جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ورود جدی فین تک‌ها به بازار پول/ ممنوعیت فعالیت‌های ارزی

24 خرداد 1401
ورود جدی فین تک‌ها به بازار پول/ ممنوعیت فعالیت‌های ارزی

 به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا ناصر حکیمی عصر امروز در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران درباره فعالیت فین تک ها در کشور گفت: فین تک ها هم مثل هر ایده نو دیگری زمان اوج دارد، اما فین تک یک اوج گیری با پشتوانه است چون هنگامی که درآمدزایی دارد می توان به آینده و واقعی بودن این اقدام امیدوار بود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: در هر صنعتی افرادی وجود دارند که هر اقدام جدیدی را تهدیدی برای فعالیت خود می دانند و در قبال این تهدیدها سکوت نکرده و به دنبال رفع آن هستند.

وی افزود: البته با توجه به اینکه فین تک ها بخشی از کارمزدها و خدمات پرداخت سیستم بانکی را به خود اختصاص می دهند و مشتریان را با ارائه خدمات توسط شرکت خود جذب می کنند، به عنوان رقیبی جدی برای بانک ها هستند.

حکیمی ادامه داد:‌ فین تک ها به دنبال این هستند تا در صنعت بانکی علاوه بر پرداخت، خدمات دیگری را نیز ارائه کنند که به دلیل اینکه تهدیدی برای بانک ها محسوب می شوند بانک ها از هیچ یک از فعالیت های آنها استقبال نمی کنند و در مقابل فعالیت های آنها، دو راه در پیش خواهند گرفت.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: بانک ها یا با حمایت از آنها این شرکت ها را در درون خود جای می دهند و کم کم آنها را کمرنگ خواهند کرد و یا از ابتدای فعالیت آنها مانع خواهند شد.

وی درباره واکنش بانک مرکزی نسبت به فعالیت این شرکت ها گفت: به دلیل اینکه آنها عاملی برای رونق کسب و کار هستند بانک مرکزی از آنها تا جایی که خط قرمزهای این بانک را رد نکنند حمایت می کند.

حکیمی درباره خط قرمزهای بانک مرکزی برای فعالیت فین تک ها گفت:‌ برخی موضوعاتی که بانک مرکزی نسبت به آنها حساسیت دارد و با توجه به تجربیات گذشته، امکان فعالیت فین تک ها در زمینه هایی از جمله مباحث ارزی،‌ سپرده گیری، خلق پول و ... را نخواهد داد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه بحث فین تک ها در دنیا موضوعی جدید است، تاکید کرد: حاکمیت باید خالقان فین تک ها را افرادی خلاق و باهوش بداند که توانسته اند از بخش ها و حوزه هایی در سیستم مالی و تجاری کشور استفاده کنند که مورد غفلت دیگران بوده است.

به گفته وی، مشکل آنها نبود حمایت های مالی و معنوی و همچنین عدم ارائه پشتوانه های قوی است. حکیمی افزود:‌ به نظر من این جوانان خلاق باید به دنبال فرد و قدرتی برای لابی گری باشند تا کسی امکان سنگ اندازی و قطع فعالیت آنها را نداشته باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا این بانک در زمینه تعیین تکلیف و مجوزدهی به موسسات غیرمجاز فعالیتی نکرده است؟ گفت: اخیرا در جامعه تهمتی به بانک مرکزی زده می شود مبنی بر اینکه این بانک به موسسات غیرمجازی که با مشکل مواجه شده اند مجوز داده که این موضوع کاملا خلاف واقعیت است و به نظر من در اینباره نباید شعار بدهیم.

حکیمی ادامه داد:‌ به نظر من بانک های تجاری عاملی برای افزایش قدرت اینگونه موسسات هستند زیرا بیش از ۵۰ درصد حساب های موسسات غیرمجاز در یکی از بانک ها سپرده گذاری شده که خود این موضوع عاملی برای افزایش قدرت اینگونه موسسات است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها