چهارشنبه, 29 فروردین 1403 2024,April

بیشترین نرخ سود بانکی در ۱۴۰۱ چقدر خواهد شد؟

24 خرداد 1401
بیشترین نرخ سود بانکی در ۱۴۰۱ چقدر خواهد شد؟

به گزارش بانک اول  نرخ سود بدون ریسک در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد و نرخ سود بانکی در کانال ۱۸ تا ۲۲ درصد قرار داشت. در حالی که بورس کمتر از ۵ درصد، مسکن حدود ۱۱ درصد، دلار ۴.۵ درصد و سکه نزدیک ۱۰ درصد رشد کردند.

، حالا در سال ۱۴۰۱ برخی کارشناسان با توجه به چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و کاهش تورم، افت نرخ سود به کمتر از ۱۸ درصد را انتظار دارند در حالی که برخی با توجه به احتمال کسری بودجه شدید دولت پیش‌بینی می‌کنند نرخ سود به فراتر از ۲۲ درصد برود. این در حالی است که ۶۸ درصد کارشناسان انتظار دارند نرخ سود بدون ریسک در همان کانال ۱۴۰۰ یعنی ۱۸ تا ۲۲ درصد باقی بماند. حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص  می‌گوید: به اعتقاد من در سال ۱۴۰۱ نرخ بهره مانند سال جاری در کانال ۱۸ تا ۲۲ درصد باقی خواهد و این کانال بازه‌ای است که بانک مرکزی تلاش می‌کند از طریق عملیات بازار باز نرخ بهره را در آن نگه دارد و کنترل کند.

 

نرخ سود در 1401 چقدر است؟

 

 

افزایش نرخ سود با چشم‌انداز تورمی

داریوش روزبهانه  می‌گوید: من معتقدم نرخ سود در سال آینده در بازه ۲۲ تا ۲۵ درصد است، هرچند که ممکن است که تا ۲۵ درصد هم بالا نرود و همان حوالی ۲۲ درصد باقی بماند.

وی  در ادامه می‌افزاید: از نظر من نحوه برخورد دولت با بازار بدهی به شکلی است که با استفاده از این بازار به دنبال رفع کسری بودجه خود است. بنابراین اگر بازار نفت به همین ترتیب کنونی پیش برود و قیمت‌ها در سطوح بالایی باقی بمانند، با توجه به تورم و متغیرهای پولی که داریم نرخ بهره در همان حوالی ۲۲ درصد باقی خواهد ماند. اما اگر اوضاع به شکلی پیش برود که قیمت‌ها در بازار نفت رو به کاهش بگذارد، آنگاه دولت برای تامین مالی به بازار بدهی فشار خواهد آورد. در آن صورت نرخ‌ها به هیچ ترتیبی توان پایین آمدن در بازار پول و اوراق را ندارد.

 

برجام نرخ سود را کاهش می‌دهد

ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه که رسیدن نرخ سود به زیر ۱۸ درصد را انتظار می‌کشد می‌گوید: از نظر من برجام برای بازار سرمایه بسیار مهم است چراکه ایجاد توافق و رفع تحریم‌ها مسئله‌ای است که می‌تواند ریسک‌های بنیادی بازار را کم کند. او در ادامه یک فشار روانی تحریم‌ها را که با وقوع توافق رفع می‌شود، رفتن ایران ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل و ریسک مواجه نظامی می‌داند.

وی  با بیان اینکه نباید برجام را سهل و آسانی بپنداریم، می‌گوید: از سوی دیگر با توجه به این موضوع و با توجه به اینکه مذاکرات خیلی طول کشیده و پیشرفت کرده است، فرض من بر این است که ما سال آینده برجام را داریم.

به گفته مقدسیان رفع تحریم‌ها نیز به این معنا است که میزان درآمدهای نفتی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. این باعث می‌شود مقداری فشار از روی منابع بانک‌ها بر داشته و نرخ تورم هم نزولی شود. بنابراین نرخ بهره را هم می‌توان منفی فرض کرد.

اخبار مرتبط
گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی به رقیب سرسخت سپرده‌های بلندمدت تبدیل شد. با انتشار گواهی سپرده خاص از سوی بانک مرکزی قریب به 130 همت از مانده سپرده‌های بلندمدت سه ساله کاسته شد.
گفتنی است بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ انواع سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بوده و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌های متخلف به اجرا درمی‌آید.
وزیر اقتصاد درباره ادامه دار بودن انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصد توضیحاتی ارائه داد.
درحالی‌که کمتر از یک هفته از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰درصد می‌گذرد و بانک‌ها حدود ۴روز است که به انتشار این اوراق مبادرت می‌ورزند، گزارش میدانی از شعب بانک‌ها حاکی از آن است که بیشتر بانک‌ها انتشار گواهی سپرده را متوقف کرده‌اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها