جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شرایط سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها/ کدام بانک‌ها بیشترین سود ارزی را دارند؟

24 خرداد 1401
شرایط سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها/ کدام بانک‌ها بیشترین سود ارزی را دارند؟

به گزارش بانک اول این روزها به واسطه کاهش ارزش پول ملی میزان استقبال از خدمات ارزی بانک‌ها افرایش یافته، در این گزارش خدمات ارزی بانک‌ها و میزان سود سپرده‌گذاری ارزی بررسی شده است.

حساب‌های سپرده ارزی را می‌توان به صورت بلند‌مدت (یک‌ساله) یا کوتاه‌مدت( ۳، ۶ و ۹) ماهه افتتاح کرد. سود سپرده‌گذاری ارزی ماهانه و به صورت ارزی یا ریالی پرداخت می‌شود. البته بانک‌ها برای پرداخت سود ارزی کارمزد دریافت می‌کنند.

درحال حاضر امکان حساب‌های بانکی شامل حساب قرض‌الحسنه، پس‌انداز ارزی، حساب‌های قرض‌الحسنه جاری و حساب‌های ارزی مدت‌دار می‌شود؛ هر یک از این حساب‌ها براساس مدت زمان و نوع حساب میزان سودی مشخصی دارند.

به دارندگان حساب‌های قرض‌الحسنه ارزی (پس‌انداز و جاری) سود تعلق نمی‌گیرد، ولی این مشتریان بانکی می‌توانند دسته‌چک یا حواله‌های ارزی دریافت کنند. همچنین به طور میانگین ۱۰۰ دلار از سرمایه سپرده‌گذار به صورت سپرده قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد و سودی ندارد. اما مشتریان بانک‌ها می‌توانند انتخاب کنند که برای سپرده ارزی خود سود دریافت کنند، حداکثر سود این نوع سپرده‌گذاری ۳۱۸ هزار تومان است.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای ارزهای یورو، دلار و درهم بین ۷۰۰ تا هزار دلار و حداقل میزان سرمایه گذاری نیز ۱۰ هزار دلار است. اغلب بانک‌ها سقف محدودیت زمان شش ماهه را در نظر می‌گیرند.

 برای سپرده‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی برخی از بانک‌ها سود ۲۰ درصدی می‌دهند که میزان سود دریافتی در ماه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

کدام بانک‌ها بیشترین سود ارزی را دارند؟

سرمایه: سه بانک از جمله بانک سرمایه بیشترین سود سپرده ارزی را به مشتریان خود می‌دهند. بالاترین نرخ سود سپرده‌گذاری ارزی در شبکه بانکی چهار درصد است. از جمله شرایط سپرده‌گذاری ارزی در بانک سرمایه این است که متقاضی باید حداقل هزار دلار از دارایی خود را با مدت زمان یک ساله در بانک سپرده‌گذاری کند.

اپراتور بانک سرمایه می‌گوید که سپرده‌گذار نمی‌تواند سود سپرده خود را به صورت ماهانه دریافت کند. به گفته او پس از گذشت یک سال اصل سرمایه و سود به صورت یکجا به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

توسعه صادرات: دومین بانک با بیشترین سود سپرده ارزی بانک توسعه صادرات است، حداکثر سود سرمایه‌گذاری در این بانک چهار درصد با مدت یک ساله است. نوع برگشت سود و اصل سپرده نیز به صورت ارزی است.

ملی: بانک ملی نیز سود چهار درصد به سپرده‌گذاران ارزی خود می‌دهد، مدت زمان سپرده‌گذاری در این بانک یک ساله است اما مشتریان این بانک می‌توانند سود سپرده خود را به صورت ماهانه دریافت کنند.

صادرات: سود سالانه سپرده‌گذاری ارزی در این بانک ۳٫۵ درصد است. همچنین پرداخت سود این بانک به صورت دلار و ماهانه می‌باشد.

ملت: این بانک نیز برای سپرده یک‌ساله ۲٫۵ درصد سود پرداخت می‌کند. اپراتور بانک ملی می‌گوید این بانک برای پرداخت اسکناس کارمزد دو در هزار و برای پرداخت سود کارمزد دو درصدی می‌گیرد.

شهر: سپرده‌گذاری ارزی در این بانک با نرخ سود سپرده ۲٫۵ درصد است و این سود ماهانه و با دلار پرداخت می‌شود.

کمترین سود ارزی متعلق به کدام بانک‌هاست؟

اقتصادنوین: با حداقل سرمایه گذاری هزار دلار در این بانک می‌توان ماهانه دو درصد سود گرفت.

پارسیان: برای سپرده‌گذاری یک‌ساله ۲ درصد سود می‌دهد و امکان دریافت این سود به صورت ماهانه وجود ندارد و پس از اتمام قرارداد یک‌سال می‌توان سود و سرمایه ابتدایی را برداشت کرد.

دی: در بانک دی برای سپرده‌گذاری می‌توان یک‌ ساله ۱٫۷ درصد سود دریافت کرد که این سود به صورت ماهانه پرداخت نمی‌شود.

سپه: بانک سپه با پرداخت سالانه ۱٫۵ درصد سود برای سپرده‌گذاری ارزی، در رده بانک‌ها با سود سپرده‌گذاری کم قرار می‌گیرد.

کشاوری: در این بانک برای سرمایه‌گذاری یک‌ ساله ۱٫۵ درصد سود به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد که پرداخت سود به صورت ماهانه است.

آینده: میزان سود برای سپرده‌گذاری یک‌ساله در این بانک یک درصد است و به گفته متصدیان بانک آینده سرمایه‌گذاری ارزی سودی ندارد و یک راه برای نگهداری ارز به حساب می‌آید.

کارآفرین: کمترین سود سپرده‌گذاری ارزی در بازده یک‌ ساله با ۰٫۳۵ درصد متعلق به بانک کارآفرین است که این سود پس از پایان دوره مالی به حساب سپرده‌گذار واریز می‌شود.

چرا سپرده‌گذاری ارزی؟

همانطور که محاسبات این گزارش نشان می‌دهد سپرده‌گذاری ارزی سه هزار و ۵۰۰ دلار(۱۰۰ میلیون تومان) در بیشترین مقدار مشمول سود ماهانه ۳۱۸ هزار تومانی می‌شود. اگر مشتریان بانک این ۱۰۰ میلیون خود را به صورت ریالی سپرده‌گذاری کنند می‌توانند از برخی از بانک‌ها سود ۲۰ درصد دریافت کنند که بانک برای این سپرده ماهانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان سود پرداخت می‌کند. بنابراین سپرده‌گذاری ارزی از نظر سود پرداختی صرفه اقتصادی ندارد.

آنطور که متصدیان اموربانکی نیز به آن اشاره می‌کنند سرمایه‌گذاری ارزی در بانک‌ها صرفا برای حفظ ارزش ارز بوده و سود چندانی برای سرمایه‌گذار ندارد. احتمالا این نوع سپرده‌گذاری برای کسانی بهتر باشد که در خانه دلار دارند و به علت نبود امنیت ترجبح می‌دهند آن را در بانک سپرده‌گذاری کنند.

اخبار مرتبط
ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است. بکارگیری این ابزار سیاست پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته است بگونه ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.
بانک مرکزی برای مقابله با بالا رفتن نوسانات ارز و طلا، مجوز دادن سود ۳۰ درصدی اوراق گواهی سپرده خاص را به بانک‌ها اعلام کرده است. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بانک‌ها از ۱۱بهمن به مدت یک هفته می‌توانند اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد عرضه کنند. بالاترین سودی که تا امروز بانک‌ها به سپرده‌های بانکی داده‌اند.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
بانک اول - بسیاری از افراد اولین حساب بانکی، اولین دفترچه بانکی و اولین کارت بانکی خود را به یاد دارند و به احتمال زیاد بعد از رسیدن به سن قانونی نیز هنوز از آنها استفاده می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها