ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

بانک‌ها چند نوع سپرده‌گذاری دارند؟ سپرده‌گذاری در کدام طرح بهتر است؟

24 خرداد 1401
بانک‌ها چند نوع سپرده‌گذاری دارند؟ سپرده‌گذاری در کدام طرح بهتر است؟

به گزارش بانک اول در حال حاضر بانک‌ها دو نوع سپرده ارزی و ریالی دارند. با ارزهای یورو، پوند، دلار، ین، فرانک، درهم و دینار می‌توان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرد اما سود سپرده‌گذاری ریالی بیشتر از سپرده‌گذاری ارزی است.

انواع سپرده‌ ریالی

حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز سپرده‌ای است که به آن سود تعلق نمی‌گیرد. در سال‌های گذشته برای این نوع حساب‌ها قرعه‌کشی برگزار می‌کردند تا مردم را به افتتاح این نوع حساب علاقه‌مند کنند.

برای دریافت دسته چک نیز می‌توان حساب قرض‌الحسنه جاری افتتاح کرد اما سودی برای متقاضی ندارد.

یکی از پرکاربردترین حساب‌ها، سپرده کوتاه‌مدت است. با استفاده از این سپرده می‌توان از خدماتی کارتی و اینترنت بانک نیز استفاده کرد. سود این نوع سپرده بین ۶ تا ۱۴ درصد متغیر است.

سپرده بلندمدت نسبت به سپرده کوتاه‌مدت سود بالاتری دارد. مدت زمان قرارداد سپرده‌گذار یک تا سه سال است و در این مدت بانک از ۱۰ تا ۲۵ درصد سود به فرد پرداخت می‌کند.

بیشتر بانک‌ها سپرده‌گذاری دانش آموزی ندارند. اما اپراتور بانک پارساگاد می‌گوید که طرح سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دانش‌آموزی با سود هشت درصد دارند و ۱۰۰ هزار تومان پس از افتتاح حساب به عنوان هدیه در حساب دانش‌ آموز قرار می‌گیرد.

سپرده ارزی بانک‌ها

حساب‌های سپرده ارزی را می‌توان به دو صورت بلندمدت و کوتاه مدت افتتاح کرد. سود این نوع سپرده‌گذاری ماهانه و به صورت ارزی یا ریالی پرداخت می‌شود.

بیشترین سود سپرده‌گذاری ارزی یک ساله در بانک‌ها چهار درصد است. اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان حدودا سه هزار و ۵۰۰ دلار در بانک‌ سپرده‌گذاری کند، ماهانه ۳۱۸ هزار تومان سود دریافت می‌کند.

سپرده‌گذاری ارزی تنوع کمی دارد، متقاضی می‌تواند تنها بانک و مدت زمان سپرده‌گذاری را تعیین کند و بقیه شرایط در بانک‌ها در مشترک است.

اوراق گواهی سپرده

اوراق گواهی سپرده بانک‌ها به دو صورت کوتاه‌ مدت و بلند مدت است؛ این  اوراق بی‌نام و قابل انتقال به‌غیر است که در هر زمان قابل تبدیل به وجه نقد هستند و در سررسیدهای یک‌ماهه تا چندماهه به فاصله از تاریخ انتشار و مدت یک تا پنج ساله منتشر می‌شود. بازپرداخت اصل و سود سپرده در سررسید توسط بانک منتشرکننده تعهد می‌شود.

همچنین معامله ثانویه اوراق گواهی سپرده در بازار سرمایه است. حداقل دوره سررسید گواهی‌های سپرده هفت روز و حداکثر آن نامحدود بوده، اما در عمل بیشتر گواهی‌های سپرده با سررسید کمتر از یک‌سال منتشر می‌شوند و در بین آن‌ها، گواهی‌های سه ماهه و شش ماهه محبوبیت بیشتری دارد.

طی سال‌های گذشته سپرده‌گذاری مبنی بر طلا در بانک‌ها وجود داشت که این سپرده‌گذاری به گواهی سپرده طلا در بورس تبدیل شد.

اخبار مرتبط
ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است. بکارگیری این ابزار سیاست پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته است بگونه ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.
بانک مرکزی برای مقابله با بالا رفتن نوسانات ارز و طلا، مجوز دادن سود ۳۰ درصدی اوراق گواهی سپرده خاص را به بانک‌ها اعلام کرده است. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بانک‌ها از ۱۱بهمن به مدت یک هفته می‌توانند اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد عرضه کنند. بالاترین سودی که تا امروز بانک‌ها به سپرده‌های بانکی داده‌اند.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
بانک اول - بسیاری از افراد اولین حساب بانکی، اولین دفترچه بانکی و اولین کارت بانکی خود را به یاد دارند و به احتمال زیاد بعد از رسیدن به سن قانونی نیز هنوز از آنها استفاده می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها