جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

صفر تا صد حذف قرعه کشی خودرو و عرضه در بورس

24 خرداد 1401
صفر تا صد حذف قرعه کشی خودرو و عرضه در بورس

به گزارش بانک اول روز گذشته (سه‌شنبه) شاهد پذیرش خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا در بورس کالا بودیم؛ موضوعی که از ماه‌ها پیش مطرح شده بود و طبق صحبت‌های رییس سازمان بورس به نظر می‌رسید که این اقدام به زودی به مرحله اجرا برسد.  در گفت‌وگویی با «احمد رحیمی»، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران، آخرین جزییات و مختصات عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کرده که در ادامه آن را می‌خوانید. 

سرانجام شاهد پذیرش خودرو در بورس کالا هستیم، آیا عرضه کل شاهین در بورس کالا انجام می‌شود و سایر خودروهای سایپا یا سایر خودروسازان وارد بورس کالا خواهند شد؟

رحیمی: بر اساس رایزنی‌های انجام شده که از سال گذشته شروع شده بود. خودروی شاهین خودروسازی سایپا به عنوان نمونه در بورس کالا بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبات شورای عالی بورس پس از اخذ مدارک و مستندات مربوطه و طی مراحل قانونی پذیرش شده و طبق امیدنامه منتشر شده بر روی سایت بورس کالای ایران، حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. همچنین پس از بررسی مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیم گیری لازم در خصوص عرضه سایر خودروها توسط سایر تولیدکنندگان از طریق بورس کالا به عمل خواهد آمد.

مزایای عرضه خودرو در بورس چیست و این روش چه برتری هایی نسبت به قرعه کشی فعلی دارد؟

رحیمی: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج شده و علی القاعده زیان شرکت های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و به سمت سودآوری خواهد رفت. مصرف کننده نهایی نیز در یک حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خرید خواهد کرد. در این معامله شرکت فروشنده خودرو، مبلغ پرداختی خریدار کالا را به صورت کامل دریافت نموده و به این ترتیب سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به حساب تولیدکننده واریز خواهد شد.

چه افرادی امکان خرید خودرو در بورس کالا را دارند و با توجه به حجم بالای خریداران، آیا زیرساخت های بورس کالا اماده ثبت تقاضاهای سنگین است؟

رحیمی: با توجه به ارتقای زیرساخت‌های بورس کالا از لحاظ زیرساخت برای انجام معاملات مشکلی وجود ندارد و تمامی افراد دارای کد بورسی می‌توانند در این حراج حضور یابند.

روند کشف قیمت خودرو در بورس کالا چگونه خواهد بود؟

رحیمی: کشف قیمت خودرو نیز از طریق حراج انجام شده و طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهدکاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود.

آیا روی خودرو، ابزارهای مالی هم تعریف خواهد شد؟

رحیمی: ابزارهای مختلفی از قبیل بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی، اوراق سلف موازی استاندارد و... به صورت پکیج برای خودروساز در نظر گرفته شده و آن ها می توانند متناسب با نیاز خود از این ابزارها استفاده کنند.

 آیا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به مشکلات عمیق این صنعت در حوزه بازار و تولید پایان دهد؟

رحیمی: بخشی از مشکل صنعت خودرو که عمدتا مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع شده و با بازگشت پول حاصل از این تفاوت قیمتی به حساب تولیدکننده کالا، قاعدتا بایستی منتظر افزایش کیفیت و کمیت کالا نیز باشیم. در پایان گفتنی است که عرضه کننده کالا برای تمامی فروش خود از طریق بورس کالا مشمول ۱۰ درصد معافیت مالیاتی خواهد گردید و تمامی جزییات عرضه و نحوه خرید در هنگام عرضه کالا اطلاع رسانی خواهد شد./ایرنا

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها