جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

صندوق های سرمایه گذاری بورس چه ویژگی‌هایی دارند؟

24 خرداد 1401
صندوق های سرمایه گذاری بورس چه ویژگی‌هایی دارند؟

صندوق سرمایه گذاری در واقع نهادی مالی هستند که وجوه جمع‌آوری شده را در انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌‌کنند. دارایی‌های هر صندوق به واحدهای کوچکی تقسیم شده و هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود، در سود یا زیان صندوق شریک می‌شود. حضور کارشناسان و تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت دارایی صندوق‌ ها باعث می‌شود که ضمن کنترل ریسک‌های سرمایه‌گذاری، یک بازدهی متناسب با ریسک نصیب سرمایه‌گذاران شود. به عبارت دیگر اگر فرصت کافی برای یادگیری روش‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا تابلوخوانی ندارید یا علاقه‌ای به این کار ندارید، می‌توانید از طریق صندوق های سرمایه گذاری به راحتی در بازار بورس سرمایه گذاری کنید.

 

 

امروزه انواع مختلفی از صندوق‌ ها در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. در حالت کلی سرمایه گذاران می‌توانند نوع صندوق مناسب خود را با در نظر گرفتن پارامترهایی شامل ریسک سرمایه گذاری، بازدهی مورد انتظار و مدت زمان سرمایه‌ گذاری، انتخاب کنند. در حالت کلی و بر اساس ترکیب دارایی تحت مدیریت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان به ۴ گروه با درآمد ثابت، مختلط، سهامی و مبتنی بر طلا تقسیم کرد.

 

صندوق‌های درآمد ثابت

حداقل ۷۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود. از همین رو، صندوق‌های با درآمد ثابت جزو کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های بازار هستند. این صندوق ها مناسب کسانی است که حفظ اصل سرمایه را اولویت اصلی سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهند. بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت معمولا نزدیک به بازدهی سپرده‌های بانکی و اندکی بیشتر از آن‌ها است. مزیت دیگر سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به سپرده‌های بانکی این است که بر خلاف سپرده‌های بانکی که سود آن‌ها به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود، سود این صندوق‌ها به صورت روز شمار محاسبه می‌شود.

 

صندوق‌های مختلط

حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق های سرمایه گذاری مختلط در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق ها، در سهام و حق تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری می‌شود. صندوق های مختلط جزو صندوق های با ریسک متوسط بازار هستند. این صندوق ها مناسب کسانی است که ضمن پذیرش ریسکی نه چندان زیاد، به دنبال کسب بازدهی متناسب با آن ریسک هستند.

 

صندوق‌های سهامی

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق های سرمایه گذاری سهامی، در سهام، حق تقدم سهام و قراردادهای اختیار معامله سرمایه گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق ها، در سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌شود. از آنجا که نوسان ذات بازار سرمایه است و قیمت سهام شرکت‌ها مدام در حال کم و زیاد شدن است، صندوق های سهامی صندوق هایی پرریسک هستند و تنها مناسب کسانی است که آستانه پذیرش ریسک بالایی دارند. بازدهی صندوق های سهامی، بیش از هرچیز دیگری، به شرایط بازار سرمایه و وضعیت کاهشی یا افزایشی قیمت سهام شرکت‌ها وابسته است.

 

صندوق‌های طلا

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق های مبتنی بر طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد، در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه گذاری می‌شود. قیمت سکه طلا، بیشترین تاثیر را بر ارزش واحدهای صندوق های طلا دارد. بنابراین این صندوق ها مناسب کسانی است که ضمن پذیرش ریسک ناشی از تغییرات قیمت ارز و قیمت جهانی طلا، تمایل دارند بخشی از دارایی های خود را در طلا سرمایه گذاری کنند. از جمله مزایای سرمایه ‌گذاری در صندوق های طلا نسبت به خرید مستقیم سکه طلا می‌توان به عدم وجود ریسک‌های ناشی از نگهداری و خرید و فروش فیزیکی طلا شامل تقلبی بودن، کلاهبرداری و سرقت اشاره کرد.

 

 

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معامله

صندوق‌ها را بر اساس نحوه معامله در ۲ دسته‌‌ی مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله (ETF) قرار داد. سرمایه گذاری در هر یک از صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، از طریق مراجعه به شعب همان صندوق (یا درگاه اینترنتی همان صندوق) امکان‌پذیر است. در طرف مقابل، سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله (ETF) و خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری اینگونه صندوق‌ها، از طریق سامانه‌های معاملاتی کلیه کارگزاری‌های بازار سرمایه انجام می‌شود؛ درست مانند خرید و فروش سهام شرکت‌های موجود در بازار سرمایه.

 

 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

سایت آموزش کارگزاری مفید به نشانی Learning.emofid.com با هدف افزایش سطح دانش فعالان بازار سرمایه و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به عموم افراد جامعه راه‌اندازی شده است. با مراجعه به این سایت و مطالعه مقالات آموزشی، مشاهده دوره‌های ویدیویی و شرکت در کلاس‌های آموزشی -که همه این موارد به صورت رایگان و در سطوح مختلف مبتدی، متوسطه و پیشرفته ارائه می‌شوند- می‌توانید با زیر و بم بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری آشنا شوید.

اخبار مرتبط
بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا دولت کانادا با ارائه قوانین حمایتی، سعی در جذب نیروی کار و دانشجویان دارد . به این ترتیب و برای استفاده از این فرصت استثنایی شما باید بهترین راه برای مهاجرت به کانادا را برگزینید. در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم‌پرداخت: مهاجرت تحصیلی به کانادا مهاجرت تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟ ● اگر دانشجو هستید یا به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل دارید ● اگر امکان دریافت ورک‌پرمیت(اجازه کار) یا استارتاپ ویزای کانادا را ندارید
عوامل موثر بر هزینه رزرو هتل دوحه انتخاب هتل مناسب با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی سفرتان است. تنوع هتل‌ها در دوحه بسیار زیاد است و از هتل‌های ۵ ستاره لوکس تا هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. هر چه مدیریت بودجه برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد طبیعتا باید اقامتگاه‌های ارزانتر را بررسی و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.
پوکت در دریای آندامان و در جنوب غربی تایلند واقع شده است. این جزیره به واسطه زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری متنوع، تفریحات هیجان‌انگیز و فرهنگ غنی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل است.
صرافی CoinCatch، پلتفرم پیشرفته معامله گری خود را به صورت رسمی در ماه مارس 2023، راه اندازی کرد که شامل دو بخش اسپات و بازار های مشتقه مانند فیوچرز است و از بیشتر رمزارز ها پشتیبانی می کند. علاوه بر این قابلیت های معامله گری، صرافی CoinCatch برنامه دارد تا قابلیت Social trading(معامله گری جمعی) را به پلتفرم خود اضافه کند که این قابلیت به KOL ها اجازه می دهد تا استراتژی های معامله گری خود را با دنبال کنندگان خود، به اشتراک بگذارند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات