پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

10 عادت رایجی که پیرتان می کند

24 خرداد 1401
10 عادت رایجی که پیرتان می کند

به گزارش بانک اول آنچه که ما می‌خوریم، میزان جابجایی ما، خلق و خو و شخصیت ما، همه و همه بر سرعت پیر شدن ما تأثیرگذار هستند. حتی هر تصمیمی که به صورت روزانه می‌گیریم، می‌تواند سن بیولوژیکی بدن ما را کاهش داده و یا سبب افزایش آن شود، این حال بسیاری از ما به این موارد توجهی نداریم.

مشکلات حافظه ای، چین و چروک، تحلیل رفتن ماهیچه ها، گرفتگی پوست و کوفتگی، برخی از این علائم، نشانه‌ پیر شدن است. طبیعی است که با مشاهده این علائم نگران کننده ممکن است دچار وحشت شوید و به محصولات بهداشتی ضدپیری روی آورده تا بلکه بتوانید این روند را معکوس کنید.

رعایت و اصلاح عادات روزانه می‌تواند روند پیر شدن را تا حدی کُند کرده و سبب افزایش طول عمر ما شود. پیش از آنکه بر روی مواردی که می‌تواند روند پیری را کاهش دهد، تمرکز کنید، سعی کنید آن‌ها را حذف کنید.

زندگی کم تحرک یکی از عواملی مؤثر در کاهش عمر و داشتن زندگی کوتاه است. در اینجا می‌خواهیم ۱۰ عادتی که می‌تواند روند پیر شدن را افزایش دهند، برای شما ذکر کنیم:

۱- نشستن در تمام طول روز

 خطر نشستن در طول روز و داشتن یک سبک زندگی بدون تحرک در واقع سبب کُشتن فرد می‌شود. از افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن گرفته تا بیماری‌های دیگر، سبب می‌شود تا فرد در خطر ابتلا به سرطان‌هایی خاص، فشار خون بالا، چاقی، افسردگی و اضطراب قرار بگیرد. شکی نیست که این عادات مسموم سبب می‌شود تا ما سریعتر پیر شویم.

۲- خوردن غذا‌های ناسالم

غذا‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده، کلسترول بد، قند و سدیم می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. پیر شدن به عنوان یک حالت التهابی مزمن در نظر گرفته می‌شود که خوردن غذا‌های ناسالم می‌تواند آن را سرعت بخشد.

۳- نخندیدن

اگر شما به اندازه کافی نمی‌خندید، سعی کنید یک برنامه خنده‌دار و یا یک نمایش کُمدی را تماشا کنید؛ چرا که نخندیدن به میزان کافی به تجمع استرس منجر می‌شود و همین مسئله می‌تواند ظرفیت سلول‌های بدن شما برای مقابله با عفونت کاهش دهد. خنده، باعث ترشح هورمون‌های شادی آور می‌شود و حس خوب بودن (داشتن احساس خوب) را تقویت می‌کند.

۴- ماندن در خانه

یکی دیگر از عواملی که سبب تسریع روند پیری می‌شود، ماندن در خانه است. بنابر این زمان آن رسیده تا کفش هایتان را به پا کرده و فعالیت‌های فیزیکی انجام دهید. بدانید در خانه ماندن مداوم علاوه بر تسریع روند پیر شدن، می‌تواند بر سلامت ذهنی شما نیز تأثیر بگذارد.

۵- کم خوابی

به بهای پیر کردن خود، تا نیمه شب برای مشاهده یک فیلم و یا کار بیدار نمانید. طبق یک پژوهش، تنها یک شب درست نخوابیدن می‌تواند سلول‌های بدن یک فرد بزرگسال را سریعتر پیر کند. پس خوب بخوابید تا جوان بمانید.

۶- بی هدفی در زندگی

نداشتن مسیر و یا هدف و انگیزه در زنگی از دیگر مواردی است که می‌تواند به شما احساس افسردگی داده و عاملی برای تسریع پیری شود.

۷- سیگار و الکل

مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا سیگار کشیدن از دیگر مواردی اند که سبب تسریع پیری می‌شوند. در حالی که ممکن است این موارد به شما خوشحالی و یا هیجان موقتی بدهند، اما باید بدانید در واقع سبب دزدیدن و کم کردن سال‌های عمر شما می‌شوند.

۸- نور‌های مصنوعی

بر اساس مطالعات انجام شده، نور‌های مصنوعی ساطع شده از گوشی‌های هوشمند و صفحه‌های نمایشی (مانند تلویزیون، مانیتور و ...) باعث تسریع پیری و کاهش طول عمر می‌شود. بر اساس یک تحقیق، «نور آبی» صفحات نمایشی کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند سبب پیری زودرس می‌شود.

۹ - میدان الکترومغناطیسی

گفته می‌شود تابش‌های میدان الکترومغناظیسی ناشی از نسل پنجم تلفن همراه (۵G) دارای تأثیراتی بر سیستم ایمنی بدن است.

۱۰- آلودگی های زیست محیطی

 آلودگی‌های زیست محیطی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد خاص، یکی دیگر از عوامل پیری است.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها