چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

بانک ملی و تجارت سهام 3 شرکت را می فروشند

24 خرداد 1401
بانک ملی و تجارت سهام 3 شرکت را می فروشند

به گزارش بانک اول، طبق روال سال های قبل ، بانک ها و شرکت های مادر و هلدینگ با نزدیک شدن به پایان سال ، آماده واگذاری و عرضه بلوکی سهام شرکت های بورسی و فرابورسی شدند و این جریان در هفته های پایانی سال جاری با برنامه دو بانک ملی و تجارت شروع شد که دو سه سال اخیر هم تکرار اما بی نتیجه مانده است.

به این ترتیب ، بانک تجارت ابتدا چهارشنبه 7 اسفند اقدام به عرضه دو میلیارد و 299 میلیون سهم فولادمبارکه معادل 1.1 درصد می کند که به صورت نقد و با قیمت پایه هر سهم 490 تومان روانه میز فروش بازار اول معاملات بورس خواهد شد . با توجه به ارزش پایه 1.1 هزار میلیارد تومانی و فروش نقد این بلوک ، باید منتظر ماند و دید آیا خریداری حاضر خواهد شد یا باز هم این عرضه ، نمایشی خواهد بود ؟

این بانک همچنین بلوک ١۶.۵ درصدی سهام نیروگاه جهرم با قیمت پایه هر سهم۴١٠ تومان را عرضه می کند بدین ترتیب، این بلوک در تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه به فروش خواهد رسید.



این بانک که با سرمایه 22.3 هزار میلیارد تومانی ، بزرگترین بانک و شرکت بورسی بشمار می رود 28 اسفند مانند دو سال پیش هم اقدام به عرضه 13.41 درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان خواهد کرد که مشتمل بر 488 میلیون و 580 هزار سهم به قیمت هر سهم 690 تومان و به صورت 40 نقد و باقی در دو قسط 6 ماهه و سود 18 درصدی است.



بانک ملی ایران که بزرگترین بانک دولتی است، برای سومین سال متوالی در آخرین روز کاری سال یعنی 28 اسفند ، بلوک 63.18 درصدی سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را آماده واگذاری کرده که با در نظر گرفتن ارزش پایه 18.8 هزار میلیارد تومانی و شرایط فروش ، امکان فروش آن سخت و بعید به نظر می رسد.

بلوک "وبانک" شامل بیش از 10 میلیارد و 267 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 1840 تومان و به صورت 50 درصد نقد و باقی در 10 قسط مساوی با فاصله زمانی 6 ماهه و سود 18 درصدی ، برای فروش آمده شده تا در صورت فروش زمینه خروج از ترکیب سهامداری این هلدینگ 1.6 هزار میلیارد تومانی فراهم شود.
 

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها