پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

همراه داشتن سلاح سرد چه زمانی جرم نیست؟

24 خرداد 1401
همراه داشتن سلاح سرد چه زمانی جرم نیست؟

سلاح سرد چیست و چه تفاوتی با سلاح گرم دارد؟ و آیا وقتی با اسلحه سرد ضربه‌ای وارد و زخمی ایجاد شود یا قتلی صورت بگیرد آن وقت جرم اتفاق افتاده است یا همراه داشتن آن و تهدید با سلاح سرد یا قدرت‌نمایی با آن هم بدون صدمه بدنی جرم است ‌و مجازات کیفری دارد؟ و آیا کسی که اسلحه سرد همراه خود دارد و اقدامی نکرده است هم مجرم است؟ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا درباره آن توضیح بیشتری بخوانید اما مشکلات حقوقی ناشی از سلاح سرد با گرم را از طریق گفتگوی آنلاین با متخصصان جرایم کیفری 

حل‌وفصل کنید که از طریق گوشی به راحتی انجام می‌شود و در تمام روزهای سال حتی روزهای تعطیل و در همه ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر است.

تعریف سلاح سرد و جرم همراه داشتن

وقتی از جرم سلاح سرد صحبت می‌کنیم ابتدا باید تعریف آن را بدانیم. سلاح سرد هر وسیله‌ای است که بدون صدا عمل می‌کند (برخلاف سلاح گرم) و پس از برخورد با بدن در کمترین حالت جراحت و خونریزی ایجاد می‌کند و در حالت شدیدتر ممکن است باعث ازکارافتادگی کامل یا ناقص کردن یک عضو یا بخشی از بدن و حتی مرگ شود. چاقو، قمه، شمشیر، ساتور، دسته و تیزی از مهم‌ترین و مشهورترین مصادیق سلاح سردند.

روشن است که مثلاً چاقو و ساتور یک وسیله دولبه است و استفاده و کاربرد مجاز آن خیلی بیشتر از استفاده غیرقانونی و خطرناک آن است. بنابراین ملاک اصلی در جرم‌های سلاح سرد، نوع استفاده از آنهاست و همراه داشتن سلاح سرد ذاتاً جرم نیست. تبصره یک ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی تصریح می‌کند که «حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه‌بوکس در صورتی که صرفاً به‌منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود جرم محسوب می‌گردد».

البته در وقوع جرم سلاح سرد خواهید دید که همیشه لازم نیست از این وسایل استفاده شود بلکه در مواردی صرف همراه داشتن آنها باعث تحقق جرم کیفری می‌گردد؛ حتی اگر ضربه‌ای وارد نشود و کسی هم آسیب بدنی نبیند.

قبل از صحبت کردن درباره مهم‌ترین مصداقی که با همراه داشتن سلاح سرد و بدون استفاده آن جرم واقع می‌شود و در بعضی موارد مجازاتش قصاص نفس است، پیشنهاد می‌شود اگر گرفتار مشکلات حقوقی پیچیده ناشی از سلاح سرد هستید آن را با مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا با متخصصان برجسته حقوقی مطرح و بهترین راهکار قانونی را دریافت کنید. امکان مشاوره تلفنی به صورت ۲۴ساعته و در همه روزهای حتی ایام تعطیل وجود دارد و به دلیل آنلاین بودن گروه بزرگی از متخصصان حقوقی هیچ وقت در نوبت و صف قرار نمی‌گیرید.

تهدید و قدرت‌نمایی با سلاح سرد

ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی چند مصداق جرم به وسیله سلاح سرد و مجازات کیفری آن را بیان کرده است:

«هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر، تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد‌ یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

در این ماده چند استفاده غیر قانونی از سلاح سرد را نام برده است؛ ازجمله تظاهر، قدرت‌نمایی، مزاحمت و تهدید. در همین موارد گاهی افراد قصد استفاده از سلاح سرد و ایجاد صدمه بدنی را ندارند بلکه فقط آن را همراه خود می‌آورند تا قدرت‌نمایی کنند یا تهدید و مزاحمت آنها اثر کند و افراد از ترس جان خود به خواسته آنها تن دهند. در این موارد صرف همراه داشتن سلاح سرد جرم است و حداقل مجازات ماده ۶۱۷ را دارد؛ اما گاهی اتفاقاتی می‌افتد که همین تهدید خالی یا مزاحمت به ظاهر کوچک یا قیافه گرفتن معمولی یا تظاهر به داشتن سلاح سرد و حتی نداشتن قصد واقعی تهدید و مزاحمت، باعث نتایج خطرناک و عواقب سنگینی می‌گردد. به این سه مثال‌ دقت کنید:

۱. معمولاً افراد در این موقعیت‌ها از ترس جان خویش به خواسته تهدید‌کنندگان تن می‌دهند اما اگر زد و خوردی پیش آید و کسی آسیب ببیند مجازات آن هم اضافه می‌شود؛ مثلاً اگر قتلی صورت بگیرد و عمدی بودن آن اثبات شود حکمش اعدام است. و اگر باعث نقص عضو شود قصاص عضو وجود دارد.

۲. یک مثال خطرناک دیگر اینکه اگر بر اثر تهدید با چاقو و بدون استفاده از آن، افراد بیمار یا سال‌مندی که در صحنه هستند به دلیل ترس و مانند آن بمیرند، قتل عمد محسوب می‌شود که حکمش قصاص نفس است!

۳. اگر مرد زنش را با همراه داشتن سلاح سرد مثل چاقو تهدید کند و در دادگاه تهدید با سلاح سرد ثابت شود، شوهر، طبق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی مجرم است و به ۳ ماه تا ۱ سال حبس ‌تعزیری محکوم خواهد شد. همچنین این تهدید می‌تواند مشکلات بعدی را مثل اثبات عسر و حرج برای زن و تهیه مسکن جدا تا درخواست طلاق از طرف زن و بحث مهریه و… به همراه داشته باشد.

●       محاربه و مجازات آن

در ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، همراه داشتن و استفاده از سلاح سرد را به شکل محاربه از مجازات ذکر شده استثنا کرده است. به همین دلیل خوب است با مفهوم محاربه و مجازات سنگین آن هم آشنا شویم. ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، محاربه را به «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد» تعریف کرده است. برای مجازات محاربه طبق ماده ۲۸۲ چهار گزینه وجود دارد که انتخاب آنها به عهده قاضی گذاشته شده است: اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست راست و پای چپ، نفی بلد (تبعید خاص).

نکته آخر اینکه اساساً همراه داشتن سلاح سرد خطرناک است و گاهی بر اثر هیجانات و بروز عصبانیت یا وقوع خشونت‌های خانگی یا خیابانی، افراد از سلاح سرد همراه خود استفاده می‌کنند و آنچه نباید بشود می‌شود. به هر حال اگر ناخواسته یا بر اثر اشتباه یا عمد دچار مشکلات حقوقی جرایم سلاح‌های سرد و گرم شده‌اید بهترین کار استفاده از پشتیبانی وکیل خوب و موفق بنیاد وکلاست که برای جستجو و یافتن آن از سراسر کشور امکانات کامل و متنوعی وجود دارد؛ مانند مشاهده تخصص، سابقه و نظر مشتریان قبلی وکیل یا کارشناس حقوقی.

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: