چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه دریافت سود 18 درصدی از سپرده گذاری کوتاه مدت 4و٬2 و 6 ماهه در بانکها

24 خرداد 1401
نحوه دریافت سود 18 درصدی از سپرده گذاری  کوتاه مدت   4و٬2 و 6 ماهه در بانکها

نحوه دریافت سود سالانه 18 درصدی در بازهای 3 ماهه ٬6 ماهه٬ 9 ماهه و ...

تا همین چند سال پیش وضعیت پرداخت سود به سپرده  بانک ها بسیار پر هرج و مرج و بدون نظارت و ضابطه خاصی در جریان بود به طوریکه پرداخت سود در فلان بانک 15 درصد و در بانک دیگر 24 درصد بود.موسسات اعتباری و مالی هم جهت جذب منابع بیشتر معمولا 4-5 درصد سود بیشتر نسبت به بانکهای دولتی و خصوصی به مشتریان پیشنهاد می کردند.

تا اینکه بالاخره با سخت گیری بانک مرکزی و تهید بانک ها به جریمه سنگین بالاخره در تیرماه 1399 کلیه بانک ها موظف شدند نرخ سود پرداختی به سپرده ها را به صورت یکسان به مشتریان عرضه کنند.

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سودهای بانکی به این شرح است؛

سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۱۰ درصد  (در بانک ملت ۸ درصد) 

سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد

سپرده کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه: ۱۴ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید یک‌سال: ۱۶ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۱۸ درصد

در کنار این نرخ های اعلام شده ٬ بانک مرکزی به برخی از بانک های بزرگ دولتی و خصوصی اجازه انتشار گواهی سپرده یکساله را هم داده است . نرخ این اوراق در حال حاضر 18 درصد می باشد و نرخ شکست آن قبل از یکسال 10 درصد است.

نحوه دریافت سود 18 درصدی در بازه های کمتر از یکسال

بانک هایی که گواهی سپرده سرمایه گذاری یکساله با نرخ سود 18 درصدی صادر می کنند ٬ در هنگام مراجعه مشتریان جهت ابطال گواهی سپرده خود قبل از سررسید نهایی  و پرداخت اصل و سود گواهی سپرده به مشتریان ٬ گواهی های بازخرید شده توسط مشتری را که به صورت الکترونیک هستند نزد خزانه داری خود تا پایان سررسید گواهی نگه داری می کنند.این اوراق قابل فروش مجدد هست و بانک ها می توانند آنها را به متقاضیان جدید ارائه دهند.

بنا بر گزارش خبر نگار بانک اول که به یکی از بانک های بزرگ و خوشنام کشور مراجعه کرده بود٬ کارمند بانک گفته بود که با هماهنگی مدیریت مرکزی شعب خود قادر به ارائه سپرده در بازه های 3 ماهه ٬ 4 ماهه٬ و ... با سود 18 درصد است.

مثلا فرض کنید بانکی در دیماه ٬ بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته اقدام به انتشار گواهی های سپرده  یکساله الکترونیک 18 درصدی کرده است. بنابراین شخصی که امروز به آن بانک مراجعه می کند می تواند با هماهنگی بانک مربوطه اقدام به خرید مجدد اوراقی با سررسید های دیماه یا بهمن و یا اسفند امسال نماید که قبلا توسط صاحب اولیه آنها بازخرید شده است.

 

 

 

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها