جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پیش بینی قیمت وام مسکن در پایان بهمن 1400

24 خرداد 1401
 پیش بینی قیمت وام مسکن در پایان بهمن 1400

به گزارش بانک اول «قیمت وام مسکن  رکورد سه ساله زد»؛ این جمله هفته هاست که تکرار می شود. درابتدا این قیمت با بالارفتن سقف خرید اوراق درابتدای پاییز جهش قابل توجهی داشته و در کانال 100 هزار تومان قرار گرفت. بانک مسکن نیز درواکنش برای مقابله با افزایش قیمت در ماه پایانی پاییز اقدامی حمایتی در جهت جلوگیری از رشد مداوم قیمت ها کرد. این نهاد در اطلاعیه ای اعلام کرد هزینه خرید اوراق 50 درصد کاهش پیدا کرده و این چنین روند صعودی قیمت اوراق را شکست.

اما روند قیمت  اوراق در روزهای گذشته نشان می دهد هنوز سطح قیمت اوراق در بالاترین میزان خود در حداقل دو سال اخیر قرار گرفته است. 

رکوردزنی در بازار وام مسکن 

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته پایانی دی ماه به بالاترین سطح خود در حداقل دو سال گذشته رسید. این رقم در چهارشنبه 29 دی ماه معادل با 124 هزار تومان بوده که در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

با افزوده شدن تسهیلات در این بازار، هزینه وام مسکن نصف شده و برای مجردین در سقف خود به 34 میلیون و 800 هزار تومان و برای متاهیلن به 59 میلیون و 630 هزار تومان رسید.

 
 

در شرایطی که افزایش تسهیلات قرار بود از رشد قیمت جلوگیری کند موج جدید تقاضا در این بازار در مقابل عرضه پایین اوراق موجب شد تا هزینه برگه های خرید خانه از طریق بانک مسکن دوباره صعودی شود.

در نهایت کسر این رقم از دریافتی اولیه متقاضیان نشان می دهد هزینه مازاد اوراق برای مجردین در طول دوازده سال به 372 میلیون و 570 هزار تومان و برای متاهلین به 641 میلیون و 312 هزار تومان رسیده است.

روند صعودی نرخ سود در بازار مسکن

با احتساب پرداختی اولیه متقاضیان درازای خرید وام، نرخ سود هم از میزان اسمی خود جدا خواهد شد. با تسهیلات اخیر بانک مسکن (کاهش 50 درصدی هزینه خرید اوراق) نرخ سود وام در سطح 22.11  درصد قرار گرفت. این نرخ در ابتدای  دی ماه تا کانال 20 درصد پایین آمد اما با رشد دوباره قیمت اوراق این نرخ دوباره در کانال 22 درصد قرار گرفته و نشان از مسیری صعودی داشته است.

ماجرای افزایش قیمت وام از زبان علمداری

محمد حسن علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن، در مصاحبه با اکو ایران، در خصوص علت افزایش قیمت اوراق اشاره کرد این افزایش می تواند از کانال مشتریان خرید در اوراق فرابورس و داد وستد های مالی در این بازار شکل گرفته باشد. وی اضافه کرد این روند افزایشی می تواند به قیمت تعادلی که در سطح 60 تا 70 هزار تومان است برسد. پیش بینی قیمت اوراق تسه توسط این مقام بانک مسکن نشان می دهد در پایان بهمن ماه این قیمت محقق خواهد شد.

 
 
اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حمیدرضا
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بانک مسکن مثل بقیه بخش‌های دولت فرافکنی میکنه. تقصیر خودشونه به سپرده گذاران حساب سپرده ممتاز اوراق تسه تخصیص نمیده. من سپره ممتاز مسکن دارم که اگه اوراق تسه تخصیص بده میفروشم.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها