جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سود سپرده یکساله در کدام بانک‌ها از 23 درصد بیشتر است؟

24 خرداد 1401
سود سپرده یکساله در کدام بانک‌ها از 23 درصد بیشتر است؟

به گزارش بانک اول، سپرده کردن پول به مدت یک سال یا بیشتر در بانک ها و دریافت سود سپرده بانکی در شرایط تورمی که ارزش پول هر روز سقوط می کند ، از منطق اقتصادی به دور است مگر آن که سود سپرده پیشنهادی جذاب باشد.

سود سپرده کنونی بانک ها که طبق مصوبه بانک مرکزی برای سپرده های یکساله 16 درصد در نظر گرفته شده به هیچ وجه در مقایسه با تورم جذاب نیست اما بانک ها با راهکارهایی سود بیشتری برای مشتریان درنظر می گیرند.

 

روزنامه هفت صبح در گزارشی به معرفی بانک هایی پرداخته که سود سپرده آنها طبق محاسبات این روزنامه از نرخ مصوب بانک مرکزی بیشتر است.

هفت صبح در این گزارش نوشته است؛ برای اینکه متوجه شویم هر بانک واقعا چقدر سود به مشتریانش پرداخت کرده، سراغ گزارش های منتشر شده در سامانه کدال رفتیم. 10 بانک بورسی هر کدام سر ماه اعلام می کنند که چقدر سپرده از مردم در اختیار دارند و چه مبلغی را به عنوان سود پرداخت کرده اند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد بانک های خصوصی مثل پاسارگاد، دی و خاورمیانه بیشترین نرخ سود را برای سپرده ها در نظر می گیرند و بانک های دولتی مثل ملت، صادرات، تجارت و پست بانک پایبندی بیشتری به نرخ مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دارند.

نرخ سود متوسط کل سپرده های بررسی شده در این گزارش حدود 17.8 درصد سالانه است. البته این روش برای پیدا کردن سود واقعی بانک ها ممکن است 100 درصد دقیق نباشد. نعمان آقپور، کارشناس امور بانکی می گوید از آنجاکه بانکها سود ماه شمار پرداخت می کنند، صرفا سپرده هایی که دست نخورده باقی مانده اند مشمول دریافت سود خواهند شد. به همین خاطر ممکن است عدد به دست آمده دقیق نباشد ولی همچنان می توان از این طریق متوجه شد که بانکها حدودا و به طور میانگین چه نرخ سودی را برای سپرده هایشان در نظر گرفته اند.

 

بانک پاسارگاد؛ سود سپرده سالانه 23.6 درصد

بررسی آخرین گزارش فعالیت ماهانه بانک پاسارگاد در سامانه کدال نشان می دهد مشتریان این بانک تا پایان تیرماه حدود 18 هزار و 66 4 میلیارد تومان سرمایه خود را در قالب سپرده های یکساله سرمایه گذاری کرده اند و بانک پاسارگاد در مجموع حدود 363 میلیارد تومان سود به این سپرده ها داده که اگر این دو عدد را به هم تقسیم کنیم، می بینیم سود یک ماه این سپرده ها1.94 درصد بوده که معادل سالانه 23.6 درصد است.

این رقم بالاترین سود پرداخت شده بین بانک های مورد بررسی در این گزارش به حساب می آید. همچنین بررسی وضعیت سپرده های بلندمدت دوساله نشان می دهد بانک پاسارگاد در آخرین گزارش خود به سپرده های دو ساله که حجم آنها 69هزار میلیارد تومان است، 1.55 درصد در ماه سود داده که این رقم معادل سالانه 18.5 درصد است.

بانک دی؛ سود سپرده سالانه 21/7 درصد

بانک دی در رتبه دوم بیشترین سود پرداختی به سپرده  های بلندمدت قرار دارد. حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه در سپرده های بلندمدت یک ساله بانک دی سپرده گذاری شده و مجموع سود پرداختی به این حجم سپرده، در تیرماه حدود89 میلیارد تومان بوده که معادل 1.8 درصد کل مبلغ سپرد ه هاست.

اگر بانکی در یک ماه 1.8 درصد سود بدهد یعنی نرخ سود سالانه را 21.7 درصد در نظر گرفته است. مشتریان بانک دی به سپرده های دوساله علاقه بیشتری نشان داده اند و حجم این سپرده ها بر اساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه بانک حدود 22 هزار و 800 میلیارد تومان است که به آن 351 میلیارد تومان سود تعلق گرفته است.

محاسبات نشان می دهد نرخ سود این سپرده ها به طور میانگین 20.7 درصد بوده است.

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها