پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

طلا بـخریم یا ارز دیجیتال؟

24 خرداد 1401
طلا  بـخریم یا ارز دیجیتال؟

به گزارش بانک اول در گام نخست سوالی که مطرح می‌شود، این است که چه روشی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم تا بتواند علاوه بر حفظ سرمایه‌، ارزش افزوده‌ای نیز برای ما به ارمغان بیاورد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازارهای مالی متنوعی وجود دارند که هر فرد با توجه به میزان ریسک‌پذیری و انتظارات خود از کسب سود، می‌تواند اقدام به سرمایه‌گذاری در آنها بکند. اما خرید و فروش ارز دیجیتال و همچنین، خرید و نگهداری طلا و سپس، فروش آن در فرصت مقتضی، در زمره رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری هستند.

بازار طلا از زمان‌های دور تا به امروز همواره یکی از بازارهای هدف محبوب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد. در گذشته مردم طلا را به شکل فیزیکی می‌خریدند و ذخیره می‌کردند. امروزه علاوه بر طلای فیزیکی و سکه‌های طلا، امکان خرید و فروش صندوق طلا و گواهی سپرده سکه نیز وجود دارد.

بازار ارزهای دیجیتال یا رمزارزها نیز بازار مالی پرطرفدار دیگری است که به ویژه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و رکود سایر بازارها، مورد توجه سرمایه‎‌گذاران قرار گرفت. جالب است بدانید که با اینکه از ظهور ارزهای دیجیتال حدود یک دهه می‌گذرد، اما رتبه‌های نخست سرمایه‌گذاری در دنیا را به خود اختصاص داده‌ است.

اما حتما از خود می‌پرسید که طلا و کریپتوکارنسی‌ها چه مشخصه‌ای دارند که منجر به ارزندگی آنها شده و آنها را این چنین با اقبال عمومی مواجه کرده‌است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سرمایه‌گذاران همواره به دنبال خرید کالایی هستند که ارزش آن در گذر زمان کم نشده و به تدریج زیاد هم بشود. لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت منابع ارز دیجیتال و طلا، ارزش آنها در گذر زمان کم نشده و همواره زیاد خواهد شد.

اما لازم به ذکر است که خرید و فروش ارز دیجیتال و طلا نیز مانند تمامی روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری، ریسک‌هایی را با خود به همراه دارد که به عنوان سرمایه‌گذار لازم است پیش از گام نهادن در این مسیر، با این چالش‌ها آشنا شده و مزایا و معایب هر روش را به دقت ارزیابی کنید.

 

مزایا و معایب خرید ارز دیجیتال

معامله سریع و آسان

از جمله مزایای خرید ارزهای دیجیتال این است که اگرچه ممکن است این امر پیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت روشی بسیار سریع و آسان است و شما حتی می‌توانید تعداد زیادی ارز دیجیتال را به سرعت بفروشید.

امنیت بالا

مهمترین مزیت ارزهای دیجیتال، امنیت بالای آنها در مقابل هکرها و نهادهای دولتی و غیردولتی است. پروتکل به کار رفته در ارزهای دیجیتال چنان پیچیده است که امکان دخل و تصرف، کنترل یا هک آن وجود ندارد.

نوسان نامحدود

نوسان قیمتی ارزهای دیجیتال، نامحدود بوده و این امر، ارزهای دیجیتال را به فرصتی وسوسه برانگیز برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده ‌است. سودی که سرمایه‌گذاران از خرید و فروش رمزارزها در یک سال گذشته کسب کرده‌اند چنان حیرت‌انگیز است که سود هیچ بازار مالی دیگری حتی نمی‌تواند به پای آن برسد.

عدم شفافیت

ماهیت رمزگذاری شده ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند که هویت فعالان این بازار پنهان بماند. برخی منابع مستقل، این بازار را فاقد قوانین شفاف می‌دانند و اظهار می‌کنند این بازار زمینه ساز معاملات سیاه، مجرمانه و پولشویی است. دولت‌ها نسبت به شفاف نبودن قوانین و مقررات بازار ارزهای دیجیتال رویکرد مثبتی ندارند. فرار مالیاتی کمترین دغدغه دولت‌ها در مورد معاملات و سرمایه‌های جذب شده به بازار ارزهای دیجیتال است.

ریسک بالا

اگر چه نوسان نامحدود را به عنوان یکی از مزایای بی‌رقیب ارزهای دیجیتال بیان کردیم، اما توجه کنید که این نوسان نامحدود مانند یک چاقوی دولبه است؛ زیرا به همان نسبت که نوسان نامحدود می‌تواند برای معامله‌گران حرفه‌ای منجر به سودآوری شود، به همان نسبت نیز برای معامله‌گران آماتور زیان‌ده است.

مزایا و معایب خرید طلا

سهولت خرید طلا

برای خرید طلای فیزیکی و سکه تنها کافی است به مغازه طلافروشی مراجعه کرده و طلای مدنظرتان را به قیمت روز خریداری کنید. همان‌‍ طور که ملاحظه می‌کنید، در این روش، نیاز به ثبت نام در یک سایت بخصوص ندارید و تنها با آگاهی از قیمت روز طلا، می‌توانید طلا بخرید یا بفروشید. بنابراین، خرید طلای فیزیکی یکی از آسان‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نقدشوندگی بالای طلا

از آنجایی که نقدشوندگی یکی از ارکان مهم سرمایه‌گذاری است و خرید طلای فیزیکی یکی از روش‌هایی است که نقدشوندگی بالایی دارد، بنابراین، خرید و فروش طلا برای سرمایه‌گذارانی که نمی‌توانند سرمایه خود را در بلندمدت نادیده بگیرند، بسیار مناسب است؛ زیرا این افراد هر زمان که به پول خود نیاز داشته ‌باشند، می‌توانند اقدام به فروش طلای خود کنند.

سوددهی بالای طلا

از آنجا که قیمت طلا در بازارهای جهانی روند مثبتی داشته و هر ساله رشد می‌کند، خرید طلای فیزیکی در افق زمانی بلندمدت، می‌تواند سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران ‌کند. بنابراین، خریداران طلا پس از گذشت مدتی، می‌توانند شاهد بازده چشمگیر سرمایه خود باشند.

دشواری نگهداری

از جمله معایب خرید طلای فیزیکی و سکه، دشواری در نگهداری آن است. زیرا همان‌طور که می‌دانید، طلا هم مانند هر شیء ارزشمند دیگری با خطر سرقت و گم شدن مواجه است. به همین دلیل، بسیاری از افراد خرید صندوق طلا یا گواهی سپرده سکه را به عنوان جایگزینی برای طلا و سکه فیزیکی انتخاب می‌کنند.

تأثیرپذیری از عوامل جهانی

قیمت طلا به صورت جهانی تعیین می‌شود و از آنجا که این قیمت متأثر از عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگون است، خریداران طلا با وقوع جنگ، سیل، بیماری و بسیاری وقایع دیگر در سرتاسر جهان، باید منتظر نوسان قیمت طلا باشند که این خود می‌تواند یکی از معایب سرمایه‌گذاری در طلا به‌ شمار بیاید.

 

مقایسه سود حاصل از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و طلا

اگر می‌خواهید بین طلا و ارز دیجیتال یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، باید مزایا و معایب خرید هر یک را بررسی کنید. خریداران طلا با دید سرمایه‌گذاری بلندمدت و بدون متحمل شدن ریسک بالا، می‌توانند با اطمینان از کسب سود قدم در این مسیر بگذارند.

اما ارزهای دیجیتال اگرچه به دلیل نوسان نامحدودشان بسیار سودده هستند، اما با ریسک بسیار بالایی همراه هستند؛ زیرا همین نوسان نامحدود می‌تواند منجر به زیان بسیار نیز شود. توصیه می‌شود بدون کسب دانش و آگاهی، هرگز اقدام به فعالیت در این حوزه نکنید.

اخبار مرتبط
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست
اکنون تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های تورم ایالات‌متحده که اواخر این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند زمان‌بندی اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را در سال جاری روشن کند. قیمت طلا امروز در بازه محدودی معامله شد زیرا سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌های بیشتر در مورد سیاست فدرال‌رزرو بودند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها