جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

زمان خرید سهام فرا رسیده است؟

24 خرداد 1401
زمان  خرید سهام فرا رسیده است؟

به گزارش بانک اول با رونق بازار سرمایه در فروردین ماه سال جاری و سبزپوش شدن سهام و آغاز یک روند صعودی، بسیاری از سرمایه گذاران این پرسش را مطرح می کنند که آیا زمان خرید سهام فرا رسیده است؟

محمد حشمتی کارشناس بازار سرمایه

بازار در یک ماه کاری اخیر حدود ١٢ درصد بازدهی داشته است و لذا اگر یک اصلاح حداقل ۵ درصدی در شاخص صورت بگیرد می‌توان دوباره فرصت خرید در بازار پیدا کرد. چرا که در نزدیکی فصل مجامع قرار داریم و اکثر شرکت‌ها در یک سال گذشته سود خوبی ساختن اما پس از فصل مجامع رشد چندانی در انتظار کلیت بازار نخواهد بود.

با توجه به اینکه ریسک توافق کماکان فعال هست و در مرحله جدی قرار دارد، در صورت توافق هم رشد چندانی را برای دلار نمی توان متصور بود.

دلار هم که درایور اصلی در رشد شاخص بورس محسوب می شود. پس در صورت توافق رشد چندانی در انتظار کلیت بازار نخواهد بود. اما همیشه تک سهم‌هایی هستند که برای خرید مناسب می باشند و افرادی که توانایی شناسایی چنین سهامی را دارند، در صورت شکار در قیمت مناسب، بازدهی‌های بیش از ٧٠ درصد در یکسال براحتي محقق خواهد شد و این سهام عمدتا متعلق به شرکت‌های تولیدی دی پی اس محور هستند که جریان نقدینگی جذب آنها می‌شود. علی‌الخصوص نمادهایی که پی بر ای فوروارد آنها حداقل یک واحد از پی بر ای سال جاری آنها پایین‌تر هست.

اما برای افراد غیرمتخصصی که در شناسایی چنین سهامی مشکل دارند و همچنین نقاط ورود و خروج به سهام را نمی‌توانند تشخیص دهند توصیه می کنم از ورود مستقیم به بازار خودداری کنند و در عوض صندوق‌های سهامی رو انتخاب کنند چرا که تعدادی از این صندوق‌ها در سال گذشته خیلی بیشتر از شاخص کل بازدهی داشتند و این حاکی از عملکرد مناسب یک تیم متخصص هست که در پشت معاملات آن صندوق قرار دارند و نتایج عملکرد آنها در سایت Fipiran منعکس شده است. 

مهران رضوانی کارشناس بازار سرمایه

در مقطع فعلی شاهد تغییر اساسی در سنتیمنت بازار هستیم و بازار بیش از پیش به اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهد، در حالی که در چند ماه گذشته بازار هیچ واکنشی به اخبار و رویدادهای مثبت نشان نمی‌داد و این مهم‌ترین اتفاقی است که در روزهای اخیر در حال رخ دادن است.

دو موضوع مهم بعدی برجام و افزایش قیمت کامودیتی‌ها به دلیل تنش‌های نظامی میان روسیه و اوکراین است. در صورت توافق در مذاکرات برجام و بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه خواهد بود. به طور کلی معتقدم بازار سرمایه، بهار و تابستان خوبی خواهد داشت و زمان ورود پول‌های جدید به بازار فرارسیده است.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها