفته است با استفاده از اسکناس بولیوار، کیف پول و کیف زنانه درست می کند و آن را به گردشگران می فروشد. کورودو در مصاحبه با الجزیره گفت: این اسکناس‌ها دیگر هیچ ارزشی ندارند.

کوردرو برای تولید هر کیف از 70 اسکناس 100 بولیواری استفاده می کند و برای کیف های بزرگتر تا 1600 اسکناس نیز مصرف می کند اما هر کدام را به مبلغ هشت دلار می‌فروشد؛ کیف های بزرگتر نیز تا 12 دلار نیز قیمت دارند. توریست های اروپایی و آمریکایی که مشتریان این کیف ها هستند باورشان نمی شود که جنس این کیف های زیبا، واحد پولی کشوری باشد که زمانی قدرتمندترین اقتصاد منطقه آمریکای لاتین بود.

این کیف ها تنها بخشی از بلایی هستند که سر بولیوار آمده است. ونزوئلایی‌ها از این اسکناس ها برای هرکاری استفاده می کنند، به جز وسیله ای برای مبادله یا حفظ ارزش. کوردرو می افزاید: برخی از مردم اسکناس‌ها را  کیلویی می‌فروشند و برخی دیگر از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند.

دولت ونزوئلا از سال ها پیش چاپ انتشار آمار مربوط به نرخ تورم را متوقف کرده است اما طبق اعلام کنگره ملی این کشور، تورم در سال 2019 برابر 4035 درصد بوده است. ارزیابی صندوق بین المللی پول خیلی بدتر از این ها است. طبق گزارش صندوق پول در ماه اکتبر، تورم ونزوئلا امسال 200 هزار درصد و رشد اقتصادی منفی 35 درصد خواهد بود.

با تورم افسار گسیخته و کاهش شدید ارزش پول، استفاده از پول ملی در مبادلات تقریبا کنار گذشاشته شده است و اکنون بیشتر مردم از یورو و دلار استفاده می کنند. یک شهروند ونزوئلایی گفت: دست کم می دانیم فردا ارزششان کمتر نخواهد شد.

هر چند دولت همیشه بر طبل رهایی از دلار کوبیده است اما فروشگاه ها و مغازه ها چیز دیگری می گویند: "همه چیز بر حسب دلار قیمت گذاری شده است و آن‌هایی هم که هنوز بولیوار را قبول می‌کنند هر روز قیمت خود را تغییر می دهند طوری که تنها بخش کمی از مردم قدرت خریدنشان را دارند."

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها