پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تولید با پارس‌خودرو، فروش با سایپا+ پاسخ

24 خرداد 1401
تولید با پارس‌خودرو، فروش با سایپا+ پاسخ

 

به گزارش بانک اول، شرکت پارس‌خودرو که در سال‌های گذشته محصولات با کیفیتی همچون زانتیا، ماکسیما، تیانا و مگان را روی خط تولید خود می‌دید، در یکی دو سال‌ اخیر به تولید خودروهایی همچون برلیانس، ریچ، پراید، ساینا و کوییک روی آورده است که بررسی آمار و اطلاعات اعلامی از سوی این شرکت گواه از آن است که پارس‌خودرو در آبانماه سال جاری در مجموع ۷۰۰۲ دستگاه خودرو تولید و ۸۵۵۴ دستگاه به فروش رسانده است که بیشترین حجم تولید و فروش در آبانماه با حجم تولید ۶۵۳۱ دستگاه و فروش  ۸۳۳۷ دستگاه به نام خانواده x۱۰۰ یا همان پراید به ثبت رسیده است.
میزان فروش این شرکت در این ماه ۴۷ میلیارد و ۳۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که از بابت حق‌الزحمه از هر دستگاه پراید به سایپا، درآمدی در حدود ۲۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به دست آورده است.
در همین مدت میزان تولیدات محصول گروه رنو، برلیانس، ریچ و ون دولوکس صفر بوده اما با وجود عدم تولید محصولات اعلام شده، این شرکت در گروه رنو  ۱۳ دستگاه تندر ۹۰ به قیمت  ۴۹ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۶۹۲ تومان برای هر دستگاه فروخته و از بابت آن درآمدی معادل ۶۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته است.
در گروه برلیانس، این شرکت ۱۴۷ دستگاه خودرو در آبانماه به قیمت هر کدام ۴۸ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۷۲۱ تومان به فروش رسانده و درآمد ۷ میلیارد و ۱۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی از بابت آن به دست آورده است.
ون دولوکس که نرخ فروش هر دستگاه آن از سوی این شرکت ۲۲۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۱۰۵ تومان اعلام شده، در آبانماه با فروش ۵۷ دستگاه از آن، درآمد ۱۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی نصیب این شرکت کرده است.
حال با این شرایط می‌توان اعلام کرد محصولی از خانواده ساینا، کوئیک و ریچ p۲۷ به بازار عرضه نشده و این در حالی است که در هشتمین ماه سال جاری ۴۶۵ دستگاه از گروه Q۲۰۰ یا همان خانواده کوییک و شش دستگاه از خانواده S۲۰۰ یا همان ساینا تولید شده است.

عملکرد هشت ماهه
این شرکت از ابتدای امسال تا پایان آبانماه در مجموع ۶۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه خودرو تولید کرده و ۵۷ هزار و ۹۸۳ دستگاه خودرو به فروش رسانده که درآمدی در حدود ۴۰۴ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای آن به همراه داشته است.
نکته قابل توجه آن است که در هشت‌ماهه امسال با وجود عرضه دو مدل خودرو ریچ و ون دولوکس، تولید آن‌ها صفر بوده است.

شرکت پارس‌خودرو در گروه رنو در هشت‌ماهه امسال ۲۹۲۰ دستگاه تولید و از این خانواده ۳۵۸۶ دستگاه به قیمت هر یک ۴۷ میلیون و ۸۰۶ هزار تومانی به فروش رسانده و درآمدی در حدود ۱۷۱ میلیارد و ۴۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته است.

در همین مدت در گروه برلیانس، این شرکت ۱۹۳ دستگاه خودرو تولید کرد که با فروش ۴۵۶ دستگاه به قیمت هر یک ۴۷ میلیون و ۹۹ هزار و ۳۴۲ تومان، درآمد ۲۱ میلیارد و ۴۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی داشته است.

پارس‌خودرو در خانواده x۱۰۰ یا همان پراید طی هشت‌ماهه نخست سال جاری با تولید ۵۸ هزار و ۹۷ دستگاه و فروش ۵۳ هزار و ۷۶۴ دستگاه خودرو به نرخ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی درآمد ۱۷۲ میلیارد و ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای این شرکت به همراه داشته است.

ریچ با تولید سه دستگاه خودرو به قیمت هر یک ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد ۱۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و با فروش ۱۷۴ دستگاه خودرو ون دولوکس به قیمت هر یک ۲۲۳ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۵۴۰ تومان درآمد ۳۸ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومانی داشته است.
در هشت‌ماهه امسال ۵۰۱ دستگاه از خانواده کوییک توسط این شرکت تولید شده که راهی به خیابان‌ها پیدا نکرده و نرخ فروشی برای آن به ثبت نرسیده است. نکته قابل توجه آن است که سهم تولید آبانماه این خودرو نسبت به کل تولیدات هشت‌ماهه بیش از ۹۲ درصد بوده است.
البته این موضوع برای گروه ساینا نیز صادق است. در هشت‌ماهه سال جاری که شش دستگاه از این خودرو تولید شده، اصلاً فروشی برای آن به ثبت نرسیده است.
نکته قابل توجه آن است که پارس‌خودرو تولید محصولات پراید، کوییک و ساینا را به صورت حق الزحمه برای شرکت سایپا انجام می‌دهد.

توضیحات پارس خودرو

در پی انتشار این خبر، روابط عمومی شرکت پارس خودرو با ارسال نمابری به ایسنا توضیحاتی در مورد این گزارش داد.

طبق اعلام این شرکت، خودروی زانتیا فقط در شرکت سایپا تولید می‌شده که البته سالهاست از خط تولید خارج شده است. خودروی ریچ نیز از حدود دو سال پیش به طور کامل به شرکت زامیاد به عنوان یکی دیگر از شرکتهای زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا واگذار شده است.

در مورد تولید شش دستگاه خودروی ساینا در پارس خودرو در مدت ۹ ماه گذشته سال جاری که به فروش نرسیده است نیز لازم به توضیح است که قطعا تولید شش خودرو در مدت ۹ ماه برای یک خودروسازی که ظرفیت تولید روزانه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خودرو را دارد بسیار ناچیز و برای تولید آزمایشی و نه برای فروش صورت گرفته است.

در مورد قیمت فروش رنو و برلیانس نیز باید در نظر داشت که این خودروها تکمیل وجه شده و مربوط به پیش فروش های قبلی بوده که به ترتیب اولویت ثبت نام به نوبت تکمیل وجه و به مشتریان مربوطه تحویل می شود.

در این خبر عنوان شده که در هشت‌ماهه امسال ۵۰۱ دستگاه از خانواده کوییک توسط این شرکت تولید شده که راهی به خیابان‌ها پیدا نکرده است. در توضیح این موضوع باید این نکته را تذکر داد که این خودروها کوییک «آر» مربوط به پارس خودرو بوده که پیش از این پیش فروش شده و هنوز موعد تحویل این خودروها نرسیده و شرکت در تلاش است بدون تاخیر، خودروهای تعهد شده را در موعد مقرر به مشتریان محترم تحویل دهد.

در پایان این نکته هم بادآوری می شود که شرکت پارس خودرو به عنوان یکی از شرکتهای تابع گروه خودروسازی سایپا در حال حاضر به دلیل تحریم های صورت گرفته صنعت خودرو برای حفظ اشتغال و کمک به شرکت مادر، به ناچار خودروهای شرکت سایپا از جمله پراید را به صورت حق العمل کاری تولید می کند و طبیعتا چون این خودروهای با برند و لوگوی سایپا تولید می شود، فروش آنها هم توسط معاونت بازاریابی و فروش سایپا صورت می گیرد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها