پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

چگونه وام مسکن بخریم؟

24 خرداد 1401
چگونه وام مسکن بخریم؟

به گزارش بانک اول اگر برای خرید مسکن، نیاز فوری به وام دارید مهم‌ترین گزینه‌ای که پیش روی شماست خرید وام مسکن از کارگزاری بانک مسکن است. در این روش می‌توانید تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام بگیرید و البته برای خرید وام هم نیاز به پرداخت مبلغ نسبتا قابل توجهی است.

اوراق مسکن چیست؟ 

بانک مسکن در حال حاضر با چند روش متنوع وام مسکن پرداخت می‌کند که البته عمده‌ترین آن دریافت وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن، وام صندوق یکم و وام سپرده‌گذاری مسکن است. 

در روش وام به شیوه سپرده‌گذاری مسکن افراد باید در بانک مسکن حساب پس‌انداز افتتاح کنند و به پشتوانه پس‌اندازشان وام بگیرند. البته تسهیلات خرید مسکن را از محل صندوق پس‌انداز مسکن دریافت کنند که البته میزان این تسهیلات کم است و فقط رفع کسری جزئی بودجه خرید مسکن مناسب است. مبلغ این وام ۲۰ میلیون تومان است و حداقل باید ۳ میلیون تومان را به مدت یک تا سه سال سپرده‌گذاری کنید. خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید باید کمتر از ۲۵ سال از عمر آن گذشته باشد. ضمن اینکه مدت زمان بازپرداخت اقساط وام حداکثر ۱۲ ساله به صورت ساده یا پلکانی است و ۱۱ درصد هم نرخ سود برای آن در نظر گرفته شده است.

در روش دریافت وام از طریق صندوق یکم مسکن، متقاضیان باید باید نیمی از مبلغ وام درخواستی را به مدت یکسال سپرده‌گذاری کنند و سپس آن را در یک دوره ۱۲ ساله و با سود ۱۱ درصد بازپرداخت کنند.

 

اما در روش سوم که دریافت وام از طریق اوراق تسهیلات است، می‌توانید بدون سپرده‌گذاری و در سریع‌ترین زمان ممکن مبلغ مورد نیاز خود را به صورت وام دریافت کنید. البته در این روش نیاز به خریدن وام دارید و باید سود بالاتری برای وام بپردازید که نرخ سود آن در حال حاضر ۱۷.۵ درصد است.

مبلغ وام چقدر است؟ 

برای دریافت وام با اوراق تسهیلات مسکن مبالغ متفاوتی تعریف شده است. در تهران زوجین می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند و وام انفرادی ۲۸۰ میلیون تومان است.

در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زوجین می توانند ۳۲۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله بگیرند. وام انفرادی در این بخش ۲۴۰ میلیون تومان است.

در سایر مناطق شهری وام مسکن زوجین ۲۴۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان جعاله است و مجموع وام مسکن و وام جعاله انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

هزینه خرید اوراق وام مسکن چقدر است؟

هر برگه وام مسکن ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دارد و برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۹۶۰ برگه خرید.

در حال حاضر متوسط قیمت هر برگه وام مسکن حدود ۸۹ هزار و ۴۸۵ تومان است که باید این عدد را در ۹۶۰ برگه وام مسکن ضرب کرد. با این حساب در حال حاضر برای گرفتن یک وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۸۵ میلیون تومان هزینه کنید اما این رقم بالا باعث شد که بانک مسکن به تازگی طرح دیگری برای دریافت وام از طریق اوراق مسکن تعریف کند. 

روش جدید دریافت وام مسکن چیست؟

روش جدید دریافت وام مسکن این است که شما اوراق را با نصف قیمت می‌خرید اما در عوض باید ۸ ساله وام خود را تسویه کنید و نیم درصد سود بیشتر بدهید. به عنوان مثال یک زوج تهرانی می‌تواند به جای ۸۵ میلیون تومان حدود ۴۲ میلیون تومان پول بدهد و اوراق وام را خریداری کند اما وام خود را در مدت زمان کوتاه‌تر و با سود کمی بیشتر تسویه کند. 

برای خرید وام مسکن چه باید کرد؟

در ابتدا باید به بانک مسکن مراجعه و در این بانک حساب باز کنید. سپس برای خرید اوراق وام مسکن به کارگزاری در بورس معرفی می‌شوید و پس از خرید اوراق و معرفی ضامن، بانک ظرف حدود یک هفته نماینده خود را به دفترخانه ثبت اسناد می‌فرستد تا هنگام معامله مسکن چک وام را به نام فروشنده صادر کند.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها