پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

جدیدترین شرایط وام مسکن جوانان

24 خرداد 1401
 جدیدترین شرایط وام مسکن جوانان

به گزارش بانک اول یکی از تفاوت‌های مهم حساب جوانان بانک مسکن با وام سپرده مسکن یکم، بی‌نیازی به سپرده‌گذاری یک‌باره و یکجاست. اگر قصد افتتاح حساب برای دریافت این وام را دارید می‌توانید سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به‌دفعات یا به‌صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنید.

افزایش سقف وام مسکن جوانان تا 2 میلیارد تومان

با اعلام رئیس گروه بانک‌های تخصصی، سقف وام مسکن جوانان که حاصل سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان است تا 2 میلیارد تومان برای شهر تهران افزایش یافته است.

به این ترتیب، حداقل مبلغ سپرده‌گذاری برای وام مسکن جوانان ۴۰۰ هزار تومان شده است. همچنین سقف تسهیلات برای حساب‌هایی که در سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شوند، در تقسیم‌بندی جدید مناطق جغرافیایی حساب جوانان که تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر مناطق شهری است، به ترتیب به ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

  تهران شهرهای بزرگ سایر شهرها
پایان سال پانزدهم 2 میلیارد تومان یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

 

وام 2 میلیاردی مسکن جوانان در سال ۱۴۱۶ اعطا می‌شود

این وام مسکن وسوسه‌کننده 2 میلیاردی فقط و فقط به حساب‌های جديدی که در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده باشند داده می‌شود و صاحبان حسابی که از گذشته افتتاح حساب کردند، براساس قرارداد و شرایط زمان افتتاح حساب تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود. یعنی این افزایش شامل حال آنان نمی‌شود.

به این ترتیب وام مسکن جوانان 2 میلیارد تومانی در سال ۱۴۱۶ به درخواست‌کنندگان تهرانی تعلق می‌گیرد. حالا سوال اینجاست که با توجه به افزایش همه قیمت‌ها، کسانی که از قبل حساب سپرده جوانان بانک مسکن باز کرده‌اند

 

جدیدترین شرایط وام مسکن جوانان

  • با سپرده‌گذاری مستمر ماهانه در حساب پس‌انداز وام مسکن جوانان پس از حداقل 5 سال و حداکثر 15 سال می‌توانید وام خرید مسکن دریافت کنید.​​​​​​
  • هر شخصی که به سن هیجده سال تمام رسیده و یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادرشده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیمومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند.
  • برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است ولی برداشت از حساب باید به صورتی انجام گیرد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در هرسال کمتر نشود.
  • پیکر حساب، متوسط موجودی و تسهیلات متعلقه بر اساس واریزی‌های ماهانه محاسبه می‌شود.
  • متوسط موجودی در هرسال به‌طور جداگانه از تقسیم مبلغ پیکر حساب در هرسال سپرده‌گذاری بر عدد 12 (ماه) محاسبه می‌شود.
  • تسهیلات متعلقه در هرسال سپرده‌گذاری به‌طور جداگانه از حاصل ضرب ضریب هرسال در متوسط موجودی آن سال محاسبه می‌شود. (برای محاسبه حتماً به شعبه مراجعه کنید.)
  • در ابتدای هرسال حداقل مبلغ واریزی ماهانه افتتاح‌کنندگان حساب‌های جدید در آن سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.
  • انتقال حساب وام مسکن جوانان به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است.

 

شرایط افتتاح حساب به نام مادر به نفع فرزند صغیر

  • بانک مسکن انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، حساب پس‌انداز مسکن جوانان، سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را به نام مادر و به نفع فرزند صغیر وی افتتاح می‌کند.
  • در هنگام افتتاح حساب‌های بالا مادر قادر است که حق هرگونه برداشت از حساب افتتاحی را داشته باشد یا حق برداشت را از خود سلب کند.
  • در صورت فوت مادر، وجوه واریزی به‌حساب افتتاحی توسط مادر جزو ماترک مادر منظور نخواهد شد و کلاً” به فرزند تعلق خواهد گرفت.
  • در صورت فوت طفل صغیر (فرزند) قبل از رسیدن به سن موردنظر، موجودی حساب و منافع آن متعلق به مادر بوده و مادر حق برداشت از حساب را نیز خواهد داشت.
  • افتتاح حساب پس‌انداز وام مسکن جوانان به نام فرزند صغیر توسط مادر و با داشتن حق برداشت وی، امکان‌پذیر است.

مدارک لازم برای دریافت وام جوانان بانک مسکن

  1. اصل و کپی سند مالکیت
  2. اصل و کپی کلیه پروانه‌های ساخت
  3. اصل و کپی کلیه پایان کارهای ساختمانی
  4. اصل و کپی مبایعه‌نامه
  5. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  6. قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه) همراه مستندات کد پستی ملک خریداری‌شده
  7. ارائه اصل دفترچه یا کارت
  8. اصل و کپی گواهی حقوق یا جواز کسب (ارائه مدارک شغلی خریدار)
  9. اصل و کپی بنچاق (در صورت لزوم و تشخیص شعبه )
  10. اصل و کپی وکالت‌نامه (در صورت وجود وکیل)
  11. اصل و کپی اجاره‌نامه ملک (املاک اوقافی)
  12. تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان

میزان تسهیلات مسکن جوانان چطور محاسبه می‌شود؟

میزان تسهیلات دریافتی شما رابطه مستقیمی با میانگین موجودی حساب سالیانه شما و واریزی ماهیانه دارد. در واقع شما این امکان را دارید که از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی برداشت کنید اما باید توجه داشته باشید که متوسط موجودی حساب شما از حداقل مبلغ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در هرسال کمتر نشود. متوسط موجودی در هرسال به‌طور جداگانه از تقسیم مبلغ پیکر حساب (مجموع واریزی‌های یک سال) در هرسال سپرده‌گذاری بر عدد 12 (ماه) و تسهیلات متعلقه در هرسال سپرده‌گذاری به‌طور جداگانه از حاصل‌ضرب ضریب هرسال در متوسط موجودی آن سال محاسبه می‌شود.

تا چند درصد قیمت خانه می‌توان وام مسکن جوانان گرفت؟

نکته اول اینکه شما با پشتوانه وام مسکن جوانان، نه‌تنها برای خرید مسکن بلکه برای ساخت و تکمیل ملک مسکونی نیمه‌کاره هم می‌توانید از تسهیلات استفاده کنید. میزان تسهیلاتی که بانک مسکن به شما پرداخت می‌کند به قیمت کارشناسی ملک که از سوی کارشناسان بانک صورت می‌گیرد نیز بستگی دارد. درواقع سقف تسهیلات پرداختی معادل 80 درصد قیمت کارشناسی ملک موردنظر شما خواهد بود.

ملک معرفی‌شده برای تسهیلات چه شرایطی باید داشته باشد؟

شرط اصلی ملک معرفی‌شده برای دریافت وام یک میلیاردی مسکن مربوط به سن بناست. طبق قوانین اعلام‌شده، سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان به واحدهایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از 20 سال نگذشته باشد. درصورتی‌که عمر بنا بیش از 20 سال و حداکثر تا 25 سال باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت در سراسر ایران 35 میلیون تومان خواهد بود.

مراحل و زمان‌بندی دریافت تسهیلات مسکن جوانان

  1. تشکیل پرونده یک تا ۲ روز وقت شما را می‌گیرد: از ارائه مدارک تا بررسی دارا بودن شرایط و رفع نقص پرونده
  2. مرحله ارزیابی که بین ۷ تا ۹ روز طول می‌کشد: دریافت علی‌الحساب کارمزد ارزیابی مشتری، تنظیم گزارش ارزیابی ملک و مشتری، استعلام از شهرداری، بررسی اطلاعات بانکی مشتری
  3. تهیه پیش‌نویس قرارداد در ۳ تا ۵ روز: تنظیم بیع‌نامه توسط شعبه، اخد درخواست مشتری برای نوع و مدت اقساط و مبلغ تسهیلات، محاسبه مابه‌التفاوت كارمزد ارزيابی و تمبر مالیاتی و دریافت آن، ارسال قرارداد به دفتر اسناد رسمی
  4. ثبت قرار داد در دفتر اسناد رسمی در ۵ تا ۷ روز: صدور چک پس از تایید ثبت در دفتر اسناد رسمی و تحول چک به مشتری تا راه‌اندازی پرونده رایانه‌ای و بایگانی پرونده

 شرایط انصراف و انتقال وام جوانان

درصورتی‌که شما به هر دلیلی از دریافت تسهیلات مسکن حساب پس‌انداز جوانان منصرف شوید، می‌توانید سود سپرده خود را بگیرید یا اینکه تسهیلات خود را واگذار کنید. اگر شما در صورت انصراف بخواهید سود سپرده‌تان را بگیرید، نرخ سودی بر اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به‌حساب شما پرداخت می‌شود. درصورتی‌که قصد واگذاری امتیاز وامتان را داشته باشید، انتقال حساب به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها