پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

چگونه در بانک استخدام شویم؟

24 خرداد 1401
چگونه در بانک استخدام شویم؟

به گزارش بانک اول اگر استخدام در بانک یکی از رویاهای اصلی شما برای ادامه زندگی شغلی است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات خود را در زمینه شرایط استخدام در بانک ها تکمیل کنید.

مهارت‌های مورد نیاز و شرايط استخدام بانک

قبل از شرکت در آزمون استخدامی بانک، باید مهارت‌های مورد نیاز و شرایط استخدام در بانک را داشته باشید. البته بدیهی است که دقیقا ندانید که مهارت‌ها و شرايط استخدام بانک چیست و به همین خاطر در این بخش به بررسی توانایی‌های فردی مورد نیاز برای این شغل خواهیم پرداخت. مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های یک کارمند بانک، شامل موارد زیر است:

دقت و تمرکز بالا: فعالیت در بانک و تعامل با انواع ارقام و عددها، یک کار چالش‌ برانگیز و سخت است. نداشتن تمرکز و دقت، در اغلب موارد می‌تواند باعث ضررهای مختلفی شود که ممکن است برخی از آن‌ها غیر قابل جبران باشند. به همین خاطر یکی از شرايط استخدام بانک، دقت و تمرکز بالا است؛

مهارت‌های ریاضی و محاسبه: مهارت‌های ریاضی و محاسبه یکی از شرايط استخدام بانک محسوب می‌شوند. با اینکه در حال حاضر تمام بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی، از انواع نرم‌افزارهای محاسبه و بانک‌داری استفاده می‌کنند، اما هم‌چنان تمام نیروهای شاغل در بانک باید بر مهارت‌های پایه ریاضی و محاسبه به‌خوبی تسلط داشته باشند و بتوانند به‌راحتی محاسبات را انجام دهند؛

مهارت‌های کامپیوتری و فناوری اطلاعات: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها از انواع نرم‌افزارهای بانک‌داری استفاده می‌کنند و عدم آشنایی با مهارت‌های اولیه کامپیوتر، یک اشکال بزرگ برای کارمندان بانک خواهد بود. پس یکی از شرایط استخدام در بانک ها بلد بودن مهارت‌های کامیپوتری است. بنابراین پیش از هر چیزی، از تسلط بر انواع مهارت‌های مرتبط با این فناوری اطمینان حاصل نمایید؛

تسلط بر قوانین فعلی بانک‌ها و پیگیری جدیدترین قوانین تصویب شده: تسلط بر قوانین فعلی بانک‌ها و پیگیری جدید‌ترین قوانین تصویب شده یکی از شرايط استخدام بانک است. با اینکه تصور عامه مردم این است که مهم‌ترین فعالیت تمام نیروهای بانک محاسبه پول و اخذ آن از مشتریان است، باید بدانید که تسلط بر قوانین بانک‌داری، مهم‌ترین بخش فعالیت این افراد را تشکیل می‌دهد. نیروهای بانک باید تمام قوانین را شناخته، تسلط کامل بر آن‌ها داشته باشند و علاوه بر این، با داشتن تمایل دائم به یادگیری، همواره مهم‌ترین تغییرات قوانین این حوزه را پیگیری کنند؛

مهارت‌های ارتباطی بالا: تعامل یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و شرایط استخدام در بانک است. یک کارمند بانک باید روزانه با انواع مشتریان و البته همکاران خود، تعامل داشته باشد و بتواند با رفتار توام با احترام و صحیح خود، مشکلات مراجعه‌کنندگان را رفع کند. به همین خاطر داشتن مهارت‌های ارتباطی بالا را باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای یک کارمند بانک در نظر بگیریم؛

تسلط بر زبان‌های خارجی: اغلب بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی، مشتری‌های خارجی دارند و طبیعی است که نیروهای شاغل، باید بتوانند علاوه بر برقراری ارتباط با آن‌ها، تمام فعالیت کاری و تخصصی خود را با زبان دیگر نیز تشریح کرده و انجام دهند. بنابراین تسلط بر زبان خارجی، یکی از مهم‌ترین امتیازهای کارمندان بانک و از شرايط استخدام بانک ها می‌باشد.

مهارت‌ها و شرایط استخدام در بانک ها، به این مهارت‌ها محدود نشده و باید بگوییم این موارد، تنها بخشی از مهارت‌ها و توانایی‌های فردی مورد نیاز از شرايط استخدام بانک و استخدام در این موقعیت شغلی است. به همین خاطر اگر شما هم جزو داوطلبین آزمون استخدامی بانک هستید، بهتر است این موارد را به خاطر سپرده و در صورت نیاز، برای کسب و یا تقویت هر کدام از این مهارت‌ها تلاش کنید. سوال بعدی در رابطه با آزمون استخدامی بانک این است که برای شرکت در این آزمون و احتمالا کسب این شغل، باید در چه رشته‌هایی تحصیل کرده باشیم؟

رشته‌های مورد نیاز برای شرکت در ازمون استخدامی بانک

رشته‌ی تحصیلی یکی دیگر از شرايط استخدام بانک است. تحصیل در رشته‌های مرتبط برای تمام شغل‌ها یک امتیاز مثبت است و این موضوع در آزمون استخدامی بانک نیز صدق می‌کند.

در اغلب آگهی‌های شرایط استخدام در بانک، اولویت اصلی استخدام با فارغ‌التحصیلان رشته‌های بانکداری است. این افراد با مطالعه دروس مرتبط با این شغل هم‌چون مدیریت شعب، سرمایه‌گذاری، روابط عمومی، اعتبارات و سایر موارد مشابه دیگر، بدون شک نسبت به سایر افراد، در این حوزه برتری علمی دارند. بنابراین اولین و بهترین رشته برای شرکت در آزمون استخدامی بانک و سپس استخدام در یکی از این مراکز دولتی و خصوصی، رشته بانک‌داری است. هر چند باید بدانید که خوشبختانه این تنها رشته مورد نیاز نیست و حتی با تحصیل در سایر رشته نیز شرايط استخدام بانک را دارید. سایر رشته‌های مورد نیاز برای شرکت در ازمون استخدامی بانک شامل موارد زیر است:

رشته‌های حسابداری و حساب‌رسی؛

رشته آمار؛

رشته ریاضی؛

علوم اقتصاد؛

رشته کامپیوتر؛

رشته حقوق؛

رشته مدیریت؛

مهندسی مالی.

فارغ‌التحصیلان هر کدام از این رشته‌ها نیز شرايط استخدام بانک را دارا هستند و می‌توانند در زمان اعلام آزمون استخدامی بانک‌ها، با ثبت نام در آزمون و مشارکت در آن، شانس خود را برای اشتغال در یکی از بانک‌های ایران بیازمایند.

آزمون استخدامی بانک ها

بانک‌ها یکی از مهم‌ترین سازمان‌های فعال در اقتصاد هر کشوری هستند و با توجه به این مورد، طبیعی است که شرایط استخدام در بانک ها یک چارچوب کلی داشته باشد و افرادی را جذب نمایند که بتوانند بهترین و مناسب‌ترین عملکرد را ارائه دهند. در ایران نیز بانک‌های دولتی و خصوصی موظف به رعایت قوانین و شرایط خاصی هستند و مواردی هم‌چون نحوه جذب نیرو و یا شرایط افراد واجد شرایط اشتغال در این مجموعه‌ها، به‌صورت کلی و اصولی تعیین شده است.

به همین خاطر با پیشنهاد مشترک مجمع عمومی بانک‌ها و البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در سال ۱۳۷۹ آیین‌نامه استخدامی بانک‌ها تصویب شد.

بر طبق ماده ۶ این آیین‌نامه، جذب و استخدام نیروهای جدید، تنها از طریق آزمون ورودی و مصاحبه صورت می‌گیرد. به همین خاطر در سال‌های اخیر، ازمون استخدامی بانک‌ها تنها راه استخدام در یکی از بانک‌های دولتی و خصوصی بوده و افراد برای اشتغال در بانک، باید بتوانند از این آزمون مهم با موفقیت گذر کنند.

یکی از مهم‌ترین موارد تعیین‌شده در این آیین‌نامه، شرايط و قوانین اصلی برای شرکت در آزمون استخدامی بانک‌ها است. در ادامه شرايط استخدام بانک را با هم بررسی خواهیم کرد:

از شرایط استخدام در بانک می‌توان به داشتن تابعیت ایران؛

تعهد به نظام جمهوری اسلامی؛

تدین به یکی از ادیان رسمی کشور؛

ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی برای داوطلبین مرد؛

عدم اشتغال در سازمان‌ها، دستگاه‌ها و یا موسسه‌های دولتی و خصوصی به‌صورت رسمی یا پیمانی؛

برخورداری از سلامت جسمانی و روانی؛

عدم اعتیاد به مواد مخدر، روان‌گردان و یا سایر مواد مشابه اشاره کرد؛

نداشتن سابقه کیفری نیز جز شرایط استخدام در بانک است.

شرط سنی، یکی از شرايط استخدام بانک مهم برای متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی بانک ها است. به‌صورت معمول متقاضیان باید در بازه سنی ۱۸ الی ۴۰ سال باشند، اما این حالت عمومی بوده و ممکن است هر بانک با توجه به قوانین داخلی خود، شرایط سنی دیگری را برای متقاضیان استخدام مجموعه خود در نظر بگیرد.

این موضوع در سایر موارد نیز وجود دارد، یعنی علاوه بر این شرایط عمومی، ممکن است هر بانک دولتی و خصوصی با توجه به نوع فعالیت، نیازمندی‌های فعلی شعب خود و سایر موارد مشابه، شرایط استخدام در بانک ها خاص باشد. به همین خاطر در زمان انتشار آگهی استخدام بانک‌ها، بخش شرايط استخدام بانک مورد نظر را به‌دقت مطالعه کرده و در صورت داشتن پیش‌نیازهای لازم، فرایند ثبت نام را آغاز کنید. سوال دیگری که در این بخش ایجاد می‌شود این است که فرایند ثبت نام برای آزمون استخدامی بانک‌ها چگونه است؟

 

مراحل مختلف آزمون استخدامی بانک ها

 

در صورتی که تمامی شرايط استخدام بانک را دارید و آگهی استخدام بانک‌ها منتشر شده باشد، باید به سایت‌های رسمی و معتبر اعلام‌شده مراجعه کرده و فرایند ثبت نام را با توجه به شرایط استخدام در بانک انجام دهید. مدارک لازم معمولا شامل مواردی هم‌چون مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و یک قطعه عکس بوده و اگر مدرک دیگری نیز مورد نیاز باشد، پیش از انجام ثبت نام و در اطلاعیه‌های ثبت نام ازمون استخدامی بانک اعلام می‌شود.

برای ثبت نام، به اطلاعیه‌های همان بانک توجه کرده و مواردی هم‌چون شرط سنی، شرط معدل و سایر شروط موجود را بررسی کنید. برای مثال بانک ملت برای متقاضیان دارای مدرک کارشناسی، حداکثر سن تا ۳۰ سال را تعیین کرده ولی بانک تجارت به‌صورت کلی و بدون توجه به مقطع تحصیلی متقاضیان، حداکثر سن را تا ۲۸ سال تعیین کرده‌است.

شرط معدل نیز یکی از موارد متغیر در بین شرايط استخدام بانک های مختلف است و برخی از آن‌ها معدل ۱۴ را قابل قبول دانسته و برخی دیگر، حداقل معدل قابل قبول را ۱۵ در نظر گرفته‌اند. بنابراین پیش از شروع ثبت نام برای آزمون، حتما اطلاعیه‌ها و شرایط استخدام در بانک ها را با دقت بالا مطالعه کرده و در صورتی که همه پیش‌نیازهای لازم را دارید، فرایند ثبت نام را آغاز کنید.

فرایند ثبت نام الکترونیکی تقریبا مشابه همان چیزی است که اغلب متقاضیان در مراحل مختلف تحصیلی خود آن را تجربه کرده‌اند. برای ثبت نام آزمون استخدامی بانک‌ها این فرایند معمولا طی می‌شود:

مراجعه به سایت بانک مد نظر و یافتن سایت ثبت نام یا انتخاب بخش استخدام در همان سایت اصلی؛

مطالعه شرایط لازم و در صورت پذیرش تمام آن‌ها، آغاز فرایند ثبت نام؛

وارد کردن اطلاعات فردی، تحصیلی و سایر بخش‌های مورد نیاز؛

پرداخت هزینه در این بخش از فرایند یا در بخش‌های پیشین با توجه به طراحی پروسه ثبت نام از سوی بانک مد نظر متقاضی؛

دریافت کد رهگیری.

پس از این بخش، باید با توجه به موارد امتحانی که معمولا به بخش‌های عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند، اطلاعات خود را افزایش داده و با مطالعه منابع آزمون، خود را برای امتحان کتبی آماده کنید.

منابع عمومی برای تمام متقاضیان یکسان است و شامل مواردی هم‌چون معارف اسلامی، ادبیات و نگارش اداری، زبان انگلیسی عمومی، اطلاعات عمومی، مهارت‌های ICDL، هوش و استعداد تحصیلی خواهد بود. منابع تخصصی با توجه به رشته متقاضیان و سمت مد نظر آن‌ها متغیر بوده و برای کسب اطلاعات دقیق درمورد شرايط استخدام بانک باید به سایت و اطلاعیه‌های همان بانک مراجعه کنید. ممکن است این منابع برای برخی از بانک‌ها متفاوت باشد و دلیل تاکید بر مراجعه به سایت و اطلاعیه‌های بانک مد نظر شما، این موضوع است.

در نظر داشته باشید که شرکت در آزمون ورودی به هیچ عنوان به معنای پذیرفته‌شدن نیست و در صورت کسب نمره‌های لازم، به بخش‌های دیگر فرایند استخدام یعنی مصاحبه و گزینش منتقل می‌شوید. در شرايط استخدام بانک برخی از بانک‌ها هم‌چون بانک ملت، یک آزمون روان‌شناختی نیز داشته که باید پیش از مصاحبه، در این آزمون پذیرفته شوید. پس از آشنایی با شرایط استخدام در بانک، در ادامه به محاصبه آزمون بانک خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: چطور استخدام‌کننده را با خودمان همراه کنیم؟

مصاحبه آزمون استخدامی بانک ها

مصاحبه‌های آزمون استخدامی بانک ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های شرايط استخدام بانک بوده و معمولا به‌صورت دقیق به متقاضیان اعلام می‌شود. در این بخش، افرادی که نمره آن‌ها به حد نصاب تعیین‌شده برسد، باید در مرحله بعد یعنی مصاحبه شرکت کنند.

مصاحبه‌های آزمون استخدامی بانک ها معمولا دارای چندین بخش بوده و شامل موارد زیر هستند:

مصاحبه رفتاری و شغلی: در این بخش ازمون استخدامی بانک باید اطلاعات کامل فردی، تحصیلی و شغلی خود را ارائه دهید و تسلط شما بر شغل بانک‌داری نیز سنجیده خواهد شد؛

آزمون روان‌شناختی و تست هوش: این بخش از مصاحبه در سال‌های اخیر به‌صورت الکترونیک برگزار می‌‌شود و شما باید تست‌های سرعت، رنگ، تطابق اشکال هندسی و... را به‌درستی پاسخ دهید؛

گزینش عقیدتی و سیاسی: در این بخش انواع سوالات احکام و معارف را از شما می‌پرسند و علاوه بر آن باید سوالات مختلفی را در رابطه با وضعیت سیاسی داخلی و خارجی کشور، پاسخ دهید. مواردی هم‌چون تاریخ اسلام، ولایت فقیه، مباحث سیاسی روز و چندین موضوع مشابه دیگر، همه بخشی از سوالات گزینش عقیدتی و سیاسی است؛

معاینه‌های کامل پزشکی: این بخش یکی از مهم‌ترین مراحل پروسه استخدام بوده و با توجه به فرایند تصویب شده در بانک مد نظر شما، در این مرحله یا مراحل پیشین انجام خواهد شد. برای این بخش باید به پزشکان مورد تایید بانک مراجعه کنید و برگه تاییدیه پزشکی را اخذ نمایید.

در شرايط استخدام بانک برای برخی از سمت‌های شغلی هم‌چون بخش حفاظت از بانک، انواع آزمون‌های آمادگی جسمانی و تست ورزش نیز وجود دارد و متقاضیان علاوه بر شرکت در تمام بخش‌های پیشین، باید این بخش را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند.

پس از اتمام این موارد، نتیجه مصاحبه از طریق مراجع رسمی هم‌چون سایت رسمی بانک مد نظر شما اعلام خواهد شد. البته در این بخش نیز استخدام شما نهایی نمی‌شود. در شرایط استخدام در بانک برخی از بانک‌ها تمام افرادی را که در این مرحله پذیرفته‌ شده‌اند، با قرارداد آزمایشی استخدام می‌کنند.

عملکرد، توانایی‌های فردی و تخصصی، رفتار و سایر موارد مهم نیروی پذیرفته شده در طی یک بازه ۶ ماه الی ۲ سال، بررسی خواهد شد. در صورتی که توانایی‌ها و مهارت‌ها شما در این بازه اثبات شود، استخدام شما رسمی شده و به‌عنوان یک نیروی اصلی، کار خود را ادامه خواهید داد. پس از استخدام رسمی، بازه زمانی آزمایشی نیز به‌عنوان بخشی از سابقه کاری شما در نظر گرفته می‌شود و در این دوره، همانند سایر نیروهای رسمی، حقوق و مزایای مختلف به شما تعلق می‌گیرد.

در انتها پس از آشنایی با شرايط استخدام بانک ها و پیش از اتمام این نوشتار، بهتر است برخی از مهم‌ترین مزایا و البته معایب اشتغال در بانک را با هم مرور کنیم.

 

مزایا و معایب استخدام در بانک

نکته همیشه پنهان اشتغال در بانک‌ها، معایب آن است. برای اینکه تصور واضح‌تری نسبت به شرايط استخدام بانک و معایب آن داشته باشید، مزایا و معایب آن را در این بخش به‌صورت خلاصه مرور خواهیم کرد.

مزایا:

دریافت درآمد ثابت و مطمئن؛

توانایی کسب وام‌های مختلف؛

امنیت شغلی بالا نسبت به سایر مشاغل؛

احتمال ارتقای شغلی و افزایش درآمد.

معایب:

فعالیت در یک محیط تقریبا راکد و دورشدن از مهم‌ترین پیشرفت‌های روز در حوزه حسابداری؛

فشار کار و استرس بسیار زیاد؛

نیاز به دقت بسیار بالا در تمام روزها و ساعت‌های کاری؛

عواقب سنگین در صورت وقوع اشتباهات کاری هر چند کوچک؛

ساعات کاری غیر قابل انعطاف، جابه‌جایی و انتقال محل کار در بین شعب مختلف بدون داشتن حق انتخاب؛

فعالیت بسیار روتین و تکرارشونده.

حال که با شرايط استخدام بانک ها، مزایا و معایب آن آشنا شدید. با پرداختن به برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب شغل بانک‌داری، می‌توانید بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت پذیرفتن سختی‌ها و شرایط استخدام در بانک ها، با انگیزه بیشتر برای شرکت در آزمون استخدامی بانک‌ها تلاش کنید.

جمع‌بندی نهایی شرایط استخدام در بانک

آزمون استخدامی بانک ها اصلی‌ترین روش برای جذب نیروهای جوان به بانک‌های دولتی و خصوصی است و اغلب بانک‌ها از این طریق نیروهای زیادی را جذب کرده‌اند. اگر شما هم به کار بانک‌داری علاقه دارید، اطلاعیه‌های منتشر شده در رابطه با شرایط استخدام در بانک ها را از طریق مراجع رسمی دنبال‌کرده و در صورت داشتن پیش‌نیازهای لازم، با شرکت در آزمون استخدامی بانک‌ها، شانس خود را برای استخدام‌شدن در یکی از بانک‌های دولتی و یا خصوصی بیازمایید.

اخبار مرتبط
چگونگی دعوت به مصاحبه بر اساس اولویتهای مورد نیاز از طریق تلفن، پیامک و یا پست الکترونیکی به اطلاع خواهد رسید.
شایان ذکر است، افراد متقاضی باید ساکن و بومی استان/شهرستان/شهر مورد تقاضای مربوطه (مطابق استان/شهرهای مندرج در جداول) باشند و همچنین آمادگی خدمت در هریک از واحدهای بانک رفاه کارگران (بنابه تشخیص و صلاحدید بانک) را داشته باشند.
بیست و ششمین و بیست و هفتمین آزمون سنجش صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه گواهینامه «مدیریت ریسک موسسات اعتباری» و «بانکداری اسلامی» برگزار می شود.
بانک اول - بانک اقتصاد نوین از تاریخ 26 مهر ماه تا 6 آبا ن ماه از دانش آموختگان رشته حقوق در سراسر کشور استخدام می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها