شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا تسهیلات و وام یک چیز هستند؟

24 خرداد 1401
آیا تسهیلات و وام یک چیز هستند؟

به گزارش بانک اول، دو واژه‌ی وام و تسهیلات در معانی اشتباه و بعضاً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند ولی مفهوم تسهیلات فراتر و عام تر از وام می باشد به عبارتی دیگر می‌توان گفت هر نوع وامی نوعی تسهیلات است اما هر تسهیلاتی وام نیست. برای روشن شدن فرق بین تسهیلات و وام تلاش می کنیم تعریف جامعی از هر دو ارائه کنیم.

 

وام چیست؟
وام در واقع پول، ملک، کالا و یا هر نوع دارایی‌ای است که از جانب یک فرد، یعنی وام دهنده، به فرد دیگر، یعنی وام گیرنده، پرداخت می‌شود. شرط اصلی در این پرداخت این است که اصل دارایی پرداخت شده به همراه مقداری بهره، پس از گذشت زمان مورد توافق طرفین به وام‌دهنده بازگردانده شود.

 

تسهیلات چیست؟
به لحاظ لغوی کلمه تسهیلات از ریشه سهل کردن (آسان کردن) می آید.
در حقیقت بانک‌ها با گردآوری نقدینگی‌های بی‌هدف از جامعه، آن‌ها را به صورت هدفمند به مصرف می‌رساند. به چنین فرایندی اصطلاحاً اعطای تسهیلات گفته می‌شود. به عنوان مثال یکی از اشکال اعطای تسهیلات قرارداد مضاربه است. در این قراداد به زبان ساده، بانک سرمایه‌ی مورد نیاز یک فعالیت تجاری را تأمین نموده و در مقابل در سود آن فعالیت سهیم می‌شود. مشاهده می‌کنید که تفاوت وام و تسهیلات با توجه به همین مثال قابل درک است. در وام‌دهی به هیچ وجه خبری از مشارکت در سود نیست. همان‌گونه که اشاره شد، اعطای تسهیلات مفهومی گسترده‌تر نسبت به وام دارد. تسهیلات اشکال دیگری نظیر مشارکت مدنی، جعاله، ضمانت‌نامه و … دارند.

 

نتیجه فرق بین وام و تسهیلات؟
به صورت مختصر می‌توان گفت که وجوهی که در جهت افزایش تولید و کمک‌رسانی به واحدهای صنعتی راکد پرداخت می‌شوند، در حقیقت همگی به نوعی تسهیلات هستند. این در حالی است که وجوه پرداخت شده برای مواردی مانند ازدواج، خرید مسکن، درمان، و … وام هستند.

 

نکات مهم در وام گرفتن
هیچ گاه بیش از اندازه وام نگیرید. حداکثر اقساط پرداختی بابت وام های شما نباید از ۳۶% در آمد ماهانه بیشتر باشد.

همچنین هزینه اقساط وام رهنی مسکن نباید بیشتر از ۲۵% درآمد ماهانه باشد.

EMI نباید از ۳۶% درآمد بیشتر شود. EMI همان اقساط وام یا استقراض برابر ماهانه است. خصوصا افرادی که به سن بازنشستگی نزدیک می شوند، نباید بیشتر از این مبلغ قسط ماهانه داشته باشند.

وام سرمایه است و نباید به عنوان پول استفاده شود

انواع وام:
ازدواج
قرض الحسنه
مسکن
کشاورزی
صنعتی
کالا
خودرو
خودروی فرسوده
جعاله تعمیر مسکن
مضاربه ای
پشتیبانی از طرحهای سرمایه گذاری

اخبار مرتبط
: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.
سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. مبلغ تسهیلات براساس میانگین حساب مشتریان قابل تغییر است. افراد متقاضی دریافت وام ۲۰۰ میلیونی باید در یکی از شعب سینا سپرده قرض الحسنه افتتاح کنند.
سیستم توزیع وام در هر جامعه‌ای عموما یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری برای مدیریت جامعه است و نتایج آن بیانگر آن است که اهتمام یک جامعه در کدام سمت و سو قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد عموما بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی در ایران به صاحبان کسب و کار تخصیص می‌یابد اما قابل توجه است که در سال گذشته سهم خانوار از وام‌های پرداخت شده افزایش یافته است.
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها