پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

تصمیم بانک مرکزی ایران در باره ارز دیجیتال

24 خرداد 1401
تصمیم بانک مرکزی ایران در باره ارز دیجیتال

با رشد قیمت و افزایش تقاضای جهانی برای رمز ارزها، دولت ها و بانک های مرکزی، هر کدام به شیوه ای با این ارزها برخورد کرده اند. در برخی کشورها، بررسی بر روی ارزهای دیجیتال صورت می گیرد و استفاده از آن ها در دستور کار بانک های مرکزی قرار دارد. برخی دیگر از کشورها فعلاً به رمز ارزها روی خوشی نشان نداده اند و در برابر پذیرش آن ها مقاومت می کنند. از جمله طرفداران ارز دیجیتال در سراسر جهان، می توان به کانادا، استرالیا، ژاپن، چین، تایلند و اندونزی اشاره کرد. ایران و آمریکا هم نسبت به ارزهای دیجیتال واکنش نشان داده اند اما هنوز نتوانسته اند چهارچوب مناسبی برای استفاده از آن ها در نظر بگیرند. در ادامه به بررسی ماهیت رمز ارزها و نقش آن ها در اقتصاد کشور می پردازیم. 

 

ارز دیجیتال

 

سیر تا پیاز داستان ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا به طور صحیح تر رمز ارز، پروژه ای بود که در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی کلید خورد. شروع این داستان پر ماجرا و پر فراز و نشیب، به آغاز سفر کودکی به نام بیت کوین بر می گردد. بیت کوین، فرزند مردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بود. ساتوشی پس از تولد فرزندش، آن را به افرادی مطمئن سپرد تا از او مراقبت کنند. این افراد بیت کوین را رشد و پرورش دادند تا به یک مرد تنومند تبدیل شد. مردی که بارها به او حمله شد و افراد زیادی قصد کشتن آن را داشتند؛ اما قدرت روز افزون این مرد، او را کم کم روئین تن کرد. 

داستان سه خطی بالا می تواند توضیح ملموسی برای چگونگی پیدایش و افزایش ارزش بیت کوین باشد. در سال 2008 این ارز توسّط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد. بستر پیدایش بیت کوین، بلاکچین نام داشت. بلاکچین زنجیره ای از بلاک های متصل به هم است که هر کدام حاوی اطلاعات کامل تراکنش های مختلف هستند. بلاکچین یک تکنولوژی و بیت کوین یک سیستم پرداختی و ارز دیجیتال است. از آن جایی که اغلب افراد تازه وارد این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه می گیرند، لازم دانستیم تا در همین ابتدای کار به تفکیک آن ها بپردازیم. پس از انتشار بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداختی غیر متمرکز، بدون واسطه، امن و سریع، ارزهای دیگری هم به وجود آمدند تا بازار کریپتوکارنسی روز به روز پربار تر شود. کریپتوکارنسی به معنای ارز رمز نگاری شده است که به اختصار به آن رمز ارز می گویند. رمز ارزهای به منتشر شده بعد از بیت کوین، آلت کوین نام گرفتند. آلت کوین ها بیش از 5 هزار ارز دیجیتال مختلف هستند که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند. بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران، طیف گسترده ای از این آلت کوین ها را در اختیار کاربران می گذارد. هر یک از آلت کوین ها هدف خاصی را دنبال می کند و کارکرد همۀ آن ها یکسان نیست. اما یک سری تشابهات کلی در اکثر آن ها به چشم می خورد. به طور کلی ارزهای دیجیتال به وجود آمدند تا تمرکز و واسطه گرایی را در پرداخت ها کمرنگ کرده و نهایتاً از بین ببرند. اکثر آن ها به این آرمان پایبند هستند و از دخالت قدرت های سیاسی و اقتصادی در شبکه های خود جلوگیری می کنند. در این بین ارزهایی هم وجود دارند که به دلیل مقاومت در برابر نوسانات شدید بازار، نیاز به یک پشتوانۀ محکم دارند تا از نوسان شدید قیمت آن ها جلوگیری کند. به این ارزها استیبل کوین می گویند. 

 

کوین های استیبل یا پایدار

استیبل کوین ها یا کوین های پایدار، وسیله ای برای حفظ ارزش سرمایه محسوب می شوند. اگر شما بخواهید با استفاده از مقدار مشخصی رمز ارز، معامله ای را در آینده انجام دهید، به دلیل نوسانات شدید قیمتی این امر امکان پذیر نمی باشد. مثلاً شما با کسی قرار بگذارید که هفتۀ آینده به او یک بیت کوین بدهید. اگر هنگام توافق شما، قیمت بیت کوین 50 هزار دلار و هفتۀ آینده 60 هزار دلار باشد، شما متحمّل ضرری سنگین می شوید. اگر هم قیمت آن 40 هزار دلار باشد، طرف مقابل شما ضرر می کند. به همین خاطر، نوسانات مانع استفاده از عموم ارزهای دیجیتال برای معاملات مدت دار می شوند. امّا با پیدایش استیبل کوین ها، این امر امکان پذیر شده است. استیبل کوین ها در برابر ریزش ها و افزایش ها مقاومت می کنند و ارزش پول را حفظ می کنند. به همین دلیل می توان از آن ها به جای پول های کاغذی در معاملات روزمره استفاده کرد. صرافی ها معمولاً استفادۀ زیادی از تتر می کنند. تتر معروف ترین و پر استفاده ترین استیبل کوین است. پشتوانۀ تتر دلار است و به همین دلیل نمی توان آن را یک ارز غیر متمرکز دانست. قیمت تتر معادل 1 دلار آمریکا می باشد.

 

ارز دیجیتال ملی ایران

 

ارز دیجیتال در ایران

با وجود اشتیاق چند تن از مقامات اقتصادی به داشتن ارز دیجیتال ملی و اخبار حاکی از راه اندازی ارز دیجیتال ملی ایران، دولت و بانک مرکزی همچنان نظر ثابتی دربارۀ ارز دیجیتال ندارد. در قانون هیچ ممنوعیتی برای تبادل این ارزها وجود ندارد؛ با این حال هنوز چهارچوب قانونی برای فعالیت این ارزها در کشور تدوین نشده است. از آن جایی که رمز ارزها، راه ورود سرمایه به کشور را هموار می کنند، می توانند گزینه ای مناسب برای دور زدن تحریم ها و مقابله با آن ها باشند. از این رو صرافی هایی پدید آمدند تا بتوانند نیاز مردم را در خرید و فروش این ارزها تأمین کنند. یکی از این صرافی ها بیت ایمن است. بیت ایمن به عنوان سریع ترین و امن ترین پلتفرم تبادل ارز دیجیتال در ایران، با کامل ترین سبد ارزی و امکاناتی منحصر بفرد پاسخگوی مشتریان است. برای کسانی مثل ما که قصد خرید ارز دیجیتال را دارند، امنیت و سرعت، پشتیبانی، یک کیف پول مطمئن، آموزش های ابتدایی و اخبار مهم و امکانات جانبی کاربر پسند، امری ضروری محسوب می شود. بیت ایمن همۀ این امکانات را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهد. مسابقات هفتگی بیت ایمن جوایز ارزنده ای دارد. همچنین این صرافی امکان کسب درآمد رایگان از طریق دعوت دوستان را برای ما فراهم کرده است.

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها